آخرین اخبار

24. تير 1394 - 16:21   |   کد مطلب: 2483
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی با پیروز خواندن شش قدرت جهانی در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال شده بر ایران همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه،جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: محدودیت‌های اعمال شده درباره ایران ادامه می‌یابد. تحریم‌های تسلیحاتی برای مدت پنج سال ادامه خواهد داشت و تحریم‌های موشکی برای مدت هشت سال ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: سه کشور از هفت کشور حاضر در مذکرات می‌گفتند که هیچ‌گونه تحریمی در این خصوص نباشد. در نتیجه می‌بینید که ما به نوعی پیروزی در این زمینه دست یافتیم زیرا نه تنها تحریم‌ها را حفظ کردیم بلکه این پرونده را در ذیل فصل هفتم حفظ کردیم که شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند درباره آن اقدام کند. بنابراین احساس می‌کنم این توافق بسیار قوی است و من بسیار خوشحال هستم.

کری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: جهانیان از تغییر روابط با ایران استقبال می‌کنند، تردیدی در این خصوص نیست اما من نمی‌خواهم در این خصوص پیش‌بینی انجام بدهم. این توافق، توافق هسته‌ای است و ما درباره مسائل دیگر مذاکره نکرده‌ایم. همین مسئله یکی از علل مطرح درباره حفظ موضوع تسلیحات و موشک‌ها است. آنچه ما درباره آن مذاکره می‌کنیم ظرفیت هسته‌ای ایران است. ما محدودیت‌هایی در این خصوص اعمال کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی کشورهای منطقه از اینکه ایران پول حاصل از رفع تحریم‌ها را برای مصارف نظامی صرف کند، گفت: ایران سالانه حدود پانزده میلیارد دلار برای بخش نظامی خودش هزینه می‌کند. این در حالی است که کشورهای حوزه خلیج فارس، سالانه یکصد و سی میلیارد دلار برای این منظور صرف می‌کنند. این تفاوت بسیار فاحش است. ایران حدود نهصد میلیارد دلار برای بخش انرژی و زیرساخت‌ها و بخش ارتباطات و بانک‌هایش نیاز دارد.
بنابراین فکر نمی‌کنیم حسن روحانی این آزادی عمل را داشته باشد که بخواهد این پول را در کشورهای دیگر، خرج کند.

 وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اگر وضع زندگی مردم ایران بهتر نشود، آنها بسیار خشمگین خواهند شد. ما رویه‌ای را وضع کرده‌ایم که براساس آن، ایران قادر نخواهد بود به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. اگر هم ایران بخواهد این کار را انجام بدهد از آن مطلع خواهیم شد. همه گزینه‌هایی که در حال حاضر در دسترس است، در آینده نیز وجود خواهد داشت. زمان فرار هسته‌ای ایران نیز به یک سال افزایش خواهد یافت. درنتیجه با این توافق هسته‌ای، منطقه و کل جهان امن‌تر شده است.

تسنیم

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک