آخرین اخبار

21. تير 1394 - 16:46   |   کد مطلب: 2432
«مد»ها الگوهای فرهنگی‌ای هستند که توسط بخشی از جامعه، پذیرفته می‌شوند و دارای یک دوره‏ زمانی نسبتاً کوتاه‌اند، سپس فراموش می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، «مد» رایج شدن شیوه‌ای از زینت در ابعاد مختلف زندگی است. مانند طرز لباس پوشیدن، طرز آرایش، طرز چیدمان دکور خانه، شیوه نماسازی ساختمان و مدل ماشین و «مدگرایی» آن است که فرد، سبک لباس پوشیدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرین الگوها تنظیم کند و به محض آن که الگوی جدیدی در جامعه رواج یافت، از آن یکی پیروی کند.

 

گستره‏ مد به اندازه‏ گستره‏ زندگی انسان است و تمامی شئونات آن را در بر می‌گیرد. به طور کلی هر کجا که پای جنبه زیباشناختی در میان باشد، مد هم آنجا حضور دارد. عرصه پوشش، آرایش، محیط‌آرایی، مدل ماشین، مدل کیف، لوازم منزل، حتی ادبیات سیاسی، شیوه احوال‌پرسی و خلاصه جنبه‌های زیبا شناختی همه متاع‌ها و کالاهای دنیوی، گستره مد و مدگرایی هستند اما با وجود آن که مد و مدگرایی کل گستره‏ زندگی را در بر می‌گیرد، پوشاک و سبک و شیوه آرایش، شاخص‌ترین کالای مد شونده محسوب می‌شوند.

 

هر چند مد همواره در بین همه نسل‌ها و عصرها وجود داشته اما آهنگ رشد آن تا دوره معاصر بسیار کند بوده است. در دوره معاصر به ویژه در چند دهه اخیر در واقع مد و مدگرایی به افراطی‌ترین حد خود رسیده است و قشر آسیب­‌پذیر جوان را تهدید می‌کند. شکی نیست که گسترش وسائل ارتباط جمعی همانند ماهواره و اینترنت از یک طرف و ارتقاء سطح زندگی و رفاه و افزایش نقدینگی موجود در جوامع از علل اصلی آن هستند.

 

همچنین از علل و عوامل پیدایش مد می‌توان به تنوع‌طلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت و چشم و هم‌چشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّص‌طلبی اشاره کرد.

 

در خصوص مسائل مدگرایی و گزاره‌هایی از این دست، باید در نظر داشت که مد بازتاب و انعکاس لایه‏‌های زیرین فرهنگی جامعه است، یعنی وقتی فرهنگ جامعه از یک عمق و غنایی برخوردار باشد و از دستمایه‏‌های فلسفی بهره ببرد، بازتاب و انعکاس این دستمایه‌‏های فرهنگی در روبنای جامعه به صورت ظاهر تجلّی پیدا می‌کند که این تجلی در هر عصر و هر مقطع و هر دوره که عموماً این دوره‌‏ها امروزه مقاطع 10 ساله را در بر می‌‏گیرد، تحقق می‌‏یابد.

 

این رویکردها، نسبت به زیرساخت‏‌های فکری و فلسفی جامعه که بازتابشان را به صورت مد می‏‌بینیم، جدید هستند اما عمری به درازای زیرساخت‏‌های فکری مردم دارند، پس در واقع هیچ‏‌گاه مد و پدیده‌‏های نو در ظاهر رفتار و گفتار و کردار افراد به وجود نمی‏‌آیند بلکه از ریشه خاصی نشأت می‏‌گیرند که آن ریشه در مبانی فلسفی جامعه دارد و به عمق‏‌ها و لایه‏‌های زیرین جامعه برمی‌‏گردد.

 

مد و مدگرایی در اسلام ضدارزش نیست

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز به ایسنا گفت: مد و مدگرایی در اسلام ضدارزش نیست.

 

حجت‌الاسلام علی طالقانی‌ ورکشی با تاکید بر اینکه مد و مدگرایی باید مطابق با زمان و مکان باشد، تصریح کرد: اسلام برای این موضوع اهمیت زیادی قائل بوده و در قرآن نیز، آیات متعددی وجود دارد که به پیغمبر دستور می‌دهد به مردم فرمان بده تا مطابق فرهنگ عرف و زمانه خویش حرکت کرده و مطابق با هنجارهای جامعه رفتار کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین در روایات آمده که باید فرزند زمان خود باشیم، به معنای اینکه مطابق با عصر و زمان خود حرکت کنیم همان‌گونه که امروزه نمای بیرونی منازل به یک شکل و در گذشته نیز به شکل دیگری بود.

 

مدگرایی مطابق با فطرت انسانی است

 

طالقانی ورکشی با تاکید بر اینکه مد و مدگرایی مطابق با فطرت انسانی است، گفت: مد و مدگرایی به معنای پرداختن به ظاهر و زیبا جلوه دادن زندگی از جمله لباس، زیورآلات، نمای منزل و یا نمای محل تجارت است که در عرصه زندگی بیشتر نمود بیرونی دارد.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان یادآور شد: مدگرا به فردی گفته می‌شود که توجه او به امر زیباسازی و زیبا جلوه دادن ظاهر زندگی زیاد است و برای این مسئله اهمیت زیادی قائل است.

 

بین مد و زیبایی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد

 

طالقانی‌ ورکشی با بیان اینکه بین مد و زیبایی و مد و تنوع‌طلبی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، تصریح کرد: انسان موجودی زیباگرا و مدگرا بوده و این خصوصیت نیز از امور فطری محسوب می‌شود و به علت اینکه موجودی تنوع‌طلب است همواره به مسئله مد اهمیت می‌دهد.

 

وی در ادامه با اشاره به نظر اسلام در خصوص زیبایی و زیبا دوستی عنوان کرد: گرایش به زیبایی مانند گرایش به خداوند، مبدا و زندگی جاودانه امری فطری بوده و نمی‌تواند ناپسند باشد.

 

طالقانی‌ ورکشی با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع) در خصوص زیبایی گفت: ایشان می‌فرمایند خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم همه برداشت‌های قرآنی با بحث مدگرایی مطابقت دارد بلکه بخشی از مفهوم عرف منطبق با مد است که در بیشتر آیات به‌ویژه در سوره بقره آمده است.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان با تاکید بر اینکه زیبایی معطوف به زیبایی معنوی نیست، اظهار کرد: زیبایی مطابق با ساختار فطرت انسان و مطلق بوده و هر نوعی را شامل می‌شود.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر اصل پسندیده‌ای دارای یک چارچوب است، اظهار کرد: مد و مدگرایی در اسلام دارای چارچوب‌هایی است تا به مدگرایی منفی تبدیل نشود و هر اصل علاوه بر چارچوب دارای آسیب‌هایی نیز است مانند اصل آزادی که بعضی از افراد از این اصل سوء استفاده‌هایی می‌کنند.

 

مدگرایی منجر به اسراف و تجمل‌گرایی نشود

 

طالقانی‌ ورکشی با تاکید بر اینکه مدگرایی نباید با عقل سلیم مخالفتی داشته باشد، گفت: مدگرایی نباید منجر به اسراف شود و در قرآن نیز آیات متعددی مبنی بر نهی از اسراف آمده چراکه بسیاری از افراد به بهانه مدگرایی اسراف کرده و آن را به اصلی ناپسند و ضدارزش تبدیل می‌کنند همچنین مدگرایی نباید منجر به تجمل‌گرایی شود چرا که در اسلام نیز این اصل پسندیده نیست.

 

وی در بخش دیگری اظهار کرد: در روایات مختلف آمده که هیچ‌گاه در پوشش لباس و قیافه شبیه کفار نشوید و افراد نسبت به تفاخر و فخرفروشی نیز نهی شده‌اند.

 

در مدگرایی بحث پوشش و عفاف رعایت شود

 

طالقانی‌ ورکشی در پایان خاطرنشان کرد: در دین اسلام بحث بر پوشش و حجاب برای دو جنس مذکر و مونث تاکید شده که در مد نیز باید این مسئله لحاظ شود.

 

مدگرایی بدون نظارت نهادهای اجتماعی باعث بروز تعارضات شخصیتی می‌شود

 

یک رواشناس اجتماعی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: مدگرایی، بدون نظارت نهادهای اجتماعی باعث شکل‌گیری شخصیت جوانان بدون ارزش‌های فرهنگی و بروز تعارضاتی در آنان می‌شود.

 

دکتر نصرالله عرفانی با بیان اینکه مدگرایی بدون نظارت بر نهادهای اجتماعی جامعه آسیب‌های زیادی را برای نسل جوان به‌دنبال دارد، افزود: آن‌چه از لحاظ تربیتی حائز اهمیت بوده این است که نسل بزرگسال، مسئولان و نهادهای اجتماعی بتوانند مدهای متناسب با ارزش‌های فرهنگی برای جوانان ارائه کنند تا روحیه مدگرایی جوانان با رشد شخصیتی آن‌ها در تعارض و تضاد قرار نگیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه استفاده از لباس‌هایی براساس مد و مغایر با میل افراد باعث بروز تعارض شخصیتی در آنان می‌شود، ادامه داد: اگر نوجوانان بدون توجه به ویژگی‌های فرهنگی جامعه و بدون نظارت نسل بزرگسال به مدگرایی روی آورند باعث رشد شخصیت آنان در تعارض با ویژگی‌های شخصیتی شده و این تعارضات مشکلات اجتماعی متعددی را به همراه می‌آورد.

 

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی تنوع‌طلبی و الگوگیری است، اظهار کرد: جوانان علاقه بسیاری به نوآوری و تازگی‌ها دارند، از این رو به مدهای جدید گرایش پیدا می‌کنند بنابراین مدگرایی در بین جوانان یک ویژگی دوره نوجوانی است. 

ایسنا

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک