آخرین اخبار

21. تير 1394 - 16:13   |   کد مطلب: 2430
ترویج عفاف و حجاب یکی از اصولی است که جامعه را از آسیب های اجتماعی مصون می دارد و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است اما می توان گفت این موضوع مهم در برنامه های دستگاه های اجرایی متولی چندان نمایان نیست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، آنچه امروزه بیش از هرچیزی ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه می رساند وجود شبکه های ماهواره ای  و اجتماعی است که در سطح گسترده ای نسبت به تبلیغ بی حجابی و اشاعه فرهنگ غربی می پردازند.

 

ترویج عفاف و حجاب مقوله است که از سوی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور دستورالعمل برنامه‌های 10گانه درون سازمانی ترویج آن در دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ کرده است تا این مهم بیش از پیش در جامعه ترویج و نهادینه شود.

 

در دستورالعملی که از سوی وزارت کشور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است نیزآمده است: برنامه ­های درون سازمانی ترویج عفاف و حجاب مجموعه ­ای از برنامه­ ها و اقدامات است که تمامی وزارت­خانه ­ها، سازمان­ ها، ادارات و نهادها برای ترویج، تبلیغ، معرفت ­افزایی و نهادینه ­سازی فرهنگ اصل و متعالی ایرانی و اسلامی در حوزه­ ی حجاب و عفاف، نسبت به تحقق آن برنامه ­ریزی و اقدام می­ کنند. 

 

آنچه باید در این زمینه به آن توجه داشت این است که با تبلیغات و شبیخون فرهنگی که رسانه های غربی برای ترویج فساد و فحشا و بی حجابی در جوامع اسلامی به ویژه علیه کشور ما اعمال می کنند آیا تاکنون سازوکارهای تدوین شده از سوی مسئولان دستگاه های اجرایی عملیاتی شده و تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است که این خود جای سوال دارد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 750 هزار نفری هرچند به دلیل بافت قومی، قبیله ای و عشیره ای بی حجابی و تاثیرپذیری از الگوهای غربی و وارداتی در سطح بسیار پایینی قرار دارد اما در سالهای اخیر به دلیل فراوانی برنامه های تبلیغی از شبکه های ماهواره ای و وجود دانشجویان غیربومی با فرهنگی متفاوت و متعارض با بافت  سنتی به نوعی عفاف و حجاب را در این استان تحت تاثیر قرار داده است.

 

 نبود عزم جدی برای اجرای برنامه های ترویجی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه از سوی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد و کاهش بودجه های حوزه فرهنگ در کنار سایر آسیب ها و معضلاتی که بی حجابی در جامعه برجای می گذارد از دیگر چالش های فراروی این مقوله مهم است.

 

فعالیت­های فرهنگی، هنری و تبلیغی شامل؛ اجرای مسابقات، تئاتر، نمایش فیلم، برگزاری نمایشگاه، اردوهای فرهنگی، زیارتی و سیاحتی و عرضه بسته­ های فرهنگی هرچند می تواند در زمینه ترویج فرهنگ و عفاف در جامعه موثر باشد اما به دلیل پایدار نبودن و اجرایی نشدن به طور کامل پس از مدتی کم رنگ و اثر گذاری لازم را نخواهند داشت.

 

 

به گفته کارشناسان در برخی مواقع نیز نمایش برخی فیلم های ایرانی و خارجی که در آنها بازیگران از پوشش مناسبی برخوردار نیستند جوانان و نوجوانان شخصیت های آنها را الگوی خود قرار می دهند که این امر با ترویج  فرهنگ عفاف و حجاب مغایر است.

 

 

 آنچه بیش از هرچیز دیگری می تواند عفاف و حجاب را در جامعه ترویج و نهادینه کند استفاده از مشارکت عمومی ، تشویق و ترغیب مردم از مزایای حجاب، مشاوره و راهنمایی افراد بی حجاب برای رعایت عفاف، بهره گیری از ظرفیت های هنری، اجتماعی ، سیاسی و ... است که این امر نیز نیازمند فراهم کردن بستر مناسب برای اجرا است.

 

شبکه های ماهواره ای در کمین خانواده ها

 

در حال حاضر بیش از شش هزار شبکه ماهواره ای درجهان روزانه در راستای منافع شوم خود به ترویج بی حجابی و بی بندباری می پردازند و با پخش برنامه های مستهجن و منافی عفت کشورهای در حال توسعه و اسلامی را مورد هدف قرار داده اند.

 

 

باید به این امر مهم توجه داشت که اگر نتوان برنامه های ساختاری ، هدفمند و مستمر برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ارایه کرد روند بی حجابی که هم اینک نیز رو به گسترش است به مراحل خطرناک و بحرانی می رسد و آسیب های جبران ناپذیری را برجای خواهد گذشت.

 

انتهای پیام/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک