آخرین اخبار

11. تير 1394 - 9:26   |   کد مطلب: 2257
استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه رسانه های ارتباط جمعی به ویژه نشریات و سایت های خبری و خبرگزاری ها استان نوپایی است اما روند فعالیت نشریات به دلیل مشکلات متعدد همواره در این استان با چالش مواجه شده و در مقایسه با سایر نشریات کشوری مخاطب چندانی ندارند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از صبح زاگرس محروم بودن خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از آموزش های تخصصی روز نامه نگاری و خبرنگاری ، هزینه بر بودن تهیه و انتشار نشریه، حمایت نشدن از سوی دستگاه های اجرایی در بحث آگهی ها و نداشتن اخبار تولیدی قوی و تاثیر گذار همواره از مشکلاتی است که در این استان به چشم می خورد.

 معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر تعداد 44 نشریه در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 9 موردغیر فعال است و بقیه فعال هسنند.

 

آزاد خردمند افزود: تعداد 44 نشریه شامل: شش ماهنامه، 11 دوهفته نامه، 17 هفته نامه، 7 فصلنامه و سه روزنامه است هم اینک در این استان منتشر و به مخاطبان عرضه می شود.

 

وی بیان کرد: تعداد افراد شاغل در نشریات کهگیلویه و بویراحمد 83 نفر و تعداد خبرنگاران رسمی ثبت شده این استان در وزارت ارشاد نیز 174 نفر است.

 

خردمند اظهار کرد: نشریاتی که غیرفعال هستند طبق فرمی که زمان ثبت نام تکمیل می کنند یک بند از این فرم این است که توانایی مالی جهت راه اندازی و اداره نشریه چاپی را دارم و اگر به دلیل کمبود هزینه غیر فعال هستند حرف و تعهد خود را نقض کرده اند.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار این پایگاه خبری درباره تاثیرگذاری نشریات استان نیز عنوان کرد: در زمینه تاثیر گذاری این نشریات در استان در مجموع مخاطبان خاص خود را دارند و انعکاس وقایع و اخبار توسط این نشریات نسبتا بد نیست.

 

خردمند افزود: تعدادی از این نشریات به دلیل فقر مالی و فقر خبرنگار به صورت اخبار نقلی منتشر می شود.

 

 

صحبت های معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد ما را بر این داشت تا در خصوص انتشار نشریات استان با تعدادی از صاحبان دکه های مطبوعاتی به گفت و گو بنشینیم.

 

علی رضا نژاد که در خیابان هفتم تیر دکه مطبوعاتی دارد در پاسخ به سوال خبرنگار صبح زاگرس مبنی بر اینکه چه تعداد نشریات کهگیلویه و بویراحمد در این استان منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد، گفت: با وجود سابقه چندین ساله در فروش نشریات تاکنون ماهنامه و فصلنامه ای در این استان منتشر نشده است و تنها یک روزنامه در پیشخوان دکه ها قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه نشریات چاپی استان کهگیلویه و بویراحمد مخاطب چندانی ندارند، گفت: هفته نامه ها ، دوهفته نامه ها و برخی روزنامه های منتشر شده در این استان نیز به دلیل کپی بودن مطالب آنها از سایت های خبری برای مخاطبان جذابیتی ندارد و این امر فروش آنها را نیز با مشکل مواجه می کند.

 

عزت الله پابرجا یکی دیگر از مطبوعاتی های خیابان هفتم تیر شهر یاسوج که پنج هفته نامه و دو روزنامه از استان در پیشخوان دکه اش خودنمایی می کرد، گفت: به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ نشریه خوانی فروش نشریات در استان رونق خاصی ندارد و به طور مثال از 10 نسخه یک نشریه در طول روز تنها دو مورد به فروش می رسد.

 

وی از مطالب کپی شده از خبرگزاری ها و سایت ها ی محلی در نشریات استانی به شدت گلایه کرد و افزود: نبود مطالب جدید و عامه پسند در نشریات و هفته نامه ها ی استانی موجب شده است تا این نشریات به باطله تبدیل شوند .

سرپرست نمایندگی روزنامه های کشوری ایران، همشهری و جام جم در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: نشریات استان هم اینک به صوردت مقطعی و دست و پاشکسته کار می کنند.

 

علی علیزاده مشکلات مالی را از مهمترین دلایل رکود نشریات استان دانست و افزود: صاحبان نشریات این استان به دلیل مشکلات مالی  وبرای ادامه دادن کار و غیرفعال نشدن نشریه خود به آگهی رپورتاژ و عملکرد اداره ها روی آورده اند و به نوعی اخبار درجه اول کمتر در این نشریات کار داده می شود.

 

مدیرمسئول روزنامه عصر انتظار میانگین تیراژ این روزنامه را شش هزار نسخه عنوان کرد و گفت: این روزنامه فروش ندارد و به طور رایگان در سطح دستگاه های اجرایی استان توزیع می شود.

 

زریر حجتی با بیان اینکه روزنامه عصر انتظار در سه دکه مطبوعاتی شهر یاسوج توزیع می شود، افزود: این نشریه از طریق عاملان در سایر نقاط استان نیز توزیع می شود.

 

امید مردم ، ابتکار جنوب و عصر انتظار سه روزنامه کهگیلویه و بویراحمد هستند که کنار آنها سایر هفته نامه ها در مواقعی که آگهی مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد منتشر می شوند که این امر نیز به دلیل مشکلات مالی اتفاق می افتد.

 

هرچند امروزه در نشریات کهگیلویه و بویراحمد به برخی موضوعات روز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ... پرداخته می شود اما تاکنون این نشریات نتوانسته اند جایگاه خود را در میان عامه مردم پیدا کنند و تنها در اداره های استان می توان آنها را به وفور یافت که بصورت بسته ای ناخوانده به بایگانی سپرده می شوند.

انتهای پیام/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک