آخرین اخبار

24. خرداد 1394 - 14:25   |   کد مطلب: 1902
با توجه به ابلاغ توجه به نظام توسعه سلامت و تجهیز مراکز پزشکی و درمانی در سراسر کشور ، هنوز استان کهگلویه ویراحمد از توسعه کمی و کیفی مراکز درمانی رنج می برد.
اندرحکایت قانون سلامت و سردرگمی بیماران

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، قانون نظام سلام که در دوران  دولت یازدهم بر سر زبانها افتاد،نوید بخش اتفاقات مهمی در بحث پزشکی، پیرا پزشکی ، حفظ کرامت و حل مشکلات بیماران بود.

 

از قانون سلامت تا هزینه های سرسام آور پزشکی

 

این قانون که با بندهای طویل و دراز خود می توانست نوید بخش روزهای خوبی برای بیماران باشد اما همچنان با نبود بیشتر زیرساختها  به خوبی نتواسنته است چهره خود را نشان دهد.

 

قانون سلامت

 

استان کهگیلویه وبویراحمد که در ردیف استانهای آخر کشور در توسعه نیافتگی قرار دارد، امروز از این قاعده مستثنی نیست و هر روز شاید با نبود همین زیرساختها دارای مشکلات عدیده ای در امر نظام توسعه سلامت است.

 

وقتی هنوز در حاشیه ایم؟

 

شهر  یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد امروز با توجه به رشد توسعه شهر نشینی نیازمبرمی به توسعه مراکز درمانی از جمله بیمارستانهای مجهز و حتی اورژانس های فوق تخصصی دارد.

 

شهری که از یک طرف جولانگاهی برای تصادفات پی در پی برای قرار گرفتن در یک مسیر ترانزیت راههای ارتباطی است و از طرف دیگر غرق در ضد و خوردهای طایفه ای؟!

 

وقتی پزشکان فراری از این استان هستند!

 

امال باز هم به رغم همه این مشکلات آنچنان که باید و شاید به مسئله توسعه مراکز پزشکی آن توجهی کافی نشده که شاید همین موضوع در مواقعی عاملی برای خروج بیشتر پزشکان متخصص و حتی بیماران به دیگر استانها شده است.

 

کدام شوک بیمارستانهای استان را از کما خارج خواهد کرد؟

 

هر چند در دو سال اخیر ساخت و سازهای بیمارستانهای درون استانی از قبیل بیمارستان 296تختخوابی شهید جلیل یاسوج و بیمارستان 120تختخوابی گچساران با شتاب نسبتاً مطلوبی در حال تکمیل است اما بازهم نبود این زیرساختها صدمات جبران ناپذیری را به توسعه استان وارد کرده است.

 

قانون سلامت

 

نایلون نداریم اما دارو نداریم؟!

یکی از مشکلات که امروز دامن گیر بیشتر بیماران در بیمارستانهای استان شده نبود برخی نیازهای ضروری از قبیل دارو است و باعث شده بیشتر بیماران از این موضوع آشفته خاطر باشند.

 

خبرنگار ما در گفتگو با برخی از مراجعه کننده گان به مراکز درمانی یاسوج به این مسئله برخورد کرد که هنوز بیشتر وسایل پزشکی این شهر که لقب یک مرکز استان را برای خود یدک می کشد عمری سی و چند ساله دارد و هنوز برای تعویض آن اقدامی تازه نشده است.

 

یکی از مراجعه کننده گان با بیان اینکه شهر یاسوج آنچنان که باید و شاید دارای امکانات مهم درمانی نیست، ابراز کرد: برای یک آزمایش ساده باید هفته ها و حتی ماهها منتظر بمانیم و حتی در برخی از مواقع برای برخی از دیگر از موارد پزشکی باید به استانهای دیگر برویم.

 

پزشک خوب داریم اما بیمارستان خوب ابدا؟!

 

وی با گلایه از نبود وسایل مجهز پزشکی در استان گفت: امروز پزشک خوب، فوق تخصص ماهر در استان داریم اما در نبود امکانات باید برای یک عمل ساده قلب به شهری مانند شیراز سفر کنیم.

 

عمری به درازی تاریخ پزشکی

 

م.ر با بیان اینکه بیشتر مشکلات ما از نبود زیرساختهای پزشکی است، گفت: عمر بیمارستانهای ما به پنجاه سال و حتی شصت سال می رسد و هنوز بیمارستانی جدید با امکاناتی مجهز تر برای مردم این استان مهیا نیست.

 

قانون سلامت

 

وی به قانون توسعه نظام سلامت و اجرای آن در مراکز درمانی استان اشاره کرد و افزود: اگر این قانون بنا به دستورات  و روی ریل اصلی خود بچرخد بسیار مفید به صرفه است.

 

یکی دیگر از مراجعه کننده با بیان اینکه بیمارستان های استان عمری طولانی را طی کرده اند و هنوز  به توسعه آنچنانی نرسیده اند، گفت: به عنوان یک همراه بیمار نمی توانیم در کنار بیمار خود باشیم و هر روز باید از مشکلاتی از قبیل اسکان و نبود امکانات رنج ببریم.

 

مشکلات استان خودش نیازمند درمان است!

 

ح.ا به مشکلات عدیده درمان در استان اشاره کرد و افزود: بیشتر مشکلات درمان استان نبود زیرساخت های درمانی است که بیشتر بیماران مجبور می شوند برای درمان به استانهای دیگر بروند.

 

قانون سلامت

 

وی با بیان اینکه درمان کودکان با مشکلات حاد در استان قابل حل نیست، ابراز کرد: برای مداوای فرزند خود باید روزها و ماهها را در شهرهای دیگر بگذارنیم غافل از اینکه هنوز استان خودمان از این مزایا برخوردار نیست.

 

چرا بیمارستان مجهز نداریم؟!

 

ح.ر با انتقاد از نبود وسایل مورد نیاز پزشکی در استان، گفت: چند سال است که قول یک بیمارستان مجهز را به ما داده اند اما هنوز این امر برآورده نشده و شاید باید بگویم این بیمارستان خودش در کما به سر می برد.

 

اسمش قشنگ است اما هزینه اش؟!

 

وی به قانون نظام سلامت اشاره کرد و افزود: قانون نظام سلامت قانون خوبی برای بیماران کم درآمد است که می تواند با اجرای صحیح آن امیدی تازبه را در دل آنان زنده کرد.

 

ح.ا با انتقاد از قیمت های ذکر شده در تسویه حساب بیماران در هنگام ترخیص گفت: موضوعی که باعث شده نظام توسعه سلامت در حاشیه برده شود، قیمت های سنگین در برگه ترخیص بیماران است.

 

قانون سلامت

 

وی در در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر بودن پزشک های متخصص در استان گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد مهد پزشکان متخصص و معرفی آنان به دیگر استانها و حتی جهان است که متأسفانه بعد از چند سال زحمت در استان به دلیل نبود امکانات از این استان بار می بندند وبه استانهای دیگر می روند.

 

تا توسعه نباشد پزشک هم نیست

 

ح.ا با بیان اینکه ما از نبود پزشک متخصص در استان رنج می بریم، ابراز کرد: تا وقتی توسعه کیفی را در بیمارستانهای استان نداشته باشیم و وسایل مورد نیاز آنان را فراهم نکنیم از مشکلات عدیده رنج خواهیم برد.

 

به گزارش بویرخبر، در حالی‌که در سال‌های اخیر وعده ساخت یک بیمارستان بزرگ و مجهز به مردم کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج داده شده و مسئولان گوناگون کشوری و استانی زمان تکمیل آن را تا پایان دولت دهم از میان طرح‌های موسوم به مهر ماندگار اعلام کرده بودند اما چندماه مانده به عمر این دولت، هنوز مردم امیدی به اجرای این وعده نداشتند تا اینکه این پروژه مهم و حیاتی در شهر یاسوج به دولت یازدهم رسید.

 

اندرحکایت بیمارستان 296تختخوابی یاسوج و وعده  های مسئولان؟

 

بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج که عملیات اجرایی دور دوم  آن از سال 90 و در مصوبه سفر دوم دولت نهم و دهم اجرایی شد و شروع به فعالیت کردو یکی از مهمترین پروژه های مهم مهر ماندگار در استان چهار فصل لقب گرفت.

 

در خیابان شهید قرنی شهر یاسوج، بنایی در حال ساخت که چشم امید بسیاری از مردم استان که بیماران خود را برای مداوا به شهرهای همسایه استان همچون شیراز، تهران و اصفهان می‌برند به این آجرها، کارگرها و پیمانکار آن دوخته شده است.

 

قانون سلامت

 

 آجرهایی که خیلی به آرامی بالا می‌روند و سرعتی لاک پشتی را برای خود تجربه می کنند و هر روز که می گذرد سرعت آن کندتر شده و تا قبل از پایان گرفتن آن باید بگویم این بیمارستان خود بیمار نداشتن بودجه مالی شده است؟!

 

داشتن یک بیمارستان مجهز حق مردم است

 

داشتن یک بیمارستان مجهز آن هم در استان محرومی که محرومیت های تاریخی آن باعث کم تر توسعه یافتگی آن شده و بیشتر اوقات بیماران خود را در سر درگمی قرار داده و آنها را روانه استانهای همجوار کرده است.

 

هم‌اکنون که چند بیمارستان کوچک ،متوسط و فرسوده در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد وجود داشته  ولی از درجه نسبتاً خوبی که در شأن مردم این دیار باشد،برخوردار نبوده و هر روز خبری از رسانه ها مبنی بر بد عمل کردن و یا خشم بیماران از آنان به گوش می رسد؛باید گفت ،مسئولان اجرایی دولت یازدهم در استان چه تمهیداتی برای این پروژه مهم در استان دارند؟!

 

بیمارستان 296تختخوابی یاسوج که در شش بلوک ساخته شده و هر بلوک از نظر تعداد طبقات با دیگر بلوک‌ها تفاوت داشته به‌طوری‌که بعضی از بلوک‌ها در هشت طبقه، هفت طبقه و کمتر ساخته  شده اند و باید گفت ساخت و تکمیل آن در شهر یاسوج می تواند نوید بخش افقی جدید در بهره وری مردم استان از خدمات پزشکی و با تخصص باشد.

 

باز هم صدای پای میز مذاکره در میان است؟!

 

به گفته  سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد، این بیمارستان یکی از پروژه های مهم این استان که در زمینی به مساحت سه هکتارو زیر بنای دو هزار و ۵۰۰ متر مربع در هفت طبقه در حال ساخت است در مجموع ۲۸۳ تخت دارد که می توان با تکمیلش بیشتر مشکلات مردم و شهروندان استان برای رجوع بیماران خود به استانهای دیگر را مرتفع کرد.

 

قانون سلامت

استاندار بومی استان با انتقاد از پیمانکار طرح  می گوید؛در همه استان‌هاي كشور پيمانكاران تلاش مي‌كنند تا هر چه سريع‌تر پروژه‌هاي خود را براي كاهش هزينه‌هايشان به اتمام رسانند ولي اينجا شاهد هستيم كه علاقه شديدي به طولاني كردن كارها وجود دارد.

 

وی ادامه می دهد،اگر چه بخشي از دليل ركود اين بيمارستان مهم  و حیاتی در مرکز استان مربوط به مشكلات اعتباري كشور است ولي به صراحت باید گفت؛ دليل اصلي تعطيلي اين پروژه اهمال پيمانكار طرح است؛ اهمالي كه با وجود اعتبارات کافی اين پروژه، پذيرفتني نيست.

 

باز هم قسمتی از قصه باقی است؟!

اما جای سئوال اینجاست ،پروژه ای که به گفته استاندار، در ردیف طرح های مهم 10+20 استان قرار گرفته و بودن در قله اول افتتاح در دولت یادزهم را برای خود یدک می کشد، تا کی غرق در کاغذ بازیهای اداری خواهد ماند؟!

 

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/ر/و/آ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک