آخرین اخبار

20. خرداد 1394 - 16:01   |   کد مطلب: 1835
عشایر کهگیلویه و بویرحمد با داشتن حدود یک میلیون راس دام این روزها به دلیل خشکسالی و خشک شدن چشمه ها در مناطق ییلاقی روزهای سختی را سپری می کنند و آبرسانی به آنها از طریق تانکر انجام می شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، استان کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد منابع آب و یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص است و به عنوان یکی از استان های برتر کشور در زمینه برخورداری از منابع طبیعی، خاک حاصلخیز ،جنگل و نفت به شمار می رود و عشایر نیز به عنوان سرمایه و ظرفیت های مهم این استان محسوب می شوند.

 

در سالهای اخیر کاهش بارندگی ها و برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد نه تنها شهرها و روستاهای این استان را با چالش جدی مواجه کرده است بلکه عشایر کوچروی مناطق ییلاقی را نیز با خطر بی آبی روبرو کرده و از طریق تانکر به آنها آبرسانی شود.

 

هر چند در سالهای اخیر زنگ خطر بی آبی در کهگیلویه و بویراحمد به صدا در آمده است، اما این استان با داشتن بیش از 10 رودخانه پرآب و چهار هزار دهنه چشمه سالانه میلیاردها متر مکعب آب هرز روی دارد که بی توجهی به این امر در سالهای آتی این استان را بیش از بیش با بحران آب شدید مواجه خواهد کرد.

 

 
 
خشک شدن آب  40 درصد چشمه های مناطق ییلاقی عشایر کهگیلویه و بویراحمد
 
 
از حدود 700 هزار نفر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد 12درصد معادل هفتاد هزار و 762 نفر را عشایر تشکیل می دهد و این قشر مولد نقش مهمی در تولید محصولات لبنی و دامی در استان دارند.
 

به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد 40 درصد از چشمه های مناطق ییلاقی عشایر این استان براثر خشکسالی خشک شده اند و برای اولین بار در این مناطق ییلاقی آبرسانی سیار انجام می شود.

 

  مجید علی پور خشکسالی 40 درصدی آب چشمه ها در مناطق ییلاقی عشایر کهگیلویه و بویراحمد را در 36 سال گذشته بی سابقه عنوان کرد و افزود:خشک شدن چشمه ها علاوه بر اینکه تامین آب آشامیدنی عشایر را با مشکل مواجه کرده است تهدیدی جدی برای دام های آنها نیز به شمار می رود و آبرسانی با تانکر در این مناطق نیز بیش از بیش باید انجام شود.

 

 

 

آبرسانی به عشایر با 14 تانکر سیار

 

وی جلاله زیلایی، شمال سررود مرکزی یاسوج، سرچنار، ساورز طسوج، کوه سیاه بهمئی و باشت را از جمله مناطقی دانست که میزان خشکسالی بالایی دارند و هم اینک آبرسانی سیار از طریق 14 دستگاه تانکر به آنها انجام می شود.

 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خواستار استفاده از ظرفیت سایردستگاه های اجرایی در آبرسانی به عشایر استان شد و بیان کرد: با توجه به خشک شدن چشمه‌های آب، عشایر برای تأمین آب مورد نیاز در فصل تابستان با مشکل مواجه هستند که انتظار می‌رود امسال نیز مانند سال گذشته ادارات در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

 

اختصاص  40 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی سیار به عشایرکهگیلویه و بویراحمد

 

علی پور از اختصاص  40 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی سیار به عشایرکهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: در حال پیگیری از ستاد بحران استان برای تامین این میزان اعتبار هستیم.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد یک چهار راه بر سر ایل راه عشایر استانهای بوشهر، فارس ، خوزستان و چهار محال بختیاری است که هرساله خدمات زیادی را به جامعه عشایر ارایه می دهد، ابرازداشت: بیش از چهار هزار کیلومتر جاده عشایری در سطح استان وجود دارد که تاکنون 90 درصد از این جاده ها بازگشایی شده است.

 

 

 تولید 54درصد گوشت و 20 درصد شیر از سوی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

 

وی با بیان اینکه عشایر کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون راس دام به عنوان ذخیره دام ژنتیکی مولد در کشور به شمار می رود ، گفت: سالانه هفت هزارو ۶۰۰ تن معادل ۵۴ درصد گوشت و ۲۰ درصد شیر از سوی جامعه عشایری استان تولید می شود.

 

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ۳۵ درصد صنایع دستی شامل ۱۰هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را عشایر تولید می کنند که ایجاد بازار مناسب برای فروش تولیدات آنها مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

کم بارشی ، خشکسالی گسترده و برداشت بی رویه آب سه معضل اساسی دراستان

 

مديرعامل شرکت آب منطقه اي کهگيلويه و بويراحمد کمبود بارش هاي ساليانه در سالهاي اخير و برداشت‌هاي بي رويه آب را از معضلات کنونی در مناطق مختلف این استان خواند و گفت: در اين استان در زمينه شبکه‌هاي فرعي سرمايه گذاري نشده است.

 

علی لطفی اظهار کرد: تعداد چاه هاي آبي در کهگیلویه و بویراحمد دو هزار و 400 حلقه بوده که از این تعداد دوهزار مورد مربوط به بخش کشاورزي است و در مجموع 207 ميليون متر مکعب آب از آنها برداشت مي‌شود.

 

برداشت بی رویه آب از چاه ها و خشک شدن چشمه ها

 

 

 

وي با اشاره به اینکه 170 حلقه چاه براي بخش صنعت با برداشت ساليانه 16 ميليون متر مکعب و 207 حلقه چاه تامين آب شرب با برداشت 55 ميليون متر مکعب در سال وجود دارد، افزود: در کل سالانه از چاه هاي اين استان 283 ميليون متر مکعب آب برداشت مي‌شود که این امر خشک شدن چشمه ها و منابع آبی را به همراه خواهد داشت.

 

لطفی به تعداد 380 حلقه چاه غير مجاز در کهگیلویه و بویراحمد نیز اشاره کرد و گفت: اين چاه ها در مجموع 28 ميليون متر مکعب اضافه برداشت دارند.

 

خطر بحران بی آبی در کمین استان پرآب / عشایر در رنج و عذاب

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد خشکسالی ناشی از کاهش شدید بارندگی در سال جاری را از عوامل تهدید کننده این استان دانست و گفت: احیا نشدن چشمه های آب در مناطق سردسیری و کمبود آب و علوفه در مناطق گرمسیری امری کم سابقه بوده که مشکلات زیادی را بویژه برای عشایر به همراه داشته است.

 

به گفته سید علی وفایی مقدم بارش باران در رفع و کاهش مخاطرات ناشی از خشکسالی این استان دیگر اثرگذار نیست و این در حالی است که اوایل سال گذشته سیل یکهزار و 400میلیارد ریال به زمین های کشاورزی، راهها و ابنیه کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری وسعت خشکسالی در یکی از پرآب ترین استان های کشور افزود: اختصاص اعتبار برای آبرسانی سیار در فصل گرما از اولویت های کاهش مشکلات پدیده خشکسالی در این استان است.

 

با همه این تفاسیر عشایر کهگیلویه و بویراحمد با رنج و سختی های فراوان  نیمه اول اردیبهشت هر سال از مناطق قشلاقی خود را به مناطق ییلاقی می رسانند تا از ظرفیت های خدادادی طبیعت برای تولید استفاده کنند.

 

کمبود بارش ها، خشک شدن چشمه ها و کاهش علوفه برای دام ها از معضلاتی است که جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد هم اینک با آن دست و پنجه نرم می کنند و در صورت بی توجهی مسئولان و رفع نشدن مشکلات آنها  پیش بینی می شود در سالهای آینده عشایر این استان دیگر به مناطق ییلاقی کوچ نکنند و نسبت به فروش دام های خود اقدام کنند.

 

تغییر زندگی عشایر و فروش دام های آنان در شرایطی که کشور نیاز مبرمی به تولید محصولات لبنی و پروتئینی دارد ضربه مهلکی به اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود که از هم اکنون مسئولان امر باید چاره ای اساسی برای آن بیاندیشند.

انتهای پیام/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک