آخرین اخبار

7. خرداد 1394 - 10:52   |   کد مطلب: 1616
بدون شک یار دوازدهم تیم 1+5 در ماراتن هسته ای، رسانه‌های غربی هستند که با بهانه مختلف از قبیل نظر سنجی، گزارش میدانی و امثال آن سعی در تزریق نظرات خود به افکار عمومی د

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از صبح توس، سلسله مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ به ویژه بعد از پیش نویس توافق احتمالی در لوزان شکل دیگری به خود گرفت. این مذاکرات از فاز مسائل کلی به ابعاد جزئی تر از قبیل ریزه کاری‌های فنی و تحقیقاتی وارد شده است. این چرخش جدی در مذاکرات باعث شده تا مردم دنیا نیز با دقت بیشتری روند مذاکرات هسته ای را پیگیری کنند.

رسانه ای بیگانه نیز بی رغبت نیستند تا افکار عمومی جهان را درگیر انبوه تحلیل‌های درست و غلط خود کنند تا هم به افکار عمومی جهان جهتی در راستای اهداف خود داده باشند؛ هم اینکه نظرات خود را از زبان مردم دنیا بیان کنند.

در ادامه به برخی از نظرسنجی‌های انجام شده در رسانه‌های دنیا می‌پردازیم.

جدیدترین نظر سنجی عمومی که نتایج آن توسط شبکه پرس تی وی منتشر شده است توسط سازمان صدا و سیما صورت گرفته است. طبق آن حدود ۷۳ درصد مردم با این موضوع که اگر مذاکرات هسته ای به توافق نرسد غنی سازی هسته ای باید در ایران ادامه یابد موافق‌اند، ۷۰ درصد مردم موافق این هستند که در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته ای، باید واردات کشور برای مبارزه با توطئه دشمنان کاهش یابد و ۷۵ درصد مردم در این نظر سنجی گفته‌اند که اگر مذاکرات هسته ای به توافق نرسد علت آن زیاده خواهی آمریکاست. همچنین طبق نتایج حاصل از این نظر سنجی مشخص شده که ایرانیان آمریکا تعهدات هسته ای در قبال ایران را عملی نخواهد کرد.

4

 

جالب این جاست که روز قبل از این نظر سنجی، موسسه NCR از نظر سنجی هسته ای مرتبط با مذاکرات ایران از جامعه آماری ایالت کالیفورنیای آمریکا خبر داد. این ایالت بزرگ‌ترین ایالت آمریکاست که تعدا زیادی ایرانی را در خود جای داده است.

به گزارش COLLEGE PARK.، مذاکرات بر سر یک معامله پیشنهادی با ایران در مورد برنامه هسته ای خود را در حالی به پیش می‌رود که نگرانی‌ها از آینده این روند کماکان به قدرت خود باقی است.

مطالعات جدیدنشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها معادل ۶۱ درصد، پشتیبان توافقی هستند که ظرفیت غنی سازی ایران را محدود و در ازای تحمیل بازرسی‌های سرزده برخی از تحریم را لغو کند.

به گفته این موسسه آمریکایی ۶۱ درصد از جمهوری خواهان، ۶۶ درصد از دموکرات‌ها و ۵۴ درصد از افراد مستقل شرکت کننده در این نظر سنجی با دخالت کنگره در توافق هسته ای و ممانعت از رسیدن ایران به توافق هسته ای با آمریکا حمایت می‌کنند.

3

 

 

اما موسسه گالوپ به عنوان بزرگ‌ترین موسسه نظر سنجی فعال در دنیا در آخرین نظر سنجی خود در سال ۲۰۱۵ میلادی ادعای جالبی را مطرح کرد. این موسسه آمریکایی نظر سنجی خود را در مورد اینکه ” مردم دنیا چقدر آمریکا را دشمن خود می‌دانند؟ ” آغاز کرد. طبق جدولی که در ذیل مشاهده می‌کنید، ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۱ تا کنون از ۲۵% دشمنی دانستن آمریکا به ۸% نزول کرده‌اند. کشورهای همچون روسیه، عراق و حتی خود مردم آمریکا در طی این سال‌ها آمریکا را بیش از قبل دشمن خود می‌دانند.

Capture

سایت شبکه خبری راشا تودی نتایج یک نظرسنجی از آمریکایی‌ها درباره مذاکره با ایران را نیز منتشر کرده و می‌نویسد: بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید، آمریکایی‌ها به طور گسترده‌ای هوادار مذاکرات مستقیم و دیپلماسی در موضوع هسته‌ای ایران هستند.

در همین راستا، حدود نیمی از پاسخ دهندگان نیز بر این باورند که نامه اخیر جمهوری‌خواهان خطاب به رهبران ایران، اقدام صحیحی نبوده است.

بر اساس این نظرسنجی دیگر که توسط سی ان ان انجام شده، ۶۸ درصد آمریکایی‌ها حامی روند دیپلماتیک در قبال ایران و تنها ۲۹ درصد مخالف این روند هستند.

2

سرویس جهانی بی بی سی نیز در نظر سنجی گسترده ای، توافق هسته ای ایران با جهان را با مخاطبانش در میان گذاشته است و خواسته تا نظر خود را در این باره اعلام کنند.

به گزارش BBC World Service: نظرسنجی نشان می‌دهد اهداف هسته ای ایران باعث نگرانی است، اما مردم می‌خواهم حل و فصل آن از طریق مذاکرات هستند.

طبق این نظر سنجی ۱۷% از مردم جهان معتقند ایران به دنیال پیشرفت فناوری هسته ای است. این نظر سنجی در بین ۲۵ کشور جهان انجام گرفته است.

در این نظر سنجی راه‌های برخورد با ایران هسته ای به بحث گذاشته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، ۳۰% از افراد شرکت کننده در نظر سنجی به تحریم اقتصادی را داده‌اند؛ ۱۱% حمله نظامی، ۱۰% آزاد گذاشتن ایرا ن و ۳۹% تلاش‌های دیپلماتیک را انتخاب کرده‌اند.

صدق نیت طرف ایرانی در مذاکرات حقیقتی است که رسانه ای خارجی نیز با تمام تلاش خود نتوانستند آن را مخدوش کنند چرا که در نهایت این تمایل مردم جهان به رفع تنش هسته ای از راه دیپلماتیک است که از نظر سنجی ها حاصل میشود و تا اعتماد جهانی به مذاکرات حاصل نشده باشد چنین تفکری نیز در افکار عمومی شکل نمی گرفت.

 

1

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک