آخرین اخبار

28. ارديبهشت 1394 - 11:10   |   کد مطلب: 1478
شبکه المیادین در خبری فوری از هدف قرار گرفتن یک نفربر سعودی در منطقه «جلاح» واقع در استان «نجران» خبر داد و اعلام کرد که طی این اقدام، تمام سرنشینان این نفر بر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، عربستان سعودی سه‌شنبه‌شب اول اردیبهشت (21 آوریل)، پایان تجاوز نظامی موسوم به عملیات «طوفان قاطع» علیه یمن را اعلام کرد و همزمان از آغاز عملیاتی جدید موسوم به «بازگرداندن امید به یمن» خبر داد.

عربستان، عملیات «طوفان قاطع» را که بیش از 2500 کشته و بیش از 3000 زخمی برجای گذاشت، بامداد روز پنجشنبه 6 فروردین آغاز و هدف آن را بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت در یمن اعلام کرد، اما با مقاومت مردم، ارتش و جنبش انصارالله یمن، تاکنون به این هدف و دیگر اهداف اعلامی نرسیده است.

وزرای خارجه عربستان و آمریکا روز پنجشنبه در یک نشست خبری در ریاض بر آتش‌بس 5 روزه در یمن تاکید کردند، اما ارتش عربستان و سخنگوی ائتلاف متجاوز ساعاتی پس از این نشست، آغاز عملیات نظامی عربستان علیه صعده یمن را اعلام کرده است.

 

ازسرگیری بمباران مناطق مختلف یمن همزمان با پایان آتش‌بس

 

آتش‌بس 5 روزه در یمن که برای انتقال مواد غذایی اعلام شده بود، شامگاه یکشنبه بدون اعلام تمدید به پایان رسید.

همزمان خبرگزاری دولتی یمن (سبا) به نقل از غالب لقمان سخنگوی ارتش این کشور گزارش داد ارتش یمن از درخواست اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل به یمن مبنی بر تمدید آتش‌بس موقت جهت ارسال کمک‌ها به کشور، استقبال می‌کند.

سرهنگ «غالب لقمان» اعلام کرد «به رغم تجاوزهای مکرر از جانب نیروهای دشمن از همان ساعات اولیه آتش‌بس، ما از درخواست سازمان ملل برای تمدید آتش‌بس استقبال می‌کنیم.»

این در حالی است که نیروهای سعودی در نخستین حمله پس از پایان آتش‌بس، مناطقی از استان جنوبی عدن را بمباران کردند.

شاهدان عینی و منابع نظامی اعلام کردند یک ساعت پس از پایان آتش‌بس موقت، جنگنده‌های عربستان سعودی کاخ ریاست‌جمهوری و یک پایگاه نیروهای ویژه را که تحت کنترل الحوثی‌ها و نیروهای وفادار به «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن است، هدف قرار دادند.

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک شاهد گزارش داد با پایان مدت آتش‌بس که ساعت 8 شب (به وقت گرینویچ» صورت گرفت، صدای انفجارهایی از نزدیکی فرودگاه عدن و 2 منطقه «خور مکسر» و «کریتر» شنیده می‌شد.

 

عربستان بیش از ۲۰ موشک به صعده و حجه شلیک کرد

 

ارتش عربستان در ادامه نقض آتش‌بس در یمن، امروز بیش از ۲۰ موشک و خمپاره را به سمت صعده و حجه شلیک کرد.

نظامیان عربستانی همچنین منطقه «فج حرض» در استان حجه واقع در غرب یمن را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که متجاوزان سعودی و هم پیمانان آنها آتش بس انسانی برقرار شده در یمن را نقض می کنند اما ادعا می کنند که به آن پایبند هستند.

 

یک نفربر ارتش سعودی در منطقه «جلاح» هدف قرار گرفت

 

شبکه المیادین در خبری فوری از هدف قرار گرفتن  یک نفربر سعودی در منطقه «جلاح» واقع در استان «نجران» خبر داد و اعلام کرد که طی این اقدام، تمام سرنشینان این نفر بر زخمی شدند.

 

نماینده سازمان ملل در یمن خواستار تمدید آتش‌بس شد

 

ماینده  ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن خواستار تمدید اتش‌بس در این کشور برای حداقل 5 روز دیگر شد.

در حالی که امروز آخرین روز آتش‌بس 5 روزه اعلامی از سوی عربستان سعودی است، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن خواستار تمدید آتش‌بس شده است.

اسماعیل ولد شیخ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن امروز طی اظهاراتی در عربستان سعودی گفت: «من از همه طرفها می‌خواهم تعهدشان را برای تجدید این آتش‌بس برای 5 روز دیگر فرا می‌خوانم».

نماینده ویژه بان‌کی‌مون که در نشستی با حضور نمایندگان منصور هادی و حامیان آن در ریاض برگزار شده،‌ افزود: «این آتش‌بس انسان‌دوستانه باید به آتش‌بس دائمی تبدیل شود».

 

تجاوز ریاض به یمن تاکنون 10 هزار قربانی برجای گذاشته است

 

هنوز گزارش‌های رسمی و نهایی درباره میزان قربانیان تجاوز عربستان سعودی به یمن منتشر نشده است اما موسسه آمریکایی «فریدام هاوس» با انتشار گزارشی نوشت که شمار قربانیان این تجاوز به 10 هزار نفر می‌رسد.

بنا بر این گزارش، تاکنون 674 تجمع مسکونی در حملات زمینی، هوایی و دریایی عربستان به یمن هدف قرار گرفته است و آمار ارائه شده در این گزارش مبتنی بر گزارش‌های میدانی و همکاری برخی نهادهای مدنی و فعالان حقوقی و خبرنگاران داوطلب در استان‌های مختلف یمنی است.

در این گزارش آمده است که شمار کشته‌ها به 3 هزار و 979 نفر می‌رسد که 571 نفر از آنها کودک زیر 15 سال  و 249 زن هستند. شمار زخمی‌ها به 6 هزار و 887 می‌رسد که وضعیت 531 نفر از این زخمی‌ها وخیم است و هزار و 106 نفر زیر 15 سال و نزدیک به 775 نفر زن نیز در میان زخمی‌ها هستند.

بر اساس آمار اولیه، نزدیک به 160 تا 170 هزار خانوار یمنی مجبور شده‌اند شهر، محله و روستای خود را ترک کنند.

 

منبع : راه دانا

انتهای پیام/س

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک