آخرین اخبار

15. ارديبهشت 1394 - 18:51   |   کد مطلب: 1369
حضور و یا عدم حضور برخی از شخصیت ها در نمایشگاه های کتاب، به خصوص نمایشگاه کتاب تهران دارای جنبه ها و پیام های مختلفی است که بر ارزش های نمایشگاه می افزاید

 به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، به نقل از  خبرنگار فرهنگ و هنر  مرصاد، هر ساله با آغاز فعالیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه، علاوه بر بحث هایی که در خصوص چگونگی برگزاری این نمایشگاه مطرح می شود نگاه ها به دنبال حضور برخی از شخصیت های بزرگ در این نمایشگاه است.

 

بدون شک استقبال شخصیت های مذهبی و سیاسی از نمایشگاه کتاب نشان دهنده جایگاه کتاب در میان این قشر از جامعه است اما در برخی از موارد عدم حضور برخی از این شخصیت ها پیام هایی را به همراه دارد که قابل توجه خواهد بود.

 

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای همواره به دلیل علاقه فراوانی که به امر کتابخوانی داشته اند تاکنون در نمایشگاه های متعددی حاضر شده اند و دیگران را نیز به کتابخوانی دعوت کرده اند.

 

امام خامنه ای همواره با تاکید بر اینکه کتابخوانی از جمله اموری است که نیازمند توجه جدی جامعه است، تاکید کرده اند: "بنده خودم هم با اینکه گرفتاری کاریم زیاد است اما بحمدالله از کتاب منفک نشده ام و در حقیقت نمی توانم هم منفک بشوم. در خلال کارهای فراوان و سنگینی که بر دوش ما هست دائما با کتاب سر و کار دارم. احساس می کنم که اگر انسان بخواهد در زمینه معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند، جز رابطه با کتاب که مثل رابطه با جویبار دائمی و در جریان است و مرتب تازه هایی را در اختیار انسان می گذارد چاره ای ندارد"

 

 

ایشان در جایی دیگر نیز تصریح کرده اند: یکی از مشکلات ما تنبلی است. مسئله‌ی مطالعه و کتابخوانی مهم است. در جامعه‌ی ما بی‌اعتنائی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم می‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال میکنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه میکنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی میگوید پنج دقیقه، یکی میگوید نیم ساعت! انسان تعجب میکند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. کتابخوانی در سنین بنده - که البته بنده چندین برابر جوانها کتاب میخوانم - غالباً تأثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوانها و شما عزیزانی که اینجا حضور دارید. آنچه که همیشه برای انسان میماند، کتابخوانی در سنین پائین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه میتوانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههای مختلف، مطلبی یاد بگیرند. البته از هرزه‌گردی در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد، منتها این مسئله‌ی بعدی است؛ مسئله‌ی اول این است که یاد بگیرند، عادت کنند به این که اصلاً به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند. البته باید دستگاهها مراقب باشند، اشخاص مواظب باشند، هدایت کنند به کتاب خوب؛ که با کتاب بد، عمر ضایع نشود.

 

 

با توجه به این مسائل اگر نگاهی به تاریخچه حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه های کتاب انداخته شود، این نکته برداشت خواهد شد که امام خامنه ای حضور و یا عدم حضورشان در نمایشگاه های کتاب دارای پیام است.

 

 

برنامه بازدید رهبر معظم انقلاب درسال های گذشته

 

 

ایشان در دوره بیست و هفتم به جای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، در  نمایشگاه کتاب و دستاوردهای مؤسسه دارالحدیث شرکت کردند که با توجه به موضوعات کتب این نمایشگاه پیام حضور ایشان به وضوح مشخص می شود.

 

 

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

 

در این دوره 2450 ناشر داخلی در 2160 غرفه حضور دارند. 300 هزار کتاب داخلی و 165 هزار کتاب خارجی و مجموعا حدود 460 هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

در بخش بین الملل از حدود 100هزار عنوان کتاب غیرتکراری لاتین 50درصد مربوط به سال 2013 به این سو است.

 

نمایشگاه امسال نیز چشم انتظار حضور رهبر معظم انقلاب است تا این حضور نشان بدهد تا چه میزان معیارهای فرهنگ در این نمایشگاه رعایت شده است.

   

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک