آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1394 - 13:47   |   کد مطلب: 1274
شاید «ته‌دیگ» جزو خوردنی‌های خوش‌رنگ و لعاب سفره‌های ایرانی‌ باشد، اما نباید از مضرات بسیار آن غافل شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، از گذشته‌های دور ایرانیان در داشتن سلایق مختلف در زمینه طبخ غذا و همچنین تنوع آن، در بین کشورهای دنیا صاحب‌سبک و نظر بودند به طوری که برخی از غذاهای ایرانی، همچنان در جهان شهره و بی‌رقیب هستند.

نوع خوردن غذا در بین ایرانی‌ها طوری شده که از خوردن انواع مواد غذایی نهایت لذت را می‌برند و این موضوع را به خوبی می‌توان در تنوع غذاها در هر خطه و شهری از کشور مشاهده کرد اما در این میان برخی از مواد غذایی به خاطر استفاده بیش از حد روغن و مواد افزودنی، بسیار مضر هستند.

همان‌قدر که غربی‌ها به خوردن بعضی غذاها مثل خوراکی‌های گوشتی یا همبرگر با نان مخصوص علاقه‌مند هستند، ما هم به خوردن برنج و نان وفادار مانده‌ایم که این وفاداری با تغییر در ذائقه همراه شده و پای یک خوردنی خوشمزه را به سفرهای ایرانی باز کرده است.



 * « ته‌دیگ» محبوب‌ترین غذای سفره ایرانی

این خوردنی محبوب که در سفره‌های ایرانی و در وعده‌های ناهار و شام مردم، جایگاه خوبی پیدا کرده، چیزی نیست جز «ته‌دیگ»!

تقریباً با سلیقه‌ای که آشپزان و کدبانوهای ایرانی در طبخ و تهیه انواع ته‌دیگ به خرج می‌دهند، معمولاً کمتر کسی می‌تواند قید آن را بزند!

در یک بزم ایرانی که میزبان باید در یک وعده غذایی از میهمانان خود با ناهار یا شام پذیرایی کند، سر سفره وقتی برنج را می‌کشند، همه در انتظار دیس ته‌‌دیگ هستند.

بارها به عینه دیده‌ایم تا دیس ته‌دیگ در سفره نمایان می‌شود محتوایش به نصف می‌رسد چون همه قبل از نشستن دور سفره به این ظرف ناخنک زده‌اند و این نشان از محبوبیت این خوردنی خوش رنگ و لعاب، البته مضر، در بین ایرانی‌ها دارد.

در گذشته شاید برای نچسبیدن برنج آبکش شده به ته قابلمه‌ها از نان استفاده می‌کردند و بعد از طبخ آن را تناول می‌کردند اما این خوردنی محبوب و متنوع این روزها کار را به جایی رسانده که از مواد غذایی دیگر برای جایگزینی «ته‌دیگ» نان استفاده می‌شود.



*تنوع‌طلبی ایرانی‌ها در تهیه و پخت ته‌دیگ/ ته‌دیگ سیب‌زمینی جانشین نان

سیب‌زمینی برشته شده این روزها، محبوب‌تر از نان در سفره‌های ایرانی به عنوان ته‌دیگ خودنمایی می‌کند که آشپزان برای بهتر شدن کیفیت این خوردنی با اضافه کردن روغن بسیار، جذابیت بیشتری برای آن به وجود می‌آورند.

امروزه ته‌دیگ سیب‌زمینی یکی از اجزای لاینفک ماکارونی در بیشتر خانواده‌ها شده به طوری که این خوردنی، محبوبیت زیادی در بین کودکان و نوجوانان و حتی بزرگترها پیدا کرده است.

سلیقه ایرانی تنها به جایگزینی سیب‌زمینی به جای نان ختم نشده و این روزها در خانواده‌ها شاهد ظهور این هستیم که قارچ و بال مرغ جای خود را در کنار طبخ برنج خوشمزه ایرانی به عنوان ته‌دیگ پیدا کرده است.

از این نکته نیز نباید غافل شد که کدبانوهای کشورمان با اضافه کردن زیره، کنجد، دارچین، گلپر و حتی پودر سیر به ته‌دیگ در تنوع پخت آن، سنگ تمام می‌گذارند.

در تنوع غذایی ایرانی، ته‌چین به عنوان یک وعده غذایی محسوب می‌شود و با اضافه کردن انواع مواد، ته‌چین با تنوع بیشتری طبخ می‌شود که ته‌چین مرغ، ته‌چین تن ماهی، ته‌چین گوشت و حتی ته‌چین قارچ از این دست هستند.

با یک بررسی ساده در بین خانواده، همکاران و دوستان می‌توان فهمید خانم‌ها بیشتر ته‌دیگ دوست دارند چون به سبک غذاهای خانگی نزدیکتر است و در این بین جوان‌ها بیشتر غذاهای ته‌دیگی را سفارش می‌دهند.



*مضرات خوردن ته‌دیگ چیست؟

اما با این توضیحات باید گفت مصرف روغن‌های نباتی و حیوانی در تهیه غذای ایرانی نقش بی‌بدیلی دارند به طوری که شاید توصیه پزشکان مبنی بر کاهش استفاده از غذاهای چرب و سرخ‌کردنی؛ جدی گرفته نمی‌شود.

به گفته پزشکان، چربی اشباع شده یا جامد بدترین نوع چربی است زیرا باعث بالا رفتن کلسترول خون شده و گرفتگی عروق و بروز مشکلات قلبی فراوان را در پی دارد.

کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف چربی‌های اشباع شده باعث سنگینی، رخوت و سستی در بدن می‌شوند که ته‌دیگ به لحاظ طبخ آن با روغن نقش پررنگی در ابتلا به این مشکلات دارد.



*ته‌دیگ گول‌زننده، بسترساز ابتلا به سرطان

خشک شدن نان و سیب‌زمینی در کف قابلمه به لحاظ رسیدن حرارت مستقیم باعث می‌شود تا در حین خوردن ته‌دیگ خراش‌‌هایی بر روی دیواره مری، معده و حتی دهان ایجاد شود که این موضوع، مستعدکننده ابتلا به سرطان است.

به اعتقاد پزشکان، ابتلا به سرطان مری و معده از عوارض خوردن ته‌دیگ است که با این اوصاف این خوردنی را یا باید حذف کرد و یا در تناول آن، تعادل داشت.

خشک و سیاه شدن ته‌دیگ در زیر برنج باعث ایجاد ترکیب‌های نامناسب در بدن می‌شود که زمینه‌ساز بروز مشکلات گوارشی به ویژه ترش کردن می‌شود. تکرار ورود این ترکیب‌های نامناسب به بدن باعث ابتلا به سرطان خواهد شد.

با این اوصاف باید حفظ سلامتی را بر محبوبیت ته‌دیگ؛ ترجیح داد؛ هر چند فرهنگ استفاده از مواد غذایی مضر مثل غذاهای چرب به راحتی از سبد غذایی ایرانی‌ها حذف نمی‌شود اما با رعایت اصول اولیه تغذیه می‌توان قدم مثبتی در عدم ابتلا به مشکلات گوارشی و بیماری مهلک سرطان برداشت.

 

انتهاي پيام:و/آ

منبع :فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک