آخرین اخبار

6. ارديبهشت 1394 - 23:56   |   کد مطلب: 1271
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تمرکز بر روی جنبه های منفی قومیت گرایی و برخی نگاه های صرف سیاسی و گروهی را یکی از آسیب های جدی در کارکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا دانست و گفت:فرهنگ کارجمعی در شوراهای کهگیلویه و بویراحمد تقویت شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، سید موسی خادمی ظهر امروز در همایش گرامیداشت 9 اردیبهشت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی در یاسوج افزود: البته نمی توان نگاه برقومیت گرایی، طایفه ای و حتی گروهی را به طورمطلق امری مذموم دانست اما در جایی که دامن زدن به این مسایل به عملکرد و ساختار یک تشکل شورایی وقانون لطمه می زند،باید از آن پرهیز کرد.

 

وی با اشاره به اینکه هرچند طایفه گرایی حاوی نکات مثبت و منفی است اما بیشترین نمود و جلوه عینی این آسیب در زمان برگزاری انتخابات شوراها در شهرها و روستاهای مختلف استان است.

 

خادمی تصریح کرد: درنگاه کلی هم نمی توان شورا و یا حتی موضوعی همچون طایفه گرایی را حذف کرد زیرا هر مولفه ای چنانچه بتواند بر روی ریل جنبه های مثبت و امیدافرین خود حرکت کند، می تواند در کارکردش حاوی فرصت هایی نیز باشد.

 

استفاده از خرد جمعی در شوراها نهادینه نشده است

خادمی با بیان اینکه در همه جای کشور هنوز آنگونه که شایسته است کارکرد و نظام شورایی و استفاده از خرد جمعی نهادینه نشده است، اظهار کرد: میزان و رتبه برخی از آفت ها و چالش های موجود در عملکرد شوراها بدون شک در استان کهگیلویه وبویراحمد بالاتر و با شدت بیشتری رواج دارد.

 

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: شوراها در این راستا وظایف و رسالت سنگینی بر عهده دارند که باید بتوان با ظرافت و حذف نقطه های آسیب زا به توسعه و شکوفایی استان نیز کمک کنند.

 

وی ابراز داشت: یکی از دستاوردهای اساسی زدودن این نوع نگاه ها و برخی دخالت های نابجا ، موجب تقویت و پررنگ تر شدن نقش نظارتی شوراها خواهد بود.

تعامل با یکدیگر برای توسعه استان سرلوحه کارشوراها قرار گیرد

 

خادمی از شوراها خواست تا روحیه جمعی، تعامل و مداراکردن با هم و تحمل همدیگر را بیش از پیش سرلوحه کاری خود قرار دهند.

 

وی بر تعامل و هم اندیشی بیشتر شوراها تاکید کرد و افزود: نظام شورایی و استفاده از خرد جمعی که نقطه مقابل نظام ریاستی است باید همچنان در رفتار و کارکرد شوراهای اسلامی نمود یابد.

 

باور ناپذیری جایگاه شورا از سوی مسئولان از مشکلات اساسی کارکرد شوراها است

 

رییس شورای اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این آیین گفت: یکی از مشکلات اساسی در کارکرد شوراهای این استان باور ناپذیری جایگاه آن از سوی بسیاری از مدیران اجرایی است.

 

 

حجت الله دبیقی افزود: این در حالی است که در قانون اساسی چندین اصل به جایگاه بالای شوراها و نقش نظارتی آنان اختصاص یافته و آن را از برکات نظام و انقلاب دانسته اند.

 

وی افزود: شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد دارای دو هزار و 104 عضو هستند.

 

دبیقی اظهار کرد: از این تعداد دو هزار و پنج نفر عضو شوراهای روستایی و 99 نفر نیز عضو شوراهای شهری هستند.

 

کهگیلیویه وبویراحمد نیز دارای 17 شهر و یکهزار و 676 روستا است.

 

شهرهای کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مناسبی ندارند

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین به نوپا بودن شهرهای استان و وضعیت نامناسب انها اشاره کرد و گفت:سابقه شهرنشینی در استان پایین بوده و 80 درصد مردم از روستاها به شهرهای استان مهاجرت کرده اند.

پژمان نیک اقبال افزود: مردم  باید قوانین شهرنشینی را بپذیرند.

 

حاشیه نشینی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مشکلات اساسی را بوجود آورده است

 

وی اظهار کرد: حاشیه نشینی در کنار شهرهای کهگیلویه وبویراحمد مشکلات متعددی را برای مردم و مسئولان اجرایی استان به وجودآورده است.

 

 

نیک اقبال به برخی فعالیت های شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: اعضای شورا باید به قوانین روز آشنایی داشته باشند زیرا به دلیل آشنا نبودن با قوانین مشکلاتی از سوی شوراها بوجود می آید.

 

تعدد نیرور در شهرداری های استان

 

وی تعداد زیاد نیروهای به کارگرفته شده در شهرداری های استان را یکی از مشکلات اساسی این نهاد خدمات رسان دانست و گفت: بخش زیادی از بودجه شهرداریها برای حقوق کارکنان اختصاص می یابد که این امر روند توسعه و عمران شهری را از شهرداریها کند می کند.

 

نیک اقبالی با اشاره به اینکه بودجه جاری شهرداری های استان از بودجه عمرانی بالاتر است، گفت:  شهرداری ها برای ساماندهی این وضعیت باید به سوی تعدیل نیرو گام بردارند تا میزان بودجه عمرانی به 60 درصد و بودجه هزینه ای 40 درصد برسد.

 

شوراها به درآمد پایدار برای شهرداری ها توجه کنند

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته 71 میلیاردتومان به شهرداری های استان کمک شد  که این میزان مبلغ مناسبی بود اما چنانچه شوراها فکری به حال درامدهای پایدار برای شهرداری ها نکنند نمی توان خدمات توسعه شهری را گسترش داد.

 

شهردار یاسوج نیز در این آیین به آشنا نبودن شهروندان با قوانین شهروندی گلایه کرد و گفت: فردی که 50 - 60 سال از عمر می گذرد و با حقوق شهروندی اشنایی ندارد را چگونه می توان به توجیه کرد.

 

محمدعلی جاوید اظهارکرد:  قانون شهروندی باید از مهد کودک ها و مدارس به فرزندان آموزش داده شود.

 

وی قانونگذاری و نظارت را از وظایف شوراها دانست و گفت: اگر شوراها از این چارچوب خارج شوند و در کار شهرداری دخالت کنند و منافع شخصی  و گروهی را پیگیری کنند نمی توان شهری آباد داشت.

 

در حوزه شهر شهردار حرف اول و آخر را می زند

 

جاوید خروجی رای مردم و شورا را انتخاب شورا دانست و افزود: مدیریت شهرداری با مدیریت سایر دستگاه های اجرایی متفاوت است و شهرداران باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

 

وی ابراز داشت: همانگونه که در استان حرف و آخر را استاندار و در شهرستان فرماندار می زند در حوزه شهر نیز باید شهردار حرف اول وآخر را بزند.

 

 

شهردار یاسوج عنوان کرد : در سال 93 تفریغ بودجه شهرداری را نسبت به سال 92 دوبرابر مصوب کردیم  تا خدمات رسانی به مردم بیش از پیش گسترش یابد.

 

وی گفت: شهرداری یاسوج سالانه یک میلیارد و 600 میلیون تومان به کارکنان خود حقوق پرداخت می کند در صورتی که منابع درامدی این نهاد در مقایسه با شهرهای کشور ناچیز است.

 

پارک بانوان به زودی در یاسوج ساخته می شود

 

جاوید ساخت پل چهارم بشار، پارک جنگلی یاسوج، آسفالت شهری و محله ای را از طرح های در دست اقدام شهرداری یاسوج دانست و گفت: به زودی عملیات اجرایی پارک بانوان در این شهر آغاز می شود.

 

در این همایش نیز از تعدادی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا ی کهگیلویه و بویراحمد با اهدای لوح سپاس و جوایزی تجلیل شد.

شوراهای اسلامی شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد دو هزار و 104 عضو دارند که از این تعداد دو هزار و پنج نفر عضو شوراهای روستا و 99 نفر عضو شوراهای شهر هستند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای 17 شهر و یک هزار و 676 روستا است و یاسوج مرکز استان نیز بیش از 100 هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/200/و/آ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک