آخرین اخبار

25. فروردين 1394 - 22:04   |   کد مطلب: 1191
گرد و غبار میهمان ناخوانده ای که از روزهای گذشته وارد استان کهگیلویه وبویراحمد شده است نفس شهرهای گچساران بام نفتی و یاسوج پایتخت طبیعت ایران را به شماره انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی كهگيلويه، کهگیلویه و بویراحمد که همواره از استان های پاک کشور به شمار می رود این روزها میزبان مهمان ناخوانده ای به نام گرد و غبار است که وضعیت دید و تنفس را برای مردم دشوار کرده است.

 

 آلایندگی نسبتا شدید هوا و وجود ریزگردها و گرد و خاک زندگی مردم  کهگیلویه و بویراحمد را با مشکل مواجه کرده است و درختان، خودروها و طبیعت سرسبز این مناطق رنگ خاکستری به خود گرفته‌اند.

 

وجود ریزگردها در تمامی نقاط کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده و در برخی شهرها از جملع گچساران این وضعیت در شرایط نامناسبی قرار دارد.

 

ذرات معلق در هوای کهگیلویه و بویراحمد به دوبرابر حد مجاز رسید

 

معاون نظارت پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با خبرنگار صبح زاگرس در مورد آلودگی فعلی هوای استان اظهار داشت: در حال حاضر مطابق آخرین سنجش های صورت گرفته میزان ذرات معلق در شهر یاسوج 397 و شهر گچساران 432 میکروگرم بر مترمکعب است.

 

نواب پورشهریاری استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر آلودگی هوای شهر یاسوج 2.6 و آلودگی هوای شهرگچساران نیز 2.8 برابر حد استاندارد است.

 

وی ابراز داشت: میانگین24 ساعته ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در شهر یاسوج 540  و در شهر گچساران 630 میکروگرم بر مترمکعب است.

 

افزایش میزان آلودگی هوا در گچساران باعث عوارضی چون حساسیت های پوستی، خارش گلو و عطسه بین شهروندان شده است

 

برخی کارشناسان بهداشت محیط ضمن ابراز نگرانی از استمرار هوای آلوده در گچساران از مردم خواستند درب های پنجره و درزهای منازل مسکونی و شیشه خودروهای در حال حرکت را ببندند.

 

به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست گچساران میزان ذرات معلق در هوای این شهرستان به بیش از دو برابر حد مجاز رسیده و واز سه روز گذشته تاکنون به صورت دایم هوای این شهر را تحت تاثیر قرار داده که بالاترین میزان آن 420 میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

 

عبدال دیانتی نسب با بیان اینکه در حال حاضر میزان غلظت ذرات معلق در هوای گچساران 342 میکروگرم بر مترمکعب است اظهار کرد: آلودگی هوای گچساران به مرز هشدار رسیده است.

 

وی تصریح کرد: هوای گچساران برای عموم مردم ناسالم است واز مردم  این شهر خواست تا با نوشیدن آب و خودداری از فعالیت ورزشی در هوای آزاد و استفاده ازماسک از اثرات نامطلوب آلودگی هوا بر سلامتی خود بکاهند.

 

رییس اداره هواشناسی گچساران نیز با اشاره به اینکه گرد و غبار شدید میزان دید افقی در این شهرستان را کاهش داده است، گفت: میزان دید افقی گچساران درامروز سه کیلومتر از حد استاندارد هوای سالم است.

 

  اردوان نوشادپورافزود: استاندارد دید درهوای سالم 10 کیلومتر است .

 

شهرستان 120 هزارنفری گچساران از مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد است که در مجاورت استان خوزستان قرار دارد واستان خوزستان یکی از مناطق ورود پدیده گرد و خاک به بخش غرب و جنوب غربی کشور است.

 

افراد سالمند، کودکان و افراد با سابقه بیماری های قلبی و ریوی(آسم و آلرژی) از منزل خارج نشوند

 

 مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت هوای در استان را ناسلم دانست و گفت: بستن پنجره منازل، مدارس، مهدکودک ها، اماکن عمومی و همچنین بالابودن شیشه های خودرو های در حال تردد، بستن دریچه کولر و تمامی منافذ در زمان آلودگی ها لازم است.

 

نصراله کرمی افزود: در زمان آلودگی هوا از انجام فعالیت های سنگین بدنی به ویژه ورزش در هوای آزاد(محوطه مدارس و پارک) باید خودداری کرد.

 

وی اظهار کرد: در صورتی که افراد به هردلیلی ناچار به خارج شدن از منزل هستند از ماسک های SFP2  استفاده نموده و در صورت در دسترس نبودن این نوع ماسک ها از پارچه های نخی استفاده کنند.

 

کرمی با بیان اینکه در زمان آلودگی هوا ماسک های یکبار مصرف نانو توصیه نمی شود، گفت: در حد امکان از مصرف لبنیات پرچرب در زمان آلودگی خودداری شود.

 

گرد و غبار تا 28 فروردین میهمان کهگیلویه و بویراحمد ها است

 

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گرد و غبار تا فردا صبح (28 فروردین) در این استان فعال است، اظهار کرد: منشا گرد و غبار از کشور عربستان بوده و تمامی استان های غربی و جنوب غربی با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند.

 

وی گفت: میزان دید افقی در شهرهای گچساران و یاسوج دو کیلومتر، یاسوج  و لیکک سه کیلومتر، سی سخت و منطقه امامزاده جعفر نیز چهار کیلومتر است.

 

ولی بهره مند افزود: امروز و فردا (28 فروردین ) با ورود سامانه بارشی ،بارش هایی به صورت رگبار پراکنده در استان وجود دارد که پیش بینی می شود تا روز شنبه (29 فروردین ) شدت این بارش ها بیشتر شود.

 

وی افزود: پیش بینی می شود این بارش ها تاحدودی از گرد و غبار کاسته و باعث تلطیف هوا شود.

 

تدبیری برای جلوگیری از ورود ریزگردها به کهگیلویه و بویراحمد اندیشیده نشده است

 

گرد و غبار در کهگیلویه و بویراحمد چند سال است که مردم و طبیعت این استان چهار فصل را درگیر کرده ولی هنوز چاره ای اصولی برای آن اندیشیده نشده است.

 

شاید اگر مسئولان کشوری در این مدت هفته ای را در کهگیلویه وبویراحمد که با استانی چهارفصل مطرح است به سر می کردند دگرگونی اوضاع آب و هوایی را در این استان زاگرس نشین به راحتی می دیدند و شاید کمی جدی تر به موضوع نگاه می کردند.

 

 پدیده گرد و غبار که از سال های اخیر تا کنون سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند درختان بلوط  و گونه های  گیاهی و جانوری این سرمایه های ارزشمند این استان را نیز در معرض بیماری قرار داده است. 

 

ادامه روند ریزگردها این میهان ناخوانده اینگونه اذهان را نهیب می زند که مبادا روزی این وضعیت که خود را در روال روزمره زندگی ما جا داده است برایمان آنقدر عادی شود که یادمان برود روزی آسمان استان کهگیلویه و بویراحمد هم آبی آبی بود...

 

با این وجود ضروری است مسوولان کشور در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری شده است از تمام ظرفیت ها برای جلوگیری از ورود ریزگردها به کشور و استان سرسبز کهگیلویه و بویراحمد استفاده کنند.

 

انتهای پیام/200

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک