آخرین اخبار

15. اسفند 1401 - 7:11   |   کد مطلب: 11084
یادی از اولین شهید معلم در کهگیلویه و بویراحمد:
معلمی که شهادت را بر نمایندگی مجلس ترجیح داد؟
شهید ایزدپناه جزو اولین دلیرمردانی بود که وارد صحنه های مبارزات انقلابی و با شروع جنگ هم راهی جبهه های حق علیه باطل شد.

اولین‌ها همیشه در تاریخ ماندگار هستند، به‌ویژه وقتی سخن از «تعلیم» و «تربیت» باشد، ۲ مفهوم کلیدی که در حیات علمی و معنوی بشر که وقتی با شهادت درهم‌آمیخته ‌می‌شوند، جلوه‌هایی خاص از انسانیت را به نمایش می‌گذارند.

 

شهید «کرامت الله ایزدپناه» اولین معلم شهید استان کهگیلویه و بویراحمد، دلاوری است که با پشت پا زدن به تمام لذت‌های دنیوی، جان خود را در طبق اخلاص گذاشت و از سنگر تعلیم و تربیت راهی سنگر حماسه و خون شد.

 

«کرامت الله ایزدپناه» سال ۱۳۳۲ در روستای «امیرآباد» دشت روم پا به عرصه وجود گذاشت، سال ۱۳۴۹ پس از آشنایی با فردی مبارز، به فعالیت‌های مذهبی و سیاسی دست زد و به همین دلیل پنج بار از مسئولیت خود در کارخانه قند یاسوج اخراج شد. وی در سال ۱۳۵۲ وارد دانش‌سرای عشایری شد، اما این بار نیز به دلیل مبارزات انقلابی، بعد از یک سال اخراج شد.

 

وی که به دلیل مبارزات انقلابی علیه رژیم طاغوت، چندین مرتبه توسط «ساواک» به زندان افتاد، پس از مدتی از زندان آزاد شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره در رکاب یاران امام خمینی (ره) قرار گرفت.

 

«کرامت الله ایزدپناه» در سال ۱۳۵۹ کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شد، اما باوجود کسب عنوان اول، لذت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی نتوانست این شهید بزرگوار را از اهداف بزرگی که در دفاع از انقلاب داشت بازدارد و در نخستین روز‌های شروع جنگ به‌صف دوستان خود در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و پس از گذشت ۴۰ روز از شروع جنگ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

خاطرنشان می‌شود، زندگی‌نامه این معلم شهید در کتابی با عنوان «مجنون پرواز» به روایت همسر شهید و توسط دختر این شهید والامقام «شفق ایزدپناه» به رشته تحریر درآمده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک