آخرین اخبار

23. فروردين 1401 - 8:45   |   کد مطلب: 10517
رییس پلیس فتای شهرستان کهگیلویه نسبت به کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان در پوشش تخفیف‌ها ماه مبارک رمضان هشدار داد.

سرگرد محمد رضایی با اعلام این خبر و با تاکید بر جرائم سایبری و کلاه برداری اینترنتی در ماه مبارک رمضان گفت: شهروندان فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با وعده‌های حراج آنلاین، تخفیف ویژه ماه مبارک رمضان، قیمت‌هایی باور نکردنی را نخورند و اگر قصد خرید آنلاین را دارند حتما از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند، زیرا این فروشگاه‌ها در عین مجاز و معتبر بودن ملزم به رعایت قوانین هستند.

وی افزود: با شروع ماه مبارک رمضان، کلاهبرداران اینترنتی با سوء‌استفاده از نیات خیرخواهانه شهروندان و با انجام تبلیغات مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت نذورات برای یاری رساندن به نیازمندان اقدام به کلاهبرداری می کنند.

رضایی تصریح کرد: شگرد کلاهبردران به این صورت است که با تهیه کلیپ های تصویری شامل فیلم و عکس از نیازمندان، محرومان و خانواده‌های کم‌ بضاعت مدعی دریافت وجوه نذورات به منظور کمک‌رسانی به افراد آسیب‌پذیر و نیازمند می‌شوند.

پلیس فتا کهگیلویه به هموطنان توصیه کرد که در صورت تمایل به پرداخت نذورات نقدی یا غیر نقدی خود، حتماً از طریق مؤسسات مجاز و شناخته شده اقدام کنند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه چند وقتی است که خبری با مضمون اینکه ویروسی با وعده چند گیگ اینترنت رایگان به طور لینک آن در شبکه های اجتماعی در حال پخش شدن است در کانال‌های تلگرامی به چشم می‌خورد، اضافه کرد: همه چیز از یک پیامک شروع می‌شود و ابتدا یک پیامک از شخصی که شماره شما را در مخاطبان خود ذخیره کرده دریافت می‌کنید. متن پیامک مورد نظر تکراری نبوده و جملات مختلفی در ویروس قرار داده شده است تا طبیعی جلوه دهد؛ اما محتوی تمام پیامک ها شبیه به هم بوده و یک لینک در آنها قرار دارد.

رضایی در ادامه گفت: محتوی مورد نظر طوری نوشته شده که علاوه بر خودمانی بودن، وعده چند گیگابایت اینترنت رایگان را به کاربر داده و وی را مجاب به کلیک بر روی لینک داخل آن نماید. اما قسمت بد ماجرا ایجا شروع می شود که شما ممکن است پیامک را از یکی از نزدیکان یا افراد مورد اعتماد خود دریافت کنید؛ اینجاست که کاملا به لینک داخل پیامک اعتماد کرده و آن را باز می‌کنید و صاحب گوشی ارسال کننده پیامک هم از همه جا بی خبر اصلا از این موضوع اطلاع ندارد و گوشی شما به راحتی به این ویروس آلوده خواهد شد و بدتر از همه، درست بعد از نصب ویروس بر روی گوشی شما، خودتان نیز به یکی از انتشار دهندگان این ویروس مبدل خواهید شد.

وی ادامه داد: لینک داخل پیامک شما را به یک سایت ارجاع می دهد که پس از ثانیه آن وب سایت لینک عضویت یک کانال تلگرام را برای شما باز می‌کند، اما عضویت در کانال تلگرامی تنها یک کلک برای گمراه کردن و انحراف ذهن کاربر است تا توسعه دهنده ویروس بدین وسیله هدف شوم خود که همان نصب ویروس بر روی گوشی شماست را عملی سازد.

سرگرد رضایی تصریح کرد: همزمان با باز شدن لینک عضویت در کانال مورد نظر، فایل نصب ویروس هم بر روی گوشی شما دانلود شده و اگر آن را نصب کنید کار تمام است. و پس از اینکه ویروس بر روی گوشی شما نصب شد، گوشی به حال سایلنت رفته و شروع به ارسال پیامک به تمام مخاطبان داخل موبایل شما خواهد کرد. این کار ضمن انتشار ویروس میان مخاطبان صاحب گوشی، هزینه ارسال پیامک سنگینی نیز برای گوشی قربانی به دنبال خواهد داشت!

رییس پلیس فتای کهگیلویه بیان کرد: جالب است بدانید، این ویروس پس از نصب (که در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود) هیچگونه آیکونی در منوی گوشی شما ایجاد نخواهد کرد، به همین دلیل بیشتر کاربران اصلا متوجه نصب آن نخواهند شد.

سرگرد رضایی با تاکید براینکه به اینکه همانطور که در مطالب قبل اشاره شد، جملات متفاوتی در پیامک ارسالی توسط ویروس تعریف شده که جهت آشنایی شما با آن، در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

(جهت پیشگیری از شیوع ویروس، قسمتی از لینک آلوده حذف شده است)

برو تو این کانال www.sl.qbia…. امتحان کردم چند گیگ اینترنت میدن

بیا تو این کانال www.sl.qbia…. امتحان کردم چند گیگ اینترنت هدیه میدن

سلام اینجا چند گیگ اینترنت مجانی میدن من گرفتم برو بگیر www.sl.qbia….

وی گفت: اینها تنها برخی از جملاتی است که این ویروس در قالب پیامک برای آلوده کردن گوشی کاربران ارسال می‌کند و به احتمال بسیار زیاد، جملات متعدد و متفاوتی برای این ویروس تعریف شده و حتی ممکن است آدرس لینک نیز تغییر کند، پس لازم است بسیار هوشیار باشید.

سرگرد رضایی در پایان تاکید کرد: درصورتی که پیامکی با این مضمون دریافت کردید، به هیچ وجه لینک داخل آن را باز نکرده و ارسال کننده پیامک رااز آلوده شدن گوشی وی به این ویروس مطلع سازید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک