آخرین اخبار

11. اسفند 1400 - 10:24   |   کد مطلب: 10367
معاون اسبق وزارت امور خارجه کشور مطرح کرد؛
بحران اوکراین؛ ضربه سختی به رژیم صهیونسیتی است
رئیس شورای علوم سیاسی گفت:بحران اوکراین، برای اسرائی یک مشکل بزرگی شده که اگر روزی از جبهه مقاومت مورد تهدید واقع شود امکان اینکه آمریکا به نفع اسرائیل وارد جنگ شود ضعیف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛ منوچهر محمدی استاد تمام رشته مطالعات بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برخلاف آنچیزی که شاید تصور شود بحران اوکراین یک شبه صورت نگرفته است، گفت: این بحران پیشینه طولانی دارد ریشه آن به بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد.

 

 

 

محمدی با تاکید بر اینکه قطعاتی از شوروی جدا شد که این کشورها بعد از جدایی استقلال خودشان را بدست آوردند که جزو کشورهای مشترک المنافع بودند و مشکلی با روسیه جدید نداشتند و با این کشور هم همراهی می کردند، افزود: امریکا که معمولاً یک کشور زورگو وفرصت طلب است سعی کرد با فشار و نفوذ در این جمهوری های تازه استقلال یافته، شاید بتواند هر چه بیشتر روسیه را تضعیف کند.

 

 

 

وی افزود: اولین جایی که مسئله انقلاب مخملی یا نارنجی رقم خورد در سال ۲۰۰۸ در همین اوکراین صورت گرفت؛ انقلاب های به اصطلاح رنگی در جایی به وقوع می پیوندد که وقتی یک اقلیت طرفدار غرب هستند با شورش علیه اکثریت جامعه قدرت را بدست می گیرند.

 

 

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت: این اتفاق در اوکراین رخ داد، و در نتیجه یک دولت غربگرا حاکم شد و از طرفی به روس تبارها نیز فشار زیادی وارد شد که دو جمهوری اخیرا اعلام استقلال از اوکراین کردند.

 

 

 

محمدی با اشاره به اینکه گروه ناسیونالیستی متمایل به نازیسم غرب گرا فشار زیادی به روس تبار ها وارد کردند اظهار داشت: تقریبا ۱۴هزار نفر از آنها قتل عام شدند که این شرایط موجب شد نفوذ آمریکا افزایش پیدا کند.

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه اوکراین یکی از جمهوری های شوروی بود که دارای زرادخانه عظیم هسته ای هم دارای امکانات فضایی و هوایی قدرتمندی بود، بیان داشت: با پا در میانی آمریکا این تجهزات و امکانت از این کشور مانند عراق، افغانستان ، لیبی و .. گرفته شد که در نتیجه موجب شد این کشور ضعیف شود.

 

 

 

محمدی با تاکید بر اینکه آمریکا اصرار داشت که کشورهای جدا شده روسیه به پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که تحت حاکمیت آمریکاست ملحق شوند، گفت: در برخی کشورها مانند لهستان، لتونی، استونی موفق شدند اما اوکراین کشوری بزرگ و در همسایگی روسیه بود، که دولت روسیه موافقیت نکرد چرا که روسیه متوجه شد که حرکت خزنده ای در حال شکل گرفتن است که اگر اوکراین به این معاهده بپیوندید به وسیله هم پیمانان نظامی ناتو محاصره می شود.

 

 

 

معاون اسبق وزارت امور خارجه کشور ادامه داد: در نتیجه روسیه در قبال این مسئله مخالفت کرد و مدت ها تهدید کرد که اگر اوکراین تعهد بسپارد و بخواهید عضو ناتو شود با این کشور برخورد خواهد کرد که آمریکا را نپذیرفت با یک ضرب العجلی که روسیه تعیین کرده بود به اوکراین حمله کرد.

 

محمدی با تاکید بر اینکه حمله به اوکراین تبعات زیادی به دنبال دارد اذعان داشت: اولا اینکه آمریکا شکست های پی در پی در جنوب غرب آسیا و اوراسیا از جمله افغانستان، گرجستان ، عراق و سوریه خورده است و ماجرای اوکراین یک شکست جدی و سختی برای امریکا است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه ماجرای اوکراین برای کشورهای منطقه ۲ امتیاز ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: یکی اینکه به هر حال هر چه آمریکا در این مورد دچار شکست شود به زوال خود نزدیکتر خواهد شد.

 

 

 

محمدی در ادامه بیان داشت: دومین امتیاز این است با شکست آمریکا از مسئله نفوذ ناتو در طرف جنوب روسیه و شمال ایران جلوگیری می شود‌.

 

 

 

این کارشناس سیاست خارجی و بین المللی در ادامه گفت: هدف از برنامه آمریکا این بود که آوکراین مانند ترکیه، گرجستان، آذربایجان و ارمنسان ملحق شود و لذا خطر از سر ایران برطرف شد.

 

 

 

محمدی با اشاره به موضوع شکست امریکا در اوکراین اثار و تبعات دیگری نیز دارد افزود: چین در مورد تایوان از این موقیت استفاده خواهد کرد که به سرزمین اصلی خود ملحق شود.

 

 

 

وی تصریح کرد: از طرف دیگر برای رژیم صهیونسیتی نیز یک ضربه سختی است و آمریکا نشان داد معمولا به کمک کسانی که از عومل، ایادی و دولت های وابسته به خود خیلی هزینه نمی کند و این گونه نیست که وارد جایی شود که می داند برایش نتیجه خوبی در پی ندارد.

 

 

 

محمدی عنوان کرد: برای اسرائیل نیز این موضوع یک مشکل بزرگی شده که اگر روزی از جبهه مقاومت مورد تهدید واقع شود امکان اینکه آمریکا به نفع اسرائیل وارد جنگ شود ضعیف است.

 

 

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نفوذ صاحبان صنایع نظامی در دنیا ، خاطرنشان کرد: آن ها سعی می کنند که بحران خلق کنند و مهم هم نیست که در این بحران امریکا برنده یا بازنده باشد و انچه که مهم است این است که بتوانند سلاح های خود را به بفروش برسانند که این خود مسئله ای دیگری برای خلق بحران ها است.

 

 

 

 محمدی با اشاره به اینکه دولت آمریکا گرفتار لابی های داخلی است، بیان داشت: نفود در کاخ سفید و دستگاه‌های دفاعی این کشور، مجبور است تبعیت کند. در واقع دولت ها در آمریکا نماینده مردم نیستند و آنها نماینده صاحبان قدرت و صنایع نظامی و ... هستند.

 

 

 

استاد تمام رشته مطالعات بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: در مجموع مسئله اوکراین به هر نتیجه‌ای که برسد یقینا دیگر اوکران آن کشور قبلی نخواهد بود و به یک کشوری غیر نظامی تبدیل خواهد شد و نفوذ روسیه در ان بیشتر خواهد شود و جلوی نفوذ امریکا گرفته می شود.

 

 

 

محمدی افزود: در واقع نقطه عطفی خواهد شد برای اینکه که ما داریم با سمت یک نظام جدید بین المللی اسیایی می رویم که مرکب ازروسیه، جمهوری خلق چین و ایران است که اضلاع مثلث را تشکیل می دهند.

 

 

 

وی تصریح کرد: این اتحاد یک فصل مشترک دارند و آن هم دشمنی و خصومتی که آمریکا با این سه قدرت اسیایی دارد و که موجب می شود این سه قدرت را بهم نزدیکذکند و در آینده ما شاهد یک نظم جدید خواهیم بود.

 

 

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک