آخرین اخبار

13. فروردين 1394 - 9:25   |   کد مطلب: 1028
ازدواج موفق،ازدواجی است که در آن زوج دیدگاه روشن و شفافی از فلسفه زندگی به طور کلی و زندگی خانوادگی و دستاورد های آن به طور اختصاصی داشته باشند.
الگوی یک ازدواج موفق در یک نگاه کلی چگونه است

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، صبح زاگرس،به نقل از سایت زنان استان(ایل بانو)سجاد جلالی نیا کارشناس ارشد مطالعات زنان؛زوج از نقاط قوت و ضعف خود، سلایق و مهارت های خویش آگاه باشند واین آمادگی را داشته باشند که برای پیشبرد این موارد مجهز شوند و این موارد را در شریک زندگی خود نیز رشد دهند.همچنین نه تنها از خویشتن،بلکه از شخصیت خاص همسر و ویژگی های جنسیتی او نیز شناخت کافی بدست آورند.

 

 

زوج می تواند تعامل و ارتباط خانواده و محیط بیرون از خانواده را به طور کارآمد کنترل و تنظیم کنند.

 

 

زوج بتوانند به گونه ای موثر و با کفایت از امکانات خانواده، برای دست یابی به اهداف مشترک خانواده استقاده بهینه کند.

 

ازدواج

تمایل به ازدواج وتحقق ازدواج نباید زودرس باشد و لازم است درموارد زیر به حداقل رشد لازم رسیده باشند :

یکی ازنظریات این است که پسران از نظرسنی کمتر از 42 سال نباشند و دختران ازنظرسنی کمتر از 44 سال نباشد .

 

از نظرفکری به حداقل رشد فکری مناسب درخصوص زندگی مشترک . ازدواج و جنبه های مختلف زندگی مشترک رسیده باشند.

 

ازنظرعاطفی به توانمندی لازم برای ابراز عاطفی و بیان احساسات خود ونیز توانایی درک عواطف و احساسات دیگران رسیده باشند .

 

ازنظراجتماعی دارای دانش اجتماعی کافی بوده و بویژه مهارتهای اجتماعی لازم برای برقراری ارتباط اجتماعی و اصلاح و هدایت روابط را بدست آورده باشند و رشد بدنی کافی داشته باشند .

 

ازنظردسترسی به موقعیت های شغلی واقتصادی ، امکان دسترسی به این موقعیتها درفاصله زمانی مناسب ویا کوتاهی درآینده نزدیک وجود داشته باشد و یا اینکه درموقعیتهای فوق مستقر شده باشند .

 

تمایل وتصمیم به ازدواج عمدتا ناشی از انگیزه ها و نیازهای درونی خود فرد باشد؛منظور این است که عمدتا ناشی از وسوسه ها و ترغیب ها و تحریک های دیگران نباشد.

 

دلیل و یا دلایل تصمیم به ازدواج دلایل مناسبی باشند،منظور این است که صرفاً، به خاطر پیوستن به دنیای بزرگسالان و افراد متأهل،یافتن جایگاه اجتماعی،شغلی،ارضاء نیاز جنسی، مرد شدن یا زن شدن،فرزند دار شدن، احساس تنهایی،سنت ها و باورها نباشد،بلکه به خاطرهمه دلایل فوق و به ویژه برای ارضاء نیازهای عاطفی،روحی و روانی باشد تا زمینه لازم برای تفکر و شناخت درباره خود وجهان هستی فراهم گردد .

 

ازدواج آن ها مورد تأیید وحمایت خانواده های زوجین باشد.

 

هرکدام از طرفین به حداقل استقلال عاطفی،روانی،فکری،اقتصادی،شغلی ومسکن رسیده باشند و در زمینه های مذکوردچار وابستگی شدید وغیرعادی به خانواده خود نباشند .

 

ازحداقل شرایط وامکانات اولیه ازدواج برخوردار باشند .

 

حتی الامکان ابتدا آشنایی درحد مناسبی پیدا کرده وسپس به همدیگر علاقمند گردند و در مواردی که علاقمندی عمیقی قبل از آشنایی اتفاق می افتد باید آن را کنترل نموده ودرصدد آشنایی بیشتر درزمینه های مختلف برآیند.

 

توصیه می شود دوران نامزدی وعقد به مدت حداقل 6 ماه وجود داشته باشد تا افراد ضمن آشنایی هرچه بیشتر بتوانند به رشد دادن ارتباطات وتمایلات عاطفی ومهارتهای ارتباطی بپردازند .

 

زوجین باید از دانش کافی نسبت به ماهیت ازدواج ونگرش مثبت نسبت به آن برخوردار باشند . لازم است ضمن تبادل نظر با افراد متأهل با تجربه بی غرض و ترجیحا متخصص درامر مشاوره ازدواج ونیز افراد موفق به دیدگاههای سالمتر و واقع بینانه تر نسبت به امرازدواج دست یابند .

 

بعد از مرحله نامزدی وقبل ازازدواج باید عشق وعلاقه ودوست داشتن درسطح بالایی دربین زوجین وجود داشته باشد،در صورتیکه زوجین درتمام مواردی که تا به حال ذکر گردید هماهنگی وهمانندی لازم را داشته باشند اما هنوز دربین آن ها دوست داشتن وتمایل وعشق کافی بوجود نیامده باشد . توصیه می گردد که درمورد ادامه ارتباط احتیاط نموده و ضمن مراجعه به متخصص این مسئله را مورد بررسی قراردهند .در واقع، وجود عشق و علاقه کافی درقبل از ازدواج ازشرایط بسیار اساسی می باشد .

 

درصورتی که عشق وعلاقه کافی وحتی بیش ازحد بین طرفین وجود داشته باشد اما آنها ازآشنایی کافی نسبت به ویژگیهای فردی،شخصیتی ... و خانوادگی همدیگر برخوردار نباشند توصیه می شود که این علاقمندی کنترل گردیده وسعی کنند تا حداکثر ممکن نسبت به متغیرهای فوق الذکر شناخت کافی بدست  آورند،دراین زمینه مراجعه به متخصص درمشاوره خانواده وازدواج توصیه می شود .

 

اکیداً توصیه می شود،نسبت به هرگونه تردید موجود درقبل از ازدواج بطور جدی نگریسته شود وازسهل انگاری ویا اطمینان بخشی کاذب و بی دلیل نسبت به اینگونه تردیدها پرهیز شود. اینگونه نباشد که قبل از ازدواج عاشق صرف باشیم و بعد از ازدواج عاقل صرف . بلکه توصیه می شود هردو مورد برای همیشه با هم وجود داشته باشد و اگر ناچار شدیم که درهردوره یکی را داشته باشیم شاید مناسب ترباشد که دردوره قبل از ازدواج عمدتاً عاقل باشیم و در بعد از ازدواج عاشق .

 

برای بدست آوردن دانش و شناخت بیشتر نسبت به ویژگی های عاطفی و فکری زنان و مردان و نیز به منظور آگاهی بیشتر از مهارت های ارتباطی وبینش های سالمتر نسبت به ازدواج مطالعه کتاب هایی توصیه می گردد .

 

انتهای پیام/ ز.ح/و/آ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک