آخرین اخبار

18. خرداد 1400 - 20:05   |   کد مطلب: 9813
بخش دوم مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صدا و سیما آغاز شد.

بخش دوم مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صدا و سیما به شرح زیر است.

 

 

گلایه محسن رضایی از زاکانی/می‌توانیم یارانه‌های پنهان را بازگردانیم
 
محسن رضایی در نیمه دوم مناظرات انتخاباتی گفت: در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه لفظی من شوخی کرده اند. این شوخی ها سرمایه بنده است و نشان می دهد که شما، من را از خود می دانید و از ما نمی ترسید. دلم می خواهد روزی بیاید که هیچ کدام از مردم ما از دولتمردان نترسند.
 
 
وی افزود: من بابت اشتباه لفظی که داشتم از مردم عذرخواهی می کنم.  
 
رضایی گفت: مردم این اشتباه لفظی من را ببخشند اما از برادر عزیزمان آقای زاکانی گله مندم چرا که بلافاصله سایت مرکز پژوهش ها این اشتباه لظفی من را تیتر کرده است. اینکه مردم با من شوخی کنند حقشان است و با این شوخی ها دلشان آرام شود من خوشحال می شوم ولی یک مرکز دولتی چگونه  این مطلب را تیتر می کند؟ من با اینکه لر هستم تمام زندگی ام را تقدیم ملت ایران می کنم.
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات افزد: آذربایجانی ها به خوبی می دانند عشقی که من به مهدی باکری دارم بسیار عمیق است و هنوز که هنوز است وقتی یاد او می افتم متاثر می شوم.
 
رضایی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس یارانه انرژی را سالانه ۴۹ میلیارد دلار اعلام کرده است ضمن اینکه ما چقدر سلطان دلار و سکه داریم؟  من خدمت آقای همتی قاطعانه عرض می کنم که می توانیم یارانه های پنهان و آن یارانه هایی که دست افرادی می رسد که حقشان نیست. بازگردانیم.
 
وی تصریح کرد: هیچگاه در برنامه‌های توسعه رابطه بین محیط زیست و تولید صنعتی لحاظ نشده است و به همین دلیل آبهای زیرزمینی ما امروز به چه روزی افتاده اند و گرد و خاکی که در خوزستان، زابل و حتی یزد به راه می افتد زندگی مردم را مستاصل کرده است. در یزد توسعه صنعتی خوبی رخ داده اما مشکل آب و گرد و غبار وجود دارد.  
 
رضایی در خصوص برنامه هایش در حوزه اقوام گفت: ما در برنامه ای که طراحی کرده ایم زبان مادری را به عنوان یک مسئله مهم مد نظر قرار دادیم.
 
 
مهرعلیزاده: ۳ وزیر من از زنان است
 
مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نیمه دوم مناظره انتخاباتی در صداوسیما گفت: به همت دانشمندان جوان در سال‌های گذشته، دانش هسته‌ای در زمینه‌های مختلف پزشکی و داروسازی پیشرفت پیدا کرده است، باید این دانش بومی شده و در اختیار توسعه فناوری‌های جدید کشور قرار گیرد. این کار با ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی قابل انجام است.
 
 
مهرعلیزاده تأکید کرد: باید به جوانان میدان داد، آنها را حفظ کرد و نگه داریم؛ نباید جوانان را از کشور فراری دهیم، عمده این دانش در دست جوانان است و آنان با کسب درجات علمی توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی دست یابند.
 
 
وی ادامه داد: جمعیت قابل توجهی از کشور، جوانان و زنان هستند که به دلیل برخی فشارها نتوانستند از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند. باید بانوان را در فضاهای کارشناسی و مدیریتی به کار گرفت؛ تصمیم گرفتم در هر استان یک نفر از معاونان استاندار، از زنان باشم. سه وزیر خود را از میان زنان انتخاب خواهم کرد. اگر مجلس همکاری کرد که خوب است وگرنه به عنوان معاون از زنان در کابینه استفاده خواهم کرد تا تبعیض از بین برود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: میانگین سنی دولتم را ۴۵ سال اعلام کردم. این افراد، جوانان نخبه و باسوادی هستند.
 
 
همتی: ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد کشور رفته است
 
همتی در نیمه دوم مناظره انتخاباتی در صداوسیما گفت: آسیب‌های اجتماعی در بخش شهری و یا در کل کشور ناشی از یک ساختار بسیار غلط و ناشی از گروه‌های ذی‌نفع و رانت خوار است که متاسفانه بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده اند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر نتوانیم مشت این افراد را باز کنیم و این فسادی که این‌ها ایجاد کرده‌اند را از بین ببریم، آنوقت می‌بینیم مسائلی ایجاد می‌شود که عواقب آن در جامعه قابل حل نیست.
 
 
وی تصریح کرد: این افراد، ارتباطات بسیار وسیعی در حوزه‌های صادرات، واردات، ارتباط زنجیره‌ای با کاسبان تحریم در حوزه سیاست خارجی، در ارتباط با قاچاق (واردات و صادرات) پولشویی دارند.
 
همتی افزود: دوستانی که الان اینجا نشستند و به عنوان رقیب من هستند، تقریباً همین حرف‌ها را می‌زنند. یعنی تقویت وضع موجود.  باید شفاف باشیم و مردم بدانند چه خبر است. در مقابل من جریانی قرار دارد که می‌گویند می‌خواهیم کاخ سفید را حسینیه بکنیم.
 
وی ادامه داد: افرادی که الان در جلسه هستند، این‌ها را مطرح می‌کنند. دنیا را نمی‌شناسند. به سفارت عربستان حمله می کنند. ارزش پول را به هم می‌زنند. چه کسی پشت این ها است. فکر می‌کنم همه این‌ها یک زنجیره است. اگر کشور هم بتواند این زنجیره را قطع کند، سوال شما قابل حل است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرف دو سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور کاهش پیدا کرده است و این یعنی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان!
 
 
همتی گفت: ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد کشور رفته است. افرادی که بر اقتصاد کشور چنبره زده‌اند، چون از این طریق سود می‌برند، سالی ۲۰ درصد هزینه معاملاتی ما را بالا برده‌اند.
 
وی گفت: با ۲۰ درصد از ۸۰ میلیارد حجم تجارت خارجی پارسال ما و یا ۸۰ میلیارد دلار سال گذشته‌اش که می‌شود ۱۶ میلیارد دلار، می‌توان چند کشور را اداره کرد. ما آن را از دست می‌دهیم و بعد می‌گوییم چرا توسعه ایجاد نمی‌شود؟ چرا فقر ایجاد می‌شود؟ من آمده ام که این روند را در کشور عوض می کنم.
 
 
جلیلی: طرح تحول سلامت هیچ خاصیتی نداشت
 
جلیلی گفت: سلامت یکی از بحث هایی است که مربوط به یک وزارتخانه نمی شود و امروز عوامل موثر بر سلامت، ده عامل را ذکر می کنند که همه این عوامل خارج از وزارت بهداشت و درمان است.بر این اساس باید رئیس جمهور این موضوع را بفهمد و بتواند به درستی دستگاه ها را با یکدیگر هماهنگ کند.
 
 
وی ادامه داد: در این سال ها در کشور ما چند طرح در حوزه سلامت اجرا شده است. یک طرح مبنی بر شبکه بهداشت در ابتدای انقلاب بود و این طرح چون درست و دقیق فهمیده شده بود، آثاری داشت که تا امروز هم باقی است و حتی برای کشورهای غربی هم الگو شده است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مقابل، طرح های نمایشی هم در این زمینه داریم که هیچ خاصیتی نداشت و فقط باعث شد هزینه ها افزایش پیدا کند مثل طرح تحول سلامت که در هشت سال گذشته انجام شد و همه پی بردند که این طرح نمی تواند. درست نیست شما یک طرحی را آغاز کنید، هزینه ها را چند برابر کنید و بعد یک دفعه مشخص شود آن طرح ناکارآمد است.
 
جلیلی اظهار داشت: ما اگر از نظام سلامت صحبت می کنیم باید وزارت بهداشت و درمان مدعی آن باشد اما سایر وزارتخانه ها هم در آن نقش دارند. برای مثال بیکاری و استرس از جمله عواملی است که می تواند به سلامت لطمه بزند.
 
وی گفت: حوادث جاده ای یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد مجروحان ما در کشور شده است به گونه ای که ما فقط سالی ۱۰۰ هزار مجروح داریم. این موضوع مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملاً روی سلامت تاثیر دارد. باید برای رفع این مشکلات برنامه داشته باشیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز هزینه های سلامت به دلایل مختلف در دنیا افزایش یافته است. از جمله عواملی که باعث افزایش هزینه های سلامت شده است، فناوری های جدید و تغییرات مربوط به طول عمر است. چون طول عمر در کشور ما بیشتر شده است، به همان نسبت باید برای سال های آخر عمر تدابیر بیشتری وجود داشته باشد. تغییرات الگوی بیماری ها یکی دیگر از عوامل این موضوع است.
 
جلیلی گفت: حرف بنده این است اگر شما درگیر کار نمایشی شدید و مساله را به خوبی متوجه نشوید، ۸ سال کشور در مسیری پیش می رود و بعد معلوم می شود آن مسیر غلط است.
 
 
رئیسی: مهمترین وظیفه دولت باید رفع تحریم ها باشد
 
آیت الله رئیسی در نیمه دوم مناظرات انتخاباتی در پاسخ به سوالی در رابطه با ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی و برنامه وی برای تقویت آن، اظهار داشت: نکته ای نسبت به بحث رفع تحریم ها عرض کنم، هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهم آن رفع تحریم های ظالمانه است و هیچ تردیدی در آن نباید کرد و آن را با همه وجود دنبال کرد تا تحریم های ظالمانه رفع شود. 
 
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در کنار این قضایا باید خنثی سازی تحریم ها هم در دستور کار عملی قرار گیرد و اقتصاد خود را هم شرطی نکنیم. تلاش شود تا اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه های روی آن اثر نگذارد؛ نه کرونا، نه سیل و نه تحریم. رفع تحریم ها حتما در دستور کار خواهد بود. 
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عده ای در این سالن گفتند فقط ما بلد هستیم با دنیا مذاکره کنیم. دانشجوی سال اول وزارت‌خارجه هم می داند وقتی در حال مذاکره هستیم کسی نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم تر است و خزانه کشور خالی است. اینها مسائل ابتدایی دیپلماسی است.
 
 
زاکانی: مسئولان دچار خوش اشرافی شدند
 
زاکانی در نیمه دوم مناظرات انتخاباتی گفت: مردم عزیز بیش از سه دهه است که عده ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده اند و تمام سرمایه ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق داده اند که از قِبل تبعیض، خودشان امروز از کاخ نشینان هستند و مردم را در کوخ نشینی نگه داشته اند.
 
 
وی افزود: اوایل انقلاب به گونه ای بود که یک موی کوخ نشین به هزاران کاخ نشین می ارزید. با کمال تأسف مطلب خوب اول انقلاب تبدیل به شرایطی شد که امروز مسئولان ما دچار خوی اشرافی گری شدند.
 
زاکانی گفت: بنده اولین کاری که می کنم این است که دولت را از اشرافی گری به نوکری مردم وادار می کنم. را راستای توزیع عادلانه ثروت گام خواهم برداشت و توانمند سازی شرایط را به گونه ای تغییر می دهم که مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند.
 
انتقال خلاف قانون ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به بانک خصوصی
 
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه فساد از قبیله گرایی و باند بازی ایجاد می شود، خطاب به همتی،اظهار داشت: روز قبل از تعطیلات عید و در آخر وقت، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به بانک خصوصی به صورت خلاف منتقل می شود و ذیل مسئولیت آقای همتی این اقدام انجام می شود.
 
با گردن کلفت‌ترین و قوی‌ترین شبکه فساد مبارزه خواهم کرد
 
وی تأکید کرد: آقای همتی! شما نتوانستید به حوزه خود نظارت کنید، حالا مدعی بقیه حوزه ها هستید. با گردن کلفت‌ترین، قوی‌ترین و با شبکه فساد که مایه فقر و فساد در جامعه هستند، مبارزه خواهم کرد و ریشه آن را خواهم کند.
 
زاکانی افزود: دو دهه است که بنده با معاون وزیر، معاون رئیس‌جمهور، وزیر نفت، وزیر  اطلاعات و دادستان تهران و موارد اینچنینی با دست خالی درگیر شده ام. ریشه فساد در دولت بنده خشک خواهد شد.
 
وی با  اشاره به اظهارات محسن رضایی گفت: درباره نکته ایشان عذرخواهی کردم زیرا اشتباه جدی انجام شده بود.
 
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد بحث انرژی EIA  حدود ۸۶ میلیارد دلار اعلام کرده است که البته به زندگی مردم بر می‌گردد و درباره این موضوع می توان بحث کرد.
 
 
قاضی زاده هاشمی آموزش و پرورش، مهمترین وزارتخانه دولت است
 
قاضی‌زاده هاشمی در نیمه دوم مناظرات انتخاباتی خطاب به رقیبان خود گفت: این مناظرات برای فهم مردم از برنامه ها و تیم فکری همراه کاندیدای نامزدها است. حرکات نمایشی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه این بار اثر نخواهد کرد.
 
وی ادامه داد: برخی دوستان در کلام خود صفات را جمع می بندند و می گویند کسانی که اینجا هستند اینگونه‌اند و جملات این چنین به کار می‌بندند. اینکه همه را به صورت جمع خطاب قرار می دهند موضوع درستی نیست و اگر درباره موضوعی همه را جمع می بندند و خطاب می کنند باید برای حرف خود دلیل بیاورند.
 
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش و علل عدم موفقیت کامل آن اظهار کرد: مسئله آموزش و پرورش اساسی ترین مسئله هر کشور است. هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش سنجیده می شود. به نظر من مهم ترین وزارتخانه کشور همین وزارت آموزش و پرورش است.
 
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: البته در نظام تعلیم و تربیت به تحولات بنیادین نیاز داریم و باید ببینیم محصولی که وزارت آموزش و پرورش قرار است به ما بدهد چه باید باشد. فارغ‌التحصیل در دوره عمومی باید کسی باشد که سواد زمان خود را داشته باشد، مهارت اجتماعی موثر برای ارتباط با دیگران را کسب کرده باشد و همچنین مهارت شغلی ساده ای برای اداره زندگی خود آموخته باشد.
 
وی ادامه داد: ۱۵ هزار نوع مهارت مختلف داریم. زمان این موضوع وقتی است که فرد به بلوغ می رسد یعنی در حدود سن ۱۵-۱۶ سالگی باید مهارت آموزی اتفاق بیفتد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره نظام حاکم آموزشی عنوان کرد: ما از سن ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی اطلاعات زیادی را به دانش آموزان می دهیم؛ اما امروز نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته که در سن ۷-۸ سالگی انجام می شود و افراد بر اساس استعدادهایشان ارتقا پیدا می کنند.
 
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: این روش استعدادیابی به نوعی هدایت تفصیلی برای افراد را محقق می کند. اما در نظام ما اینگونه نیست، دانش‌آموز را رها می کنیم و در نهایت یک مسابقه گذاشته ایم که برای همان مسابقه اطلاعات اضافه بسیاری به آنها تحمیل می کنیم.
 
وی در رابطه با اصلاح امور آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم وارد اصلاح آموزش و پرورش بشویم، مسئله ورودی ما معلمان و موضوع منزلت آنها خواهد بود، باید کاری بکنیم که بالاترین رتبه شغلی در کشور رتبه معلمان باشد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت اجرای عدالت آموزشی عنوان کرد: نکته دوم بحث عدالت آموزشی است. امروز در برخی مدارس شمال تهران فردی برای تحصیل ۱۶ برابر دانش آموزانی در مراکز سایر استان ها هزینه می‌کند. همچنین ۱۹ مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم که انواع مختلفی از مدارس را ایجاد کرده است.
 
آینده را به پولداران می‌فروشیم
 
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این روش نشان می‌دهد که آینده را داریم به پولداران می‌فروشیم، یعنی سیاستمداران، دانشمندان و نخبگان آینده کسانی خواهد بود که با پول آمده اند و وارد دانشگاه ها شده‌اند
 
وی در انتهای زمان خود اظهار کرد: در تحول بنیادین آموزش و پرورش، مسئله حرفه‌آموزی و مهارت آموزی نکته مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک