آخرین اخبار

27. اسفند 1393 - 21:19   |   کد مطلب: 887
پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه گزارش مي‌دهد:
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير"
"كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرحي است و از آنجا که هدف غائی این بازی تفریح و سپری کردن اوقات فراغت در کنار همدیگر می‌باشد در طول بازی جوی سراسر شاد و پر از طنز و خنده حاکم است.
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، "كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح است و از آنجا که هدف غائی این بازی تفریح و سپری کردن اوقات فراغت در کنار همدیگر می‌باشد در طول بازی جوی سراسر شاد و پر از طنز و خنده حاکم است.

 

سرگرم شدن مردم در گوشه و كنار شهر ديشموك ما را برآن داشت تا گزارشي از اين بازي هيجان‌انگيز تهيه كنيم.

 

اين بازي سرگرمي در همه فصول سال كابرد دارد ولي در آستانه عيد نوروز و فصل تابستان كه مي‌شود به علت اينكه اكثراً مردم در اوقات فراغت به‌سر مي‌برند كاربرد بيشتري دارد.

 

به گزارش كهگيلويه، بازي "كوس" شامل یک صفحه (مقوایی و یا چوبی)۴ ستونه می باشد که دو ستون وسط آن از ۱ تا ۱۲ شماره گذاری شده است و در هر طرف آن۱۲ عدد ریگ و ۱۲ تا شيء ديگر قرار دارد.

 

دو قطعه چوب مکعبی هم که حکم تاس را دارند و بر روی آنها اعداد شش و چهار و کوس(معادل عدد یک که به شکل زیگزاگ بر روی مکعب حک شده است)مشترک هر دو هستند و عدد دو مخصوص یکی و عدد سه هم بر روی دیگری حک می‌باشد.

 

این ها ملزومات شروع بازی مفرحی است بنام كوس است. : شیوه بازی"كوس" بدین شکل است

 

بازی" کوس "هم به شکل  رقابت تک نفره و هم در گروههای دو نفره بازی می شود و به علت هیجان و رقابت تنگاتنگی که درآن هست همیشه گروهی علاوه بر بازیگران نیز به عنوان تماشاگر! در صحنه حضور دارند که البته با گذشت تنها لحظاتی از بازی افراد نظاره گر خود نیز هرکدام به حمایت از یک تیم می‌پردازند و در کمک به نحوه حرکت مهره ها علنا حکم مربی را پیدا می‌کنند!

 

اینجاست که برد یا باخت برای تماشاگر مهم‌تر از خود بازیگر می‌شود.

 

از آنجا که هدف غائی این بازی تفریح و سپری کردن اوقات فراغت در کنار همدیگر می‌باشد در طول بازی جوی سراسر شاد و پر از طنز و خنده حاکم است.

 

کلیت بازی شبیه به بازی منچ می‌باشد و در آن بجای تاس از دو قطعه چوب مکعبی استفاده می‌شود.

 

بر روی اضلاع یک مکعب شماره‌های کوس(معادل یک که به شکل زیگزاگ بر روی مکعب حک شده است)-دو-چهار و شش قراردارد و بر روی اضلاع مکعب دیگر شماره های کوس(معادل یک)-سه-چهار و شش حک شده است.تفاوت آنها دراعداد دو و سه می‌باشد که مجموع آنهار نیز عدد پنج(که جزء اعداد بازی نیست) را تشکیل میدهد.

 

 

در ابتدا تمام مهره های دو طرف حرام محسوب می‌شوند(حق حرکت ندارند) و هر طرف با یک مکعب شروع به انداختن مکعب چوبی می‌کند تا که کوس یا همان زیگزاگ ها بالا بیاید و در این صورت او نخستین مهره خود را به اصطلاح حلال کرده است و حق انداختن هر دو مکعب به طور همزمان را نیز بدست آورده است.

 

با هر بار کوس آوردن یکی از مهره ها حلال می‌شود  و قابلیت حرکت کردن پیدا می‌کند و طرفین تلاش می‌کنند تا مهرههای حریف را  از سر راه بردارند تا برنده بازی شوند و برای این کار هم باید وارد قلعه حریف شوند و مهره های وی را از بازی خارج کنند.برای آشنایی با چگونگی بازی مثالی می آوریم.

 

فرض کنید طرف الف یکی از مهره های خود را بر روی خانه شماره دوازده خود قرار داده است و میخواهد وارد قلعه حریف شود.نوبت هم نوبت اوست.مکعب ها را می‌اندازد و هر دو شش**را نشان میدهند و این حق را دارد که یکبار دیگر بیندازد و این بار مثلا اعداد سه و دو بالا میایند.حال نوبت حرکت است.

 

با دو تا شش می‌تواند مسیر یک تا دوازده حریف را طی کند و با دو می‌تواند بر روی دومین مهره حریف فرود آید و آن را از گردونه مسابقه به در کند و با سه هم میتوان سه خانه جلوتر یعنی مهره شماره پنج حریف را هم بزند.و هر دوبه همین شکل بازی می‌کنند تا اینکه بتوانند زودتر از دیگری آخرین مهره حریف را به در کنند.

 

 

**هرگاه که شماره مکعب ها مثل هم بیاید(دو تا کوس/دو تا چهار و یا دوتا شش) بازیگر این شانس را بدست می آورد تا یکبار دیگر نیز مهره ها را بیندازد و برمجموع شماره های خود اضافه کند و این یعنی احتمال بیشتر در زدن مهره های بیشتری از حریف.

راستی نحوه تلفظ اعداد در بازی کوس هم جالبه:

به شش میگویند شَشَ(shash)

به سه میگویند سُه(so) 

مثلا همان شماره هایی را که در متن بالا مثال زدیم اینطور میگویند:دو تا شَشَ(shash) و سُه.

.(so) و دو

 

گزارش و عكس: پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه

در زير تصاوير از انجام اين بازي شاد و مهيج را در شهر ديشموك مشاهده مي‌كنيد.

تصاویر تکمیلی: 
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"
كوس" بازي مهيج، زيبا و مفرح+تصاوير ديشموك"

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک