آخرین اخبار

10. بهمن 1395 - 0:03   |   کد مطلب: 7490
قادر آزادوار یکی از زنبورداران فعال روستای الگن از توابع بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه است که در عرصه ی اقتصاد مقاومتی گامی به سوی تولید و اقدامی مفید در پرورش زنبور در این شهرستان انجام داده است.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.
 
طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
 
طرح‌های اقتصاد مقاومتی در مورد استقبال زیادی از افراد قرار گرفته است و زمینه اشتغال جوانان در بخش‌های پرورش بلدرچین، ماهی، زنبورعسل ، دامپروری، زراعت و... را فراهم کرده است.
 
شهرستان کهگیلویه از جمله شهرستان هایی است که دارای نیروی انسانی فعال و بیکاری است که با وجود برخی از طرح های اقتصاد مقاومتی و حمایت نهادهایی مانند بسیج سازندگی سپاه می توانند تولید کنندگان مفیدی در بسیاری از عرصه های اقتصادی باشند.
 
پایگاه خبری کهگیلویه
پرورش زنبورعسل یکی از این طرح ها می باشد که با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در شهرستان کهگیلویه برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند به عنوان شغل محسوب شود.
 
قادر آزادوار یکی از زنبورداران فعال روستای الگن از توابع بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه است که در عرصه ی اقتصاد مقاومتی گامی به سوی تولید و اقدامی مفید در پرورش زنبور در این شهرستان انجام داده است.
 
پایگاه خبری کهگیلویه

آزادوار فرهنگی بسیجی و کارآفرینی است که توانسته با دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی ناحیه کهگیلویه به کسب وکار زنبورداری در شهر دهدشت مشغول و به شعار سال جامع عمل بپوشاند.

 

وی با بیان اینکه کاراین واحد زنبورداری را با 5 کندو شروع کرده است گفت: در حال حاضر با تلاش خود و خانواده و کمک خداوند تعداد کندو های زنبور عسل خود را به 40 کندو رسانده است.

پایگاه خبری کهگیلویه

این کارآفرین با اشاره به اینکه نزدیک به 8 سال است که به فعالیت زنبورداری مشغول است گفت: با این شغل توانسته ام برای 5 نفر از خانواده خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کنم.

 

 

وی مهمترین مشکل خود را کمبود دارو برای مبارزه با بیماری کنه واروآ عنوان کرد و افزود: کنه واروآ به عنوان انگل زنبورعسل در صنعت زنبورداری بسیار مهم محسوب می شود.

پایگاه خبری کهگیلویه

پایگاه خبری کهگیلویه

آزادوار گفت: وقتی امکانات و شرایط فراهم شود می‌توان هر کسب و کاری راه‌انداخت اما باید اول تلاش کرد، حوصله به خرج داد و از همه مهم‌‌تر توقع نداشت که ره صد ساله یک شبه طی شود.

 

این زنبوردار منبع درآمدی دیگر از راه پرورش زنبور عسل را تولید بچه و افزایش کلنی های زنبور بیان کرد که می توان تعداد زنبورها را به مقدار قابل توجهی افزایش داد مثلا اگر پنجاه زنبور خوب و قوی داشته باشیم و وضعیت مراتع نیز خوب باشد می توان در طی یک سال با بچه گیری، زنبورها را سه برابر کرد و به 150 زنبور افزایش داد که اینجا می شود بچه زنبورها را فروخت و جز تولید و فروش عسل از این طریق هم درآمدزایی داشت.

پایگاه خبری کهگیلویه

این کار آفرین کسب تجربه را مهمترین معیار در پرورش زنبور عسل دانسته و می گفت: در زنبورداری هر چقدر پیشرفت کنی بازهم می بینی عقب هستی، من الآن هر چه که یاد گرفتم و تجربه کسب کردم بازهم می بینم باید بیشتر یاد بگیرم در کنارش از زنبورداران دیگر و باتجربه ها هم کمک می گیرم.

 

به توصیه این زنبوردار که از بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه تسهیلات اشتغالزایی دریافت نموده است: این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از معضلاتی که گریبانگیر جامعه شده است بیکاری جوانان است بد نیست آنها به سراغ مشاغلی از جمله پرورش زنبور عسل بروند که علاوه بر خاصیت‌های بی نظیر در درمان بیماری‌ها و هزینه کم نگهداری،  سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد و  گامی در راستای تولیدات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است  و درآمد خوبی نیز می‌توان از آن کسب کرد.

پایگاه خبری کهگیلویه

پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه زنبورداری یکی از زیرشاخه‌های مهم دامپروری در بخش کشاورزی است و زنبور عسل موجودی است که از طبیعت استفاده می‌کند ولی هیچ چیزی از آن نمی‌کاهد بلکه به غنای محیط زیست می‌افزاید و گرده افشانی و تنوع زیستی و ژنتیک گیاهی حاصل فعالیت زنبور عسل است.

 

در قرآن کریم نیز خداوند تولیدات زنیور عسل را شفای مردمان دانسته و به انسان توصیه کرده است سخت کوشی را از زنبور عسل بیاموزد؛ چرا که به عنوان مثال ملاقات چند گل برای زنبور عسل کافی است ولی او به این مقدار بسنده نکرده و برای تولید عسل میلیون‌ها گل را با طی مسافت‌های طولانی ملاقات می‌کند.

------------------------------------------

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

-----------------------------------

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک