آخرین اخبار

3. اسفند 1393 - 23:17   |   کد مطلب: 493
اثر باستانی قلعه دیشموک شهرستان کهگیلویه در آستانه نابودی:
سایه تهدید قلعه تاریخی دیشموک بر سر ساکنین اطراف آن+ تصاویر
به لطف بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، شناسنامه تاریخی دیشموک در آستانه نابودی و سایه تهدید آن بر سر ساکنین اطراف این اثر باستانی، خواب را از چشم مردم ربوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، به لطف بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، شناسنامه تاریخی دیشموک در آستانه نابودی و سایه تهدید آن بر سر ساکنین اطراف این اثر باستانی، خواب را از چشم مردم ربوده است.

 

اهالی ساکن اطراف قلعه دیشموک در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کهگیلویه، اظهار کردند: قلعه دیشموک یک اثر تاریخی و عمر زیادی از آن می گذرد و در حال حاضر به دلیل عدم توجه مسئولان نسبت به مرمت و بازسازی آن، فرسوده و هر سال بخش از آن تخریب می شود.

 

 مردم با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه حصاری جهت مقابله با اینکه در صورت ریزش، از آوار آن بر سر ساکنان اطراف جلوگیری شود وجود ندارد، اضافه کردند: با توجه به عمر زیاد و فرسودگی شدید این اثر تاریخی، احتمال ریزش بخش عظیمی از آن وجود دارد که این امر در روز موجبات دلهره را فراهم و شب خواب را از چشم ساکنین گرفته است.

 

 مردم در رابطه با این موضوع، به ادارات زیادی از شهر، شهرستان و حتی استان مراجعه ولی پاسخی درست دریافت نکرده، همچنان به دنبال پیگیری های خود هستند و توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی را خواستارند.

 

حالا باید دید آیا مسئولان به فکر این اثر باستانی بسیار ارزشمند شهرستان کهگیلویه در بخش دیشموک هستند و یا دست روی دست گذاشته  و بی خیال از کنار این موضوع گذشته و زمینه نابودی آن را فراهم می کنند؟!

 

 

 قلعه دیشموك یکی از مجموعه های باارزش است که درمنطقه کهگیلویه قرار گرفته است.قلعه دیشموک بر بلندای صخره ای گچی واقع شده است. ابعاد تقریبی آثار فوق در حدود 250*250 متر وارتفاع آثار در حدود 25 متر می باشد که در نوع خود بینظیر است. در زیر قلعه آثاری وجود دارد كه قدیم تر از خود قلعه است وبعدها قلعه بر روی خرابه های آن آثار ساخته شده است. نوع مصالح ساختمانی كه در این قلعه بكار برده شده است عبارتند از سنگ وملاط گچ که دارای استحكام خوبی هستند.

 

برای تأمین آب آشامیدنی ساكنین قلعه و راه ورودی قلعه، راهی خاص و زیر زمینی وجود داشته که بیش از۲۰۰متر طول دارد. چون بعد از گذشت این همه سال هنوز اینطور پایدار مانده، از نظر مهندسی و طراحی بسیار جالب بوده است.  قدمت این آثار به دوره های تاریخی واسلامی می رسد. این قلعه در در وسط شهر دیشموک قرار گرفته است. دراطراف قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود داردكه توجه هر بیننده ای را به خود جلب می كند. وهرساله گردشگران زیادی را استانهای هم جوار (خوزستان-شیراز-بوشهر-اصفهان وچهارمحال بختیاری) به خود جذب می کند.

 

بخش دیشموک در فاصله 80 کیلومتری از شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است.

 

پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، توجه ویژه مسئولان را در اسرع وقت، به این اثر باستانی که حکم شناسنامه تاریخی، برای شهرستان کهگیلویه و بخش دیشموک را دارد، خواستار است.

 

انتهای پیام:و/آ

 

گزارش و عکس: وحید آهنگ

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک