آخرین اخبار

4. بهمن 1394 - 1:20   |   کد مطلب: 4611
صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در برنامه ریزی های کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم سازد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد مقاومتی یکی از مضامینی است رهبر انقلاب در سالهای متمادی به آن توصیه داشته و این اقتصاد را یکی از راه های تحول ساز اقتصاد تک محصولی کشور است.

 

در شهرستان کهگیلویه ظرفیت های پنهان و مغفولی وجود دارد که در صورت حمایت و شناسایی قابلیت های بومی می تواند به عنوان راهکارهایی در اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی شهرستان باشد.

 

 شهرستان کهگیلویه سابقه دیرینه‌ای در بافت فرش، گبه، گلیم و انواع صنایع دستی دارد. آشنایی زنان این دیار با دار قالی موضوع تازه‌ای نیست؛ هنر دست شیرزنان کهگیلویه زبانزد عام و خاص بوده است و بانوان این خطه از کشورمان دستی بر آتش دارند.

 

به همت اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی کهگیلویه دارهای فالی و صنایع دستی در نقاط مختلف این شهرستان اعم از شهر و روستا برپا و هنر دختران و زنان را در صفحه تار و پود به نمایش می‌گذارد.

 

نقش و نگاره‌های زیبا و چشم‌نواز گلیم بافی تجلی گر اهتمام در اقتصاد مقاومتی است که در گوشه و کنار این دیار در جهت تحقق فرامین رهبری و کمک به توسعه اقتصاد به پیش می رود.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

 

 حال که شهرستان کهگیلویه از توسعه صنعتی محروم است و در شرایطی که مسئله بیکاری و اشتغالزایی در بخش‌های کشاورزی و صنایع دستی مهمترین دغدغه مسئولان و رئوس برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان را تشکیل می‌دهد توجه به هنر اصیل صنایع دستی و گلیم بافی و برداشتن نقاب بی‌مهری بر دستباف‌های هنرمندان این شهرستان می‌تواند نقش غبار محرومیت را از چهره استعدادهای بافندگان بزداید.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

سیاوش زمان رئیس میراث فرهنگ و صنایع دستی کهگیلویه در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: صنایع دستی می تواند به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: صنایع دستی به عنوان صنفی مستقل نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی جوامع دارد.

 

رئیس میراث فرهنگ و صنایع دستی کهگیلویه تاکید کرد: صنایع دستی نیاز به سرمایه گذاری زیاد ندارد و امکان ایجاد و توسعه آن در مناطق روستایی می تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان روستایی و توسعه روستاها ایفا کند.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

 

زمان گفت: این نهاد در راستای توسعه و اشتغالزایی صنایع دستی اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی در رشته های مختلف کرده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی کهگیلویه با اشاره به اینکه توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است، تصریح کرد: رونق در این حوزه سبب ایجاد اشتغال و ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی و تلاش در جهت اقتصاد مقاومتی می‌شود.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

 

زمان با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی شهرستان کهگیلویه در همین راستا اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی در رشته‌های مختلف نموده، افزود: امسال 360 نفر در رشته گلیم بافی شرکت و موفق به اخذ مدرک این رشته شدند.

 

وی با بیان اینکه 13 کارگاه فعال گلیم بافی در شهرستان داریم، گفت: با راه‌اندازی این کارگاه‌ها برای بیش از 60 نفر در شهرستان کهگیلویه اشتغال‌زایی شد.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

 

رئیس میراث فرهنگ و صنایع دستی کهگیلویه با بیان اینکه در شهرستان کهگیلویه 10 کارگاه فعال در 8 رشته مختلف صنایع دستی وجود دارد، بیان کرد: سه کارگاه فعال چرم سازی و ترکه بافی و در رشته های پیکر تراشی، توربافی، معرق چوب و نقاشی روی چوب هر کدام یک کارگاه فعال داریم.

 

وی اشاره به نقش صنایع دستی در اشتغالزایی و توسعه اظهار کرد: 23 کارگاه آموزش در رشته‌های مختلف صنایع دستی در سطح شهرستان راه‌اندازی شده است.

 

پایگاه خبری کهگیلویهپایگاه خبری کهگیلویه

 

این مسئول افزود: 320 پرونده صنایع دستی برای دریافت تسهیلات به صورت انفرادی یا خوداشتغالی معرفی و تا پایان امسال وام خود را دریافت و در قالب مشاغل خانگی به فعالیت می‌پردازند.

 

وی ابراز داشت: پرداخت تسهیلات علاوه بر اشتغالزایی به رونق صنایع دستی شهرستان نیز کمک می کند.

 

پایگاه خبری کهگیلویه

پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در برنامه ریزی های کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایطی مثل تحریم مستحکم و مقاوم سازد.

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک