آخرین اخبار

3. شهريور 1394 - 13:00   |   کد مطلب: 3085
ديشموكي که از نظر پوشش جنگلی موقعیت ویژه و منحصر بفردی در سطح منطقه دارد، این روز‌ها با ناملایمت‌هایی روبرو شده است و جنگلي كه در آن درختان بلوط بیشترین آسیب را مي‌بينند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، اکنون به علت نبود گاز در برخی مناطق محروم استان،  جنگل‌ها روز به روز در حال تخریب و نابودی بیشتر هستند.

 

نبود گاز، كمبود نفت در زمستان در ديشموك باعث قطع درختان، بالا رفتن ميزان توليد ذغال، افزايش سوزاندن جنگل‌ها و افزايش ميزان نابودي منابع طبيعي و محيط زيست مي‌شود.

 

کسی نمی‌تواند منکر اهمیت منابع طبیعی و به ویژه پوشش‌های جنگلی در زندگی امروزه بشری شود، اهمیتی که زندگی انسان به صورت مستقیم به آن وابسته است.

 

متاسفانه به دلايل مختلف از جمله نبود گاز و كمبود نفت در منطقه كوهستاني و سردسير ديشموك به‌ويژه درچند سال اخير، تخریب جنگل‌های اين منطقه توسط مردم را به دنبال داشت که این زنگ خطری برای ساکنان این مرز و بوم و حتی استان كهگيلويه‌و بويراحمد و كشور است.

 

ديشموكي که از نظر پوشش جنگلی موقعیت ویژه و منحصر بفردی در سطح منطقه دارد، این روز‌ها با ناملایمت‌هایی روبرو شده است و جنگلي كه در آن درختان بلوط بیشترین آسیب را مي‌بينند.

 

در حال حاضر علل انسانی عامل اصلی تخریب جنگلهای ديشموك است و  متاسفانه هنوز سطح فرهنگی مردم و نیز آگاهی آنان از اهمیت جنگل‌ها به آن حد نرسیده و این امر باعث شده است که بسیاری از روستائیان و عشایر منطقه، درختان جنگلی را به عنوان منبع سوخت خود قطع و تخریب کنند.

 

نهادهای دولتی و سازمان‌های «مردم نهاد» باید تمام تلاش‌شان را در تغییر این روند، تسریع ببخشند و سازمان‌هایی همانند منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و حتی بخشداری‌ها باید سوخت مورد نیاز روستائیان و عشایر را همانند نفت، گازوئیل، سیلندرهای گاز وتامین کنند تا با این کار از تخریب جنگل‌ها جلوگیری کنند.

 

ولي متاسفانه در روزهاي اخير شاهد صحنه‌هايي هستيم كه در روز روشن، پيش چشم عموم، به كثرت و با حتي در برخي مواقع وسائط نقليه به بهانه تهيه هيزم، منابع طبيعي به يغما مي‌رود كه اين امر بي‌توجهي مسئولان منابع طبيعي در منطقه به را نشان مي‌دهد.

 

گفتني است در ديشموك روند تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی منطقه به سرعت در حال پيشرفت مي‌باشد و اگر مسئولان مربوطه چارهاي نيانديشند، بزودي شاهد بحران نابودي طبيعت در اين منطقه سردسيري خواهيم بود.

 

"پايگاه خبري كهگيلويه" نسبت به تخريب منابع طبيعي در ديشموك احساس خطر مي‌كند، به مسئولان اين حوزه تذكر مي‌دهد و خواهشمند است كه متوليان مربوطه هر چه زودتر چاره‌اي بيانديشند تا از نابودي جنگل در اين مطقه جلوگيري شود.

*********************

گزارش و عكس : آهنگ

**********************

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک