آخرین اخبار

20. خرداد 1394 - 15:40   |   کد مطلب: 1775
جايگاه دفن زباله ديشموك در مجاورت جاده ورودي اين شهر و در نزديكي چند روستا واقع شده که اين موضوع نارضايتي شديد مردم را به دنبال دارد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، جايگاه دفن زباله ديشموك در مجاورت جاده ورودي اين شهر و در نزديكي چند روستا واقع شده که اين موضوع نارضايتي شديد مردم را به دنبال دارد.

 

اهالي ساكن اطراف جايگاه نامناسب فعلي دفن زباله شهر ديشموك در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري كهگيلويه با بيان اينکه چريدن حيوانات و دام ها در کنار يا داخل جايگاه دفن زباله بسيار خطرناک است، اظهار كردند: با توجه به نزديکي محل دفن زباله به روستاي ما و قرار گرفتن زمين‌هاي کشاورزي و چراگاه دام ها، اين کار زمينه بروز بيماري هاي مشترک انسان و دام را فراهم مي کند .


يكي يگر از اهالي ساكن در آن منطقه اضافه كرد: حيواناتي نظير سگ‌ها و ساير حيوانات وحشي براي پيدا کردن غذا وارد جايگاه دفن زباله مي‌شوند که اين خود مي‌تواند باعث بروز بيماري در بين آن‌ها و سرايت به انسان شود.

عليرضا افروغ رئيس مركز بهداشت و درمان ديشموك در اين زمينه اظهار كرد: سياه زخم، شاربن و تب برفکي از جمله بيماري هاي بسيار خطرناک مشترک بين انسان و دام است که با وضعيت موجود دفن زباله در ديشموك بايد مواظب آن باشيم.

وي همچین با اشاره به وضع نامناسب جايگاه دفن زباله شهر ديشموك درست در كنار جاده ورودي اين شهر، اضافه کرد: این عمل باعث افزایش تعداد حشرات موذی مانند مگس در ورودي این شهر شده است.

 

رئیس مركز بهداشت و درمان ديشموك  با بیان اینکه جمع آوری زباله در شهر به عهده شهرداری و در روستا به عهده دهیاری است، اظهار داشت: جایگاه دفن زباله شهر ديشموك یک فضاي باز و غیر استاندارد است و مركز بهداشت و درمان این بخش به هیچ عنوان آن را قبول ندارد.

 

رئيس مركز بهداشت و درمان ديشموك  نيز گفت: وضعيت جايگاه دفن زباله ديشموك از لحاظ بهداشتي بسيار نامناسب است.

 

وي با بيان اينكه زباله‌ها در محل دفن زباله شهر ديشموك به صورت كاملاً غيربهداشتي دفن مي‌شود، ابراز داشت: زباله‌ها بصورت مخلوط در اين مكان تخليه مي‌شود كه بوي تعفن و شيرابه‌هاي ناشي از آنها زمينه بروز بيماري‌ها را فراهم مي‌كند.

وي با بيان اينکه زباله‌ها بايد روزانه با خاک پوشيده شوند، افزود: در بيشتر مواقع شاهد سوزاندن زباله‌ها هستيم که اين کار باعث مشکلات زيست محيطي شده و دود ناشي از آتش زدن زباله منجر به آلودگي شديد هواي منطقه مي‌شود.

وي بيان داشت: به دليل پوشيده نشدن زباله‌ها، حشرات و مگس‌ها در اين مكان تجمع مي‌كنند كه اين خود نيز باعث بروز و انتقال بيماري‌هاي مسري و خطرناك خواهد شد.

.
وي ادامه داد: بيماري‌هايي همچون کزاز، حصبه، سالک پوستي و انگل هاي روده اي از جمله بيماري هايي هستند که از طريق آلودگي هاي ناشي از زباله ها و آلودگي هاي ناشي از آن حاصل مي‌شوند.

 

اين مسئول گفت: دفن غیربهداشتی زباله آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند و باید به صورت جدی با این معضل برخورد شود.

 

وي خاطرنشان کرد: حيواناتي نظير سگ‌ها و ساير حيوانات وحشي براي پيدا کردن غذا وارد جايگاه دفن زباله مي‌شوند که اين خود مي‌تواند باعث بروز بيماري  در بين آنها و سرايت به انسان شود.

افروغ اذعان داشت: سياه زخم، شاربن و تب برفکي از جمله بيماري هاي بسيار خطرناک مشترک بين انسان و دام است که با وضعيت موجود دفن زباله در ديشموك بايد منتظر عواقب خطرناک آن باشيم.

 

شهردار ديشموك: تا شهريور ماه 94 جايگاه دفن زباله را شناسايي مي‌كنيم

 

جبار روشن شهردار ديشموك نيز در اين زمينه با بيان اين که وظيفه ما خدمات‌رساني به مردم بوده و در اين راستا کم‌کاري نخواهيم کرد، ابراز داشت: در سال‌هاي پيش زمين کنوني به دلايل نبود جايگاه مناسب،  تاکنون محل دفن زباله‌ها  اين شهر بوده است.

وي افزود: انتخاب جايگاه فعلي دفن زباله ديشموك از سوي شهرداران قبلي از ابتدا تا كنون اشتباه بود.

 

وي تصريح كرد: اين جايگاه كه درست در پيشاني ورودي شهر ديشموك قرار دارد، متاسفانه باعث شد چهره اين منطقه به وضعيتي زشت و اسفبار دچار شود.

 

اين مسئول اضافه كرد: در بالادست اين جايگاه، وجود زمين كشاورزي و در اطراف آن روستاهايي قرار دارند كه به دليل نفوذ شيرابه‌هاي ناشي از اين زباله‌ها منجر به به وجود آمدن امراض مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: در مدت 18 ماه گذشته كه به عنوان شهردار ديشموك مشغول به خدمت هستم، يكي از مهمترين دغدغه‌هاي شهرداري، ساماندهي جايگاه دفن زباله مي‎‌باشد.

 

وي در ادامه گفت: يك مكان مشخص كرديم كه از شهر دور و مشكلي در آن از نظر ما وجود ندارد، منتها كارشناسان اداره محيط ريست آن را تاييد نكردند.

 

شهردار ديشموك ابراز داشت: با توجه به اين که فاصله اين زمين محل دفن زباله تا شهر  ديشموك فاصله كمي  داشته و از روستاهاي اطراف فاصله خوبي هم  وجود داشت به نظر مسئولان سابق بهترين نقطه براي دفن زباله اين شهر به حساب مي‌آمد.

 

وي،  با بيان اينكه بزرگترين مشكل ما نبود اعتبار براي ساماندهي جايگاه دفن زباله است، تصريح كرد: در صورت همكاري مردم و مسئولان، با اين وجود اگر زمين ديگري براي دفن زباله ديشموك در اختيار ما گذاشته شود محل کنوني را به خاطر رضايت مردم تغيير خواهيم داد.

 

روشن خاطرنشان كرد: حتي به اين امر راضي هستيم که با فاصله‌اي دورتر از مکان فعلي زميني در اختيار ما گذاشته شود تا بتوانيم محل ياد شده را که مورد اعتراض برخي مردم قرار گرفته جا به‌جا کنيم.

 

*****************************

گزارش و عكس: وحيد آهنگ

*********************

انتهاي پيام:و/آ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک