آخرین اخبار

16. خرداد 1394 - 11:24   |   کد مطلب: 1767
سمغان منطقه ای از شهرستان کهگیلویه است که حتی مسئولانش هنوز به درستی نمی دانند شهر است یا روستا و این امر بهانه ای برای عدم ارائه خدمات به مردم مظلوم این منطقه شده است.

پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، با گسترش شهرها و اضافه شدن محدوده شهری و الحاق روستاهای مجاور به شهرها شاهد به وجود آمدن محله هایی شده ایم  که نه جز شهر محسوب می شوند نه روستا که این خود باعث بروز مشکلات و معضلاتی برای ساکنین این محلات شده است.

 

متاسفانه سمغان نقطه ای از شهرستان کهگیلویه در یک کیلومتری این شهرستان و با بیش از دوهزار نفر جمعیت فاقد هرگونه امکانات ابتدایی بغرنج ترین روزها را سپری می‌کند، بخشی که در سایه بی توجهی مسئولان بین روستا و شهر قرار گرفته و فاقد هرگونه خدمات شهری و مورد بی مهری مسئولان است.

 

رها شدن زباله‌ها و مسدود شدن مجاری فاضلاب که به صورت روباز در ابتدای سمغان به شکل کانالی قابل مشاهده است ضمن ایجاد بوی نامطبوع و چهره زشت ورودی این منطقه، باعث شیوع بیماری و ایجاد زیستگاه امن جوندگان موذی و حشرات خطرناک مانند عقرب شده است طوری که ساکنان می‌گویند تقریبا در هر خانه‌ای عقرب و مار همنشین اعضای خانواده می‌شود.

kohgiluyeh.ir

عدم امکانات شهری در سمغان از جمله تامین آب شرب، راه ارتباطی مناسب، امکانات رفاهی و بهداشتی و استفاده از خط تلفن و اینترنت از جمله عواملی است که نشانگر بی توجهی مسئولان را می‌رساند و متاسفانه بلاتکلیفی در ارائه خدمات به مردم  سمغان به دلیل عدم رعایت بهداشت سلامت آن ها را به خطر انداخته است.

 

نداشتن روشنایی ورودی های این منطقه از دیگر مشکلات است به طوری که در مواقع تاریکی شب ورود یا خروج از این منطقه با ترس و دلهره ساکنین این منطقه همراه است.

 

بخش از این مشکلات شامل بهداشت و دفع غیر بهداشتی زباله ها – نبود امکانات فرهنگی و ورزشی و نبود پل عابر پیاده ایمن در جاده ای است که از کنار این روستا می گذرد.

 

قطعی چند روزه آب با توجه به تشدید گرما و ضرورت تامین این مایه حیات درد بزرگی است که این روزها بر سینه ساکنان سمغان سنگینی می‌کند.

kohgiluyeh.ir

هیبت‌الله دسترس یکی از اهالی سمغان در گفت گو با خبرنگار پایگاه خبری کهگیلویه با بیان اینکه  این روستا فاقد دهیار است و هیچ گونه خدماتی از شهرداری دهدشت هم دریافت نمی کند و در روستای ما جمع آوری زباله صورت نمی گیرد و و زباله ها توسط اهالی سوخته و یا در ورودی روستا رها می شوند که چهره خیلی بدی به ورودی روستا داده است  و اگر این روند ادامه یابد باعث شیوع بیماری های فراوان می شود.

 

شهناز دست گشاده از دیگر اهالی سمغان ضمن ابراز نگرانی از نبود آب شرب در  سمغان گفت:  مدت 10 روز است که آب این روستا قطع شده و هیچ گونه آب برای استفاده آشامیدنی نداریم و  برای تهیه آب مجبور هستیم به شهر رفته و با بشکه آب مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

kohgiluyeh.ir

بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه بلاتکلیفی این روستا باعث سردرگمی دستگاه‌های خدمات‌رسان در ارائه خدمات شده است، افزود: این موضوع مشکلاتی را برای ساکنان روستا به وجود آورده است.

 

حسینی‌پرور تصریح کرد: طرح توجیهی الحاق این روستا به شهر تهیه شده و به زودی به شهر دهدشت خواهد پیوست.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته موافقت اولیه با الحاق سمغان به شهر دهدشت از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار کهگیلویه صورت گرفته است.

 

وی افزود: به علت رشد جمعیت در این محله انشعاب‌های موجود جوابگو نبوده و پیگیر این هستیم با افزایش انشعاب‌ها بخشی از مشکل بی‌آبی این محله را حل کنیم.

 

جواد تخشا، شهردار دهدشت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری کهگیلویه ضمن تکذیب کردن صحبت های بخشدار در خصوص الحاق بودن سمغان به دهدشت، محدوده دهدشت را تا جنب اداره امور عشایر عنوان کرد و گفت: اگر سمغان در شورای برنامه ریزی استان مصوب شود که به صورت شهرک منفصله از شهر(به علت فضای خالی زمین های کشاورزی)شهرداری ملزم به ارائه خدمات به روستاهای مسکونی است.

 

جواد تخشا با اشاره به وجود ۵۰ هکتار زمین کشاورزی در محدوده بین شهر دهدشت و سمغان، افزود: برای متصل شدن سمغان به شهر دهدشت، کاربری این زمین ها باید تغییر کند.

 

 تخشا افزود: به رغم روستا بودن سمغان اما شهرداری بنا به همکاری و تعامل با ادارات در طول هفته دوبار به وسیله یک دستگاه تراکتور اجاره‌ای نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام می‌کند.

 

وی تصریح کرد: ملاک پیوستگی کالبدی سمغان به شهر، جمعیت نیست بلکه تصویب موضوع به عنوان یک واحد منفصله حوزه استحفاظی است که می تواند پس از طی مراحل قانونی توسط شهرداری ارائه خدمات شود.

kohgiluyeh.ir

تخشا با ملاک ندانستن جمعیت در پیوستگی کالبدی به شهر افزود: شهرداری تنها در صورت تصویب موضوع به عنوان یک واحد منفصله در حوزه استحفاظی خدمات ارائه خواهد داد.

 

ولی جفتا رئیس آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه به دلیل اینکه سمغان فاقد کد روستایی است اعتباری برای آن در نظر گرفته نمی شود.

 

وی تعداد مشترکین روستای سمغان را 473 مشترک عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه سمغان کد روستایی ندارد اما به نام روستا آب به آن می دهیم.

 

جفتا با بیان اینکه مصرف آب در این ایام را بالا دانست و با بیان اینکه مردم سمغان قریب به اتفاق مخزن ذخیره آب ندارند، گفت: برخی مواقع که آب قطع شود ناراحتی و نگرانی برای آن ها پیش می آید.

 

رئیس بنیاد مسکن شهرستان کهگیلویه نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از نظر تقسیمات کشوری و آمار جمعیتی، سمغان یک محله از طرح جامع شهری دهدشت است.

 

سعید درخشیان اظهار داشت: سمغان تا سال ۸۴ از روستاهای کهگیلویه محسوب می شد و قبل از اتصال به شهر دهدشت، بنیاد مسکن به عنوان متولی اجرای طرح هادی در روستاها در این روستا نقش آفرینی می کرد.

kohgiluyeh.ir

فرماندار شهرستان کهگیلویه در این خصوص با بیان اینکه سمغان در حال حاضر بین شهر و روستا بودن بلاتکلیف است، گفت: این بلاتکلیفی باعث عدم ارائه خدمات مطلوب به این منطقه شده است.

 

سید کرامت الله کریمی افزود: طرح الحاق سمغان به شهر دهدشت تهیه شده اما هنوز در شورای برنامه ریزی استان تصویب نشده است.

 

وی اظهار داشت: در هفته های آینده پیگیر حل مشکل الحاق سمغان به شهر دهدشت به منظور ارائه خدمات مطلوب به مردم این منطقه خواهیم بود.

 

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه می‌طلبد مسئولان شهرستانی و استانی بخصوص فرماندار این شهرستان در یک نشستی مشکل سمغان را مورد بررسی قرار داده و برای همیشه این نقطه کور را برای مردم روشن کند.

 

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک