آخرین اخبار

25. آذر 1400 - 11:19   |   کد مطلب: 10238
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۲میلیارد تومان برای مرمت بازارچه تاریخی دهدشت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛ گردشگری و صنعت توریسم  از مهمترین منابع درآمدی در دنیا محسوب شده که همین امر را می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه هر کشور، استان ، شهر و روستایی دانست.

 

با شیوع کرونا در جهان  یکی از بزرگ‌ ترین قربانیان بحران این بیماری را می توان در  صنعت گردشگری مشاهده کرد و به گفته کارشناسان در دوران پس از کرونا ‌‌‌‌‌این صنعت رونق خواهد گرفت و مردم خسته از این بیماری بیشتر به سمت گردشگری و دیدن اثار گذشتگان روی خواهند آورد. 

---

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن  طبیعتی بکر ، بی نظیر و خدادادی و نیز وجود اثار به جای مانده از گذشته و وجود چهار اقلیم آب و  هوایی موجب شده است که  تمام فصول سال پذیرای گردشگرانی از تمام نقاط داخل و حتی خارج از کشور باشد. 

 

شهرستان کهگیلویه با توجه به اقیلم گرم و معتدل از مواهبی خدادادی و همچنن اثار باستانی به جای مانده از دوره صفویه برخوردار بوده و می توان از این صنعت در جذب توریسم که اکنون یکی از مهمترین منابع درآمدی در دنیا محسوب می شود استفاده کرده که موجب توسعه منطقه شود.

---

رونق صنعت گردشگری و جذب توریست را می توان  یکی از راهکارهای تحقق اهداف تولید و اشتغال دانست.

 

  تنها راه نجات کهگیلویه از بیکاری و عدم توسعه یافتگی  نگاه ویژه به  بخش گردشگری  با احیای بناهای تاریخی از جمله بلادشاپور در قلب شهر دهدشت است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد در خصوص پیشرفته فیزیکی احیای بازارچه  بافت تاریخی بلاد شاپور گفت: در فاز اول ۱۲ حجره  از بازار تاریخی بلاد شاپور مرمت و ساماندهی است.

 

  صفایی افزود: با  احیای این اثر تاریخی در بحث رونق صنایع دستی و حوزه گردشگری کمک زیادی به این شهرستان خواهد شد.

 

وی تصریح کرد:در فاز دوم نیز ۳۰ حجره‌  آماده و تاکنون شاهد روند خوبی در این بخش هستیم.

 

صفایی ادامه داد: سنگفرش محوطه این بافت تاریخی تا جاده سلامت برای رفت آمد شهروندان انجام خواهد شد.

 

وی عنوان کرد:این بازار تاریخی بعد از مرمت با هدف ایجاد اشتغال‌زایی و رونق صنعت گردشگری در شهرستان کهگیلویه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

این مسئول گفت: در حال حاضر ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیای این پروژه اختصاص  یافته و نیز  ۲ میلیارد تومان دیگر جهت تعمیر و بازسازی این بازارچه هزینه در نظر گرفته شده است.

---

رئیس پایگاه پژوهشی شهر تاریخی دهدشت با اشاره به اینکه بازار بلاد شاپور در دوره صفویان بنا شده است، گفت:  این بازار از جلوی حمام کهیار و کاروانسرا شروع و تا ارگ تاریخی ادامه دارد.

 

اسفندیار اباب افزود: بازار تاریخی دهدشت به طول تقریبی یک کیلومتر با بیش از  ۹۰۰ حجره داشته که همه آنها سر پوشیده بودند.

 

وی تصریح کرد:  این بافت شامل یک راستا بازار و چند تا چهار سوق بوده که  محل داد و ستد، خرید و فروش مردم این منطقه و انتقال کالا از بنادر به این شهر و در نهایت  به پایتخت صفویان، شهر اصفهان بوده است.

 

اباب ادامه داد:  در این بازار انواع کالا ، منسوجات،  ادویه جات و کالاهای خشک از بنادر منتقل و جهت استفاده همه مردم ایران  و نقاط کشور انتقال داده می‌شد.

 

---

رخ افروز مجری این طرح گفت: ۱۴ نفر در قالب پنج تیم به فعالیت و احیای بافت مشغول هستند.

 

وی بیان کرد: تلاش می کنیم   در سریعترین و مدت زمان کوتاهی کار احیا به پایان رسیده و شهروندان از این بافت تاریخی جهت رونق گردشگری استفاده کنند.

 

تصاویر تکمیلی؛

 

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک