آخرین اخبار

30. تير 1401 - 8:40   |   کد مطلب: 10758
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری تب «کریمه کنگو» یک بیماری ویروسی بوده که در فصل گرم سال همزمان با زاد ولد و تکثیر «کنه ها» شیوع پیدا می‌کند.

از جمله بیماری‌هایی که همزمان با آغاز فصل گرما نمود و بروز بیشتری پیدا می‌کند، می‌ توان به لمپی اسکین، تب سه روزه، تیلریوز، بابزیوز و تب‌ خونریزی دهنده کریمه  کنگو اشاره کرد که به ویژه بیماری تب کریمه کنگو قابلیت انتقال بین انسان و حیوان را بیشتر دارد.

 

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری خطرناک و قابل انتقال به انسان است که در صورت ابتلاء فرد به این بیماری، اگر اقدامات تشخیصی و درمانی به موقع انجام نشود، موجب مرگ فرد مبتلا می شود

---

 

در همین خصوص مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار ما گفت: بیماری تب کریمه  کنگو یک بیماری ویروسی بوده که در فصل گرم سال همزمان با زاد ولد و تکثیر «کنه ها» شیوع پیدا می‌کند.

 

مختار رجایی‌فر با اشاره به اینکه این بیماری در دام علامت خاصی ندارد افزود: روش خاصی برای تشخیص در دام زنده نداریم و با رعایت کشتار در کشتارگاه و سردخانه گذاری به مدت ۲۴ ساعت در کشتارگاه  عامل بیماری از بین می رود.

 

وی تصریح کرد: افرادی که در معرض خطر هستند بیشتر دامداران، سلاخان، قصابان، پرسنل دامپزشکی، کارکنان شاغل در کشتارگاه و هر فردی که با لاشه و دام آلوده در تماس باشد در خطر هستند.

 

رجایی‌فر ادامه داد:  کسانی که در بخش هایی از بیمارستان مشغول بکارند و بیماران CCHF  یا تب کریمه کنگو وجود دارد و نیز کارکنان آزمایشگاهی که با فرد آلوده در تماس‌اند از جمله افراد هستند  که در معرض بیشتر خطر قرار دارند.

 

 

---

 

متخصصان شروع ناگهانی تب، سردرد، درد عضلانی در طی سه روز و پس از ۳ روز علائم خونریزی در پوست به خصوص در قسمت بالای بدن در طول خطوط زیر بغلی از علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان می کنند

 

 

جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام اقدامات ذیل ضروری است:

 

۱_شهروندان گوشت مصرفی خود را از فروشگاه های مجاز که مورد تایید با مهر دامپزشکی هستند تهیه نمایید.

 

۲- در هنگام قطعه قطعه کردن گوشت حتما از دستکش استفاده نمایید.

 

۳- در صورت وجود علائمی نظیر تب ناگهانی و سردرد ، درد عضلات سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنید.

 

۴ -گوشت را تا ۱۲ ساعت در داخل یخچال نگهداری نموده و سپس آن را خوب پخته و مصرف نمایید.

 

 ۵_ درخصوص جگر نیز باید ۴۸ ساعت در داخل یخچال نگهداری و سپس خوب پخته و مصرف شود.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک