کدخبر: ۹۹۴۴
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۹
چاپ

خروجی پر از هیچ جلسات شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه!/جلسات بی خاصیت تا کی ادامه دارد؟

شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهگیلویه که وظیفه بومی ‌سازی، حل مشکلات و معظلات و رواج فرهنگ خوب در این شهرستان را به عهده دارد، به معنای واقعی عمومی نیست، سیاست‌ زده است به اولویت ‌های فرهنگی شهر نمی‌ پردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه: بعد از گذشت ۴ ماه از سال ۱۴۰۰ اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه برگزار شد که می توان گفت خروجی مثبتی در آن دیده نشد.

 

شورای فرهنگ عمومی مهمترین رکن فرهنگی هر شهرستان است اما با گذشت چند دهه از فعالیت‌ این شورا در شهرستان کهگیلویه می توان به جرات گفت آن چنان که باید، نتوانسته به وظایف و رسالت خود جامه عمل بپوشاند.

گواه این مدعا را در وضعیت نامناسب فرهنگی موجود در شهرستان کهگیلویه با توجه به معضلات و مشکلات فرهنگی که موجود در آن می توان دید.

 

هدف از ایجاد شورای فرهنگ عمومی گفتمان سازی و رواج خرده فرهنگ‌ های خوب و حذف فرهنگ بد موجود در جامعه است.

خرده فرهنگ استفاده از سلاح گرم بر عزا و عروسی در سالها اخیر به معظلی بزرگ تبدیل شده است.

با توجه به حوادث چند روز گذشته در شهر دهدشت، از درگیری جلوی بیمارستان این شهر گرفته که به کشته و زخمی شدن تعدادی از همشهریان انجامید، و خبر کشته شدن دختر ۵ساله به دست مادر یا درگیری های جسته گریخته ای  که هر روز در یک نقطه از شهر شاهد آن ه‍ستیم و معضل طلاق و خودکشی ها، از سوی شورا فرهنگ عمومی دیده نشده و انتظار می رود که از سر دغدغه که هم شده صاحب نظر را دورهم جمع کند و با ایجاد انگیزه برای آن‌ ها،  نقش هم‌ افزایی و شتاب دهنده به خود بگیرد و در معضلات و مشکلات جامعه منفعل نباشد.

 

شهروندان انتظار دارد که اداره کنندگان فرهنگی شهرستانی به صورت موثر از عهده وظایف و کاری که فلسفه و علت وجودی این شورا است بر آمده و به وظایف ساختاری خود در قبال اسیب های موجود در شهر قدم بردارند.

 

پر واضح است در صورت هر گونه ضعف و کاستی در برنامه‌ ها و اقدامات و تدابیر فرهنگی در شهرستان، افزایش ضریب نفوذ رسانه‌های بیگانه بر مسائل موجود زیاد خواهد شد. 

 

شورای فرهنگ عمومی باید آسیب‌ های فرهنگی را مرتب رصد کند، باید دید این شورا نسبت به آسیب های ساختاری و عملکرد خود در شهرستان اطلاع دارند؟ آیا میدانند آسیب‌ ها و چالش‌ها موجود در کهگیلویه چه چیزی است؟

 

آنچه براساس شواهد مسلم است، شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه به اولویت‌ها و مسائل فرهنگی شهرستان کم توجهی می‌کند در حالی که باید با در نظر گرفتن شرایط و همه حساسیت ها و اولویت‌ها برای رفع مشکلات گام بردارند.

 

می‌توان گفت فقدان چشم انداز روشن برای الگو سازی فرهنگی مناسب و عدم توانایی این شورا از بروز اختلافات فرهنگی دامنه دار در شهرستان، یکی از ضعیف‌ ترین شوراهای فرهنگی در این سال‌ها به حساب می آید.

 

انتهای پیام/