کدخبر: ۱۰۱۳۵
۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۳
چاپ

ایجاد مزرعه تحقیقاتی برنج در کهگیلویه

مزرعه تحقیقاتی خشکه کاری برنج در شهرستان کهگیلویه ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی این استان با اشاره به سطح زیر کشت برنج کشور گفت: در کشور ایران ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، سالانه زیر کشت برنج می رود که از این سطح حدود ۲ میلیون تن برنج سفید تولید می شود.

 

رهام محتشمی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون تن برنج وارد کشور می شود افزود: این میزان واردات برنج هزینه زیادی برای کشور دارد که نیاز است سطح زیر کشت برنج را برای تولید محصول مورد نیاز، افزایش دهیم.

 

وی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد هم سالانه بین ۴ تا ۶ هزار هکتار برنج کشت می شود که بیشترین سطح زیر کشت به شهرستان‌های کهگیلویه و چرام اختصاص دارد .

 

وی گفت: با توجه به اینکه این محصول در زمینه مصرف آب، محصولی پر مصرف است، دومین مزرعه تحقیقاتی خشکه کاری برنج کشور در زمینی به مساحت حدود هزار متر مربع در صحرای کلاچوی شهرستان کهگیلویه ایجاد شد.

 

محتشمی ادامه داد: در این مزرعه ۲۰ رقم برنج کشت شده که پس از مرحله تحقیقات و پایان این مرحله، سه رقم پرمحصول شناسایی و برای کشت به شلتوک کاران کشور و بویژه جنوب کشور معرفی می شود.

 

وی به مزایای کشت خشکه کاری برنج اشاره کرد و گفت: این طرح مزایای زیادی از جمله، کاهش مصرف آب، کاهش تخریب فیزیکی خاک، بهبود تهویه خاک، کاهش مصرف کود‌های شیمیایی، کاهش تردد ماشین آلات کشاورزی، افزایش تولید و افزایش سطح زیر کشت دارد.

 

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه هم گفت: با همکاری مرکز تحقیقات استان اقدامات خوبی در زمینه تولید محصولات کشاورزی در کهگیلویه صورت گرفته است که میتوان به شناسایی ارقام پرمحصول گندم و جو در این زمینه اشاره کرد.

 

حکمت اله نریمانی افزود: با ایجاد مزرعه تحقیقاتی برنج هم سعی داریم تا ارقام پرمحصول و کم آب بر شناسایی و برای کشت به کشاورزان معرفی شوند.

 

انتهای پیام/