کدخبر: ۱۰۱۳۴
۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۹
چاپ

در جلسه شورای حفاظت از منابع اب کهگیلویه مطرح شد؛

به یغما رفتن سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان کهگیلویه/چاه های فضای سبز کهگیلویه بدون مجوز هستند

جلسه شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه با هدف اطلاع رسانی و صیانت از منابع آب با حضور فرماندار و اعضای شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛ جلسه شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه با هدف اطلاع رسانی و صیانت از منابع آب با حضور فرماندار و اعضای شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شد.

 

 

 

فرماندار کهگیلویه در این جلسه گفت: برداشت بی رویه آب و نداشتن الگوی کشت موجب به یغما رفتن اب سفره های زیرزمینی شده است چرا که در سالیان گذشته با یک یا ۲ متر حفر چاه به آب می رسیدم اما اکنون باید بیش از ۵۰ متر چاه حفر صورت گیرد تا اینکه ببینیم به آب خواهیم رسید!

 

 

 

دارا کریمی نژاد با اشاره به اینکه در استان با یک چالش و دوگانه ای در خصوص ساخت سد، از تنگ سرخ در یاسوج تا ابریز کهکیلویه مواجه هستیم،افزود: کشاورزی ، صنعت، اشتغال و اب شرب از همین آب پشت سدها باید تامین شود‌.

 

 

 

وی تصریح کرد: در محافل در یک جا گفته می شو چرا زنان ما به شهرستانهای دیگر برای گوچه چینی می روند! در جای دیگر برخی به بهانه محیط زیستی مانع احداث سدها می شوند؟!

 

 

 

کریمی نژاد با اشاره به اینکه از این بحث سدها استانهای همجوار سود می برند، ادامه داد: در استان با تنش ابی مواجه هستم و در جایی می گویند گاومیش ها در تالاب ها می میرند! آنها به فکر گاومیش های خودشان هستند ما نباید به فکر ادم ها و روستائیانی باشیم که با مشکل اب روبرو هستند؟

 

 

 

وی بیان داشت: اگر سد ابریز ساخته شود گردشگری رونق پیدا می کند، ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کلاچو به زیر کشت می رود و اقتصاد و شکوفایی ایجاد شده و شهرستان از بن بست توسعه نیافتگی خارج می شود.

 

 

 

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه بیان کرد: توصعه می کنم دست از این حاشیه سازی برداشته شود به جای اینکه خودمان را تخریب کنیم.

 

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده هدف از تشکیل جلسه را افزایش بهره‌وری و مدیریت مطلوب از منابع آب، ایجاد وحدت رویه اجرایی، نظامند کردن بهره برداران و حفاظت از منابع آب برای توسعه پایدار بیان کرد و گفت: با توجه به کاهش میزان نزولات جوی سال آبی گذشته ‌بامقایسه آن با سنوات قبلی در میانگین بلندمدت به دلیل کاهش میزان بارندگی ها با خشکسالی مواجه بودیم ، لزوم برنامه ریزی و صیانت ، مراقبت و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی بیش از گذشته احساس می شود.

 

 

 

هادی خاضعی افزود: آب، محور توسعه هر کشور بوده، و یکی از زیرساخته های مهم توسعه اقتصادی است، و کم تو جهی به این موضوع علاوه بر تهدید امنیت غذایی، تهدید محیط زیستی را نیز در پی دارد .

 

 

 

وی با اشاره اینکه ۷۷۵ چاه مجاز در بحث کشاورزی ، صنعت و شرب در این شهرستان داریم، تصریح کرد: ۳۰۶ چاه غیر مجاز نیز در این سه بخش یاد شده نیز وجود دارد.

 

 

 

خاضعی با اشاره به اینکه از ۱۹ کارخانه شن و ماسه در شهرستان ۹ کارخانه غیر فعال و یکی غیر مجاز است، بیان داشت: برای آگاهی بخشی و سوق دادن مردم برای صرفه جویی در مصرف آب، باید فرهنگ صحیح مصرف آموزش داده شود و نیز برای استفاده صحیح از آب چاه های کشاورزی جهت جلوگیری از تخلفات منابع آبی استفاده از کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه های صورت گیرد.

 

 

 

وی با گلایه از اینکه شهرداری ها برای شرکت در این جلسه دعوت شدند اما حضور نیافتند گفت: ۲۰ حلقه چاه مورد استفاده فضای سبز شهرداری بدون مجوز بوده و برای این موارد باید چاره ای اندیشیده شود.

 

 

 

انتهای پیام/