آخرین اخبار

11. دى 1393 - 22:40   |   کد مطلب: 11
معضل فاضلاب دهدشت و آلودگی زیست محیطی ناشی از آن معمای حل نشدنی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس موضوع بی‌سرانجام فاضلاب دهدشت و مشکلات ناشی از آن معضل دیرینه این شهرستان است که گویا قرار نیست به آزار و اذیت ساکنان پایین‌دستی پایان دهد.

در حالی که بزرگترین تصفیه خانه کهگیلویه و بویراحمد با پیشرفته‌ترین تجهیزات در دهدشت راه‌اندازی شده اما عملاً هیچ اقدامی در فراگیر نمودن خدمات فاضلاب، مهار آلودگی زیست محیطی و دغدغه بهداشتی شهروندان صورت نگرفته است.

با وجود رسانه‌ای شدن موضوع روان شدن فاضلاب در روستاها و انتشار چندین گزارش از فاجعه زیست محیطی فاضلاب در خبرگزاری فارس و رسانه‌های محلی تاکنون هیچ اقدام اثربخشی در راستای کنترل اثرات مخرب و بهبود وضعیت بهداشتی روستاهای در مسیر فاضلاب صورت نگرفته است.

مشکلات ناشی از فاضلاب دهدشت به آلودگی محیط، تخریب مزارع کشاورزی، استفاده احشام و بیماری‌ها محدود نمی‌شود تا جایی‌که بخشدار مرکزی کهگیلویه از ورود این فاضلاب به سد کوثر نیز خبر داد.

سید شرمت‌الله حسینی‌پرور در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: عملکرد آب و فاضلاب شهری در راه‌اندازی تصفیه‌خانه و به سرانجام نرساندن فاضلاب خطرات بزرگی را متوجه روستاهای بخش مرکزی کرده است.

وی تصریح کرد: عدم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه باعث رها شدن فاضلاب در چندین روستا شده و هر روز بار مشکلات ناشی از این بی‌تدبیری بیشتر می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه روستائیان راهی جز مهاجرت برای رهایی از این معضل ندارند، متذکر شد: خطرات زیست محیطی متعددی برای ساکنان روستاهای در مسیر عبور فاضلاب وجود دارد و مردم به شدت از این وضعیت ناراضی هستند.

 

مسئولانی که به در بسته خوردند/بی سر و سامانی تصفیه‌خانه دهدشت

معضل فاضلاب با وجود راه‌اندازی تصفیه‌خانه نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، معاونان استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان را راهی تصفیه‌خانه جهت بازدید کرد اما با حضور در محل تصفیه‌‌خانه با درب بسته مواجه شدند.

 مرادیان، معاون آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از تصفیه‌خانه دهدشت گفت: به دلیل کمبود اعتبارات پروژه تصفیه‌خانه دهدشت هنوز به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نرسیده است.

* تکمیل تصفیه‌خانه 400 میلیارد ریال اعتبار می‌طلبد

مرادیان، طراحی تصفیه‌خانه را برای 80 هزار نفر و با 105 کیلومتر شبکه جمع‌آوری دانست و افزود: برای تکمیل و راه‌اندازی پروژه بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

همچنین مدیر آبفای شهری دهدشت که تاکنون زیربار معضل فاضلاب و خطرات ناشی از آن نرفته است امروز نیز در بازدید آیت‌الله ملک حسینی و هیئت همراه بار دیگر جمله« این مشکل به آبفا مربوط نمی‌شود» را تقدیم کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری هیچ تعهدی در قبال فاضلاب معابر ندارد.

نادر صفاری که بارها مشکلات فاضلاب را ناشی از بی‌فرهنگی مردم در روانه کردن فاضلاب به آب‌های سطحی عنوان کرده بود این بار نیز تصریح کرد: امکان هدایت فاضلاب به شبکه تصفیه به هیچ عنوان وجود ندارد.

این مسئول با بیان این‌که سیستم تصفیه بر اساس معیارهایی تعبیه شده است اضافه کرد: روانه شدن فاضلاب به سیستم باعث خرابی تجهیزات و تأسیسات خواهد شد.

*جذب فاضلاب توسط چاه جاذب در منازل پیش‌بینی شود

جواد تخشا، بدعت غلط رها کردن فاضلاب خانگی در مسیر سیل بند را یک معضل خواند و تصریح کرد: محل فعلی خروج فاضلاب شهری سیل‌بند با هدف هدایت آب‌های سطحی روان و نه فاضلاب است.

شهردار دهدشت صدور پروانه کار بدون در نظر گرفتن چاه جاذب را باعث بروز چنین مشکلی دانست و راهکار شهرداری در مقابله با گسترش این معضل را ممانعت از صدور پروانه کار تا زمان احداث چاه جاذب در منازل عنوان کرد.

به گزارش فارس در شرایطی که معضل اساسی فاضلاب سلامت بیش از 50 خانوار را تهدید می‌کند انداختن توپ به زمین همدیگر از جانب مسئولان ظلم به مردم است.

رفع این لکه کدر بر چهره شهر متمدن دهدشت عزم جدی مسئولان، تعامل و همفکری در پی اقدام و جاره‌جویی را می‌طلبد.

========================
گزارش و عکس: سیده طیبه سعادتی‌نیک

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک