این روزها مهمترین بحث در شهرها ، بررسی گزینه های شهرداری است که البته گزینه های مختلفی هم مطرح می شوند و افراد سیاسی هم در این بین سعی می کنند به هر نحوی با لابی گری هایی ، گزینه های مورد نظر خود را مطرح کنند، در این بین برخی هم با استفاده از پتانسیل های طایفه گرایی خود را در میان گزینه های مطرح جای دهند اما در این بین عده ای هم هستند که تکیه خود را بر برنامه های خود و ارائه آن ها به جامعه ، قرار داده اند و سعی می کنند اعلام کنند که فارغ از مسائل معمول در چنین انتصاباتی ، بیشتر برنامه محمر هستند و خود و برنامه های خود را ارائه می دهند .
یکی از جوانان شهرستان کهگیلویه با ارائه رزومه و برنامه های خود که نسخه ای از آن را در اختیار خبرنگار ما قرار داد، توانایی های خود را در شیوه ای جدید به مردم و اعضای شورای شهر دهدشت اعلام کرده است.
آنچه در ادامه آمده است ، رزومه و برنامه های علی اشکبوس است که خود را مجهز به علم روز و دارای برنامه مدون برای شهرداری دهدشت می داند.

مشخصات فردی:

نام: علی

نام خانوادگی: اشکبوس

سال تولد: ۱۳۶۴

تحصیلات: کارشناسی ارشد

رشته: برنامه ریزی شهری

دانشگاه: دولتی زابل

ردیف

فعالیت فرهنگی

۱

سرباز معلم قرآن

۲

لوح تقدیر از فعالیت ها در راستای تربیت و آموزش عقیدتی، سیاسی و ارتقاء اعتقادات و معنویات کارکنان و سربازان یگان

۳

کسب رتبه و لوح تقدیر به مناسبت هفته کتاب خوانی

۵

فعالیت بسیجی (عادی) یق

۶

فعالیت بسیجی (فعال)

۷

همکاری در برگزاری نمایشگاه قومیت شناسی

۸

عضوگردان عاشورا و بیت المقدس، ازسال ۱۳۹۴تاهم اکنون، پایگاه حضرت رسول (ص) دهدشت

فعالیتهای علمی و پژوهشی:

فعالیت های علمی پژوهشی (داخلی و خارجی)

۱

کسب رتبه اول دانشگاه در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در سال ۱۳۹۰٫

۲

ارائه و دفاع از پایان نامه ارشد با نمره عالی و ۱۹/۵۵

مجلات علمی پژوهشی داخلی

۱

دکتر حجتالله شرفی، دکتر غلامعلی خم، علی اشکبوس. ۱۳۹۵٫ ایرانمدیریت توسعه فیزیکی شهر دهدشت با استفاده از مرزهای رشد شهری جهت توسعه پایدار روستاهای پیرامون. نشریه مطالعات نواحی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان سال سوم، شماره ۲، پیاپی ۷،

۲

خمر، غلامعلی، اکبرکیانی، علی اشکبوس، (۱۳۹۳) مکان گزینی و سطح بندی پارک های ناحیه ای شهر زابل با استفاده از مدل TOPSIS و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای قشم.

مجلات ISI

۱

Khodarahm, Bazi, Khammar. Gholam, Ali Ashkabos. (2014). The Role Or Organi/ational cooperation Management of Natural Grisis (Earthquake in this easo). A Case Study of Dehdasbt City. American Journal of Sustinable Cities and Socicty, In Ajscs journal issue 3 vol 1. Jan-dec2014.

۲

Khammar, Gholam Ali, Akbar kiani, Ali Ashkabos. (2014) Growth of Yasuj City, a Barricr to Achieve Sustainable Development. Management and Sustainasble Development.2017. Vol.3.No 1.253-243.

۳

Khammer, Gh.A .A .Kiani, Ali Ashkabos & N.Mansourzadeh(2013) On Investigation an Assessment of Social Life of Dehdasht City Quarters using ELECTRE Model. Global Jonrnal of HUMAN SOCIAL SCIENCE, Volume 13 Issue 8 Version1.0 Year 2013.

۴

Khammer, Gh.A .A .Kiani, Ali Ashkabos, Ali veisi nejad.(2014). The Effccts of Government Policies on Distribution of Population Density in Kogiluych VA Bouyer Ahmad Province Urban System from 1996 till 2011. American Journal of Sustainable Cities and Society, Issue3.Vol.1 January2014.

مقالات ارائه شده در همایش های ملی و بین المللی

۱

ارائه مقاله “نظم مدیریت منابع انسانی متخصص در نهادهای عمومی (مطالعه موردی شهرداری دهدشت)”؛ همایش ملی علوم مدیریت نوین؛ گرگان؛ شهریور ۱۳۹۱٫

۲

ارائه مقاله” بررسی و ارزیابی پتانسیل­های گردشگری شهر یاسوج در تقویت و ترویج فرهنگ بومی”؛ اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم؛ دانشگاه آزاد نجف آباد؛ اردیبهشت ۱۳۹۱٫

۳

ارائه مقاله “رشد بی قواره شهری و تخریب اراضی کشاورزی مانعی برای رسیدن به توسعه پایدار درشهر یاسوج با استفاده ازسیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)”؛ اولین کنفرانس ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار دربخش های کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست؛ اسفند ۱۳۹۱٫

فعالیت­های اجرایی

۱

مدرس دانشگاه دولتی زابل از بهمن ۱۳۹۲تابهمن۱۳۹۳، تدریس دروس تخصصی برنامه‌ریزی شهری

۲

مجری طرح بازنگری طرح های توسعه شهری(تفضیلی و جامع)شهرداری زابل

۳

مشاور شهردار زابل در امور طرح های جامع و تفضیلی از تاریخ ۲۷/۰۸/۱۳۹۳ تا ۲۹/۱۲/۱۳۹۴

۴

اجرای طرح باغچه شهر در حوزه شهرداری زابل.

۵

تدوین و ارائه طرح پیش نویس کمربند سبز شهرداری زابل و ارائه به ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور.

۶

تدوین و ارائه طرح پیش نویس سند چشم انداز شهر زابل و تصویب در شورا اسلامی شهر زابل.

۷

محقق هسته گزینش استانداری کهگیلویه و بویراحمد از۷/۱۳۸۹تا۳/۶/۱۳۹۱

۸

نظارت پروژه های شرکت کاووش گران پارس هم اکنون

     

آغاز سخن

امروزه اغلب جمعیت دنیا در شهرها ساکن اند و شهری شدن به عنوان یک پدیده ­ی غالب اسکان زندگی بشر، همواره با روندی رو به رشد ادامه داشته است. به طور کلی شهری شدن فراتر از نواحی شهری بوده و در جهان سوم به صورت مهاجرت از روستا به شهرتعریف شده است. در طی سال های اخیر رشد سریع شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه، منجر به ظهور مسائلی مانند کمبود واحدهای مسکونی، بالا بودن میزان بیکاری، مشکلات اقتصادی، فقر، حاشیه نشینی، آلودگی های زیست محیطی و جز اینها شده است. همین امر خود موجب نابرابری خدمات و امکانات و کمرنگ شدن عدالت اجتماعی در سطح منطقه ای و ملی گردیده است. بر همین اساس عده زیادی از محققان عقیده دارند که بایستی برنامه­ریزی­های توسعه بر اساس تاکید بر پویایی شهرهای کوچک و متوسط تهیه شوند، چرا که با وجود امکانات و خدمات مشابه در شهرهای میانی از مهاجرت های بی رویه روستاییان به کلان شهرها در سطح منطقه­ای و فرا منطقه­ای جلوگیری خواهد شد و مهاجران شهرهای درجه دوم را برای زیست خود انتخاب می کنند. به هر حال این شهرها نسبت به شهرهای بزرگ بار اقتصادی کمتری را بر خانوارها تحمیل می­کنند و در مقابل انواع آلودگی­های زیست محیطی که در کلان شهرها به طور جدی وجود دارند، مصونیت بیشتری دارند.

عملکرد یک شهر باید به شیوه‌ای سنجیده شود که همه این نگرانی‌ها، قدرت اقتصاد، شرایط اجتماعی و محیط زیستی را نشان دهد:

کلیه مدیران شهری می‌خواهند اقتصادهای محلی آنها رشد کند؛ اما رشد اقتصادی به‌طور خودکار باعث افزایش کیفیت زندگی برای شهروندان نمی‌شود و حتی اغلب به محیط زیست آسیب می‌رساند. در واقع، بسیاری از شهرها حتی مجبور می‌شوند اقدامات اصلاحی پرهزینه‌ای انجام دهند تا مشکلاتی را که رشد اقتصادی به وجود آورده جبران کنند. بنابراین نباید فکر کنیم هر رشدی خوب است، بلکه باید بدانیم رشد هوشمند چگونه است. رشد هوشمند به رویکردی استراتژیک بستگی دارد که بهترین فرصت‌های رشد را شناسایی و تغذیه می‌کند و تضمین می‌کند که کلیه شهروندان از رفاه شهری بهره‌مندند.

دیدگاه این حقیر در مورد ویژگی­های شهردار آینده شهر دهدشت

۱- اشتهار بر پاکدستی و باور به مبارزه با فساد اداری

۲- اعتقاد و تفکر به کارگروهی، خرد جمعی و استفاده از خدمات کارشناسی در مرحله تصمیم گیری و شجاعت در مرحله تصمیم گیری؛

۳- داشتن سوابق کار اجرائی و انجام طرح ها پروژه های شهرسازی

۴- باور به بهره گیری از جوانان و زنان در مدیریت شهری

۵- باور به تعامل کار آمد و موثر با حوزه رسانه در جهت ارائه برنامه وشفاف سازی

۶- اعتقاد به نقش قانون گذاری و نظارت مستمر شورای اسلامی شهر دهدشت وپاسخگو بودن

۷- توانمندی وسیاستگداری و برنامه ریزی برای حل چالش های اصلی شهری به ویژه در جهت تحول اقتصاد شهری

۸- ارائه برنامه سنجش پذیر برای اداره شهر دهدشت در نظر گرفتن اولویت ها و چالش های شهر دهدشت و اولویت های پیشنهادی شورای شهر وشورای سیاست گذاری شهرستان

۹- داشتن بینش استراتژیک خارج کردن شهر از بن بست فعلی

برنامه های ضروری برای خروج از وضعیت کنونی شهر دهدشت

اتخاذ یک رویکرد استراتژیک

درحالی‌که کلیه مدیران شهری به دنبال یافتن روش‌هایی برای ارتقای رفاه شهر خود هستند، چیزی که بیش از همه مشخص است، روش استراتژیک محوری است که برای رسیدن به هدف دنبال می‌کنند. معافیت‌های مالیاتی، تصمیم‌گیری بدون تحلیل کافی در مورد اینکه آینده شهر در گرو آخرین صنایع نوظهور است و استفاده از تکنولوژی‌های پاک، اثر چندانی ندارند.

برای شناخت بهترین چشم‌اندازهای رشد رویکرد دقیق‌تری مورد نیاز است. و به این معنی نیست که مدیران شهری باید خود را درگیر نوعی کسب‌وکار کنند، بلکه در عوض رویکرد آنها باید با ارزیابی دقیقی از اینکه مزیت‌های رقابتی شهر در کجا نهفته شکل بگیرد.

بنابراین اولین گام، شناسایی مزیت‌های رقابتی یک شهر است و باید نشان دهد گروه‌های فعال موجود در یک شهر پتانسیل تقویت شدن را دارند.

توجه به صنعت گردشگری

مدیریت شهری دهدشت نیاز به انرژی جدید، پشتکار بالا، فکر نو و کار کارشناسی در زمینه گردشگری، که پس از صنایع نفت و خودروسازی سومین صنعت درآمدزای جهان است، دارد. شهردار دهدشت با پرهیز از اختلاف های موجود (اختلافات قومی و قبیله ای) در چارچوب حفظ منافع کلیه مردم، نظارت قوی شورا بر دستگاه­های اجرایی، توجه جدی به صنعت گردشگری را از اولویت های خود در صورت ورود به شورا عنوان می کند. چرا که شهر دهدشت با دارا بودن مناطق گردشگری در درون شهر (بافت تاریخی شهر و امام زاده اقامیر(ع)) و حوزه نفوذ خود (از جمله: چشمه بلقیس، امام زاده شاه همزه (ع)، امام زاده سید محمود(ع)، امام زاده میرسالار(ع)، آبشار کمر دوغ و … ) می توان بعنوان گذرگاه خوبی برای گردشگران جهت جذب سرمایه عمل کند.

تهیه سند چشم انداز

تهیه و تصویب سند چشم انداز مدیریت راهبردی شهر، مهم ترین برنامه برای آینده شهر دهدشت است. که از جمله مهمترین محتویات آن می توان به راه اندازی کارگاه های اشتغال زای زودبازده و فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری، پیگیری در زمینه استفاده از موقعیت جاده ترانزیتی اصفهان و ایجاد مرکز تفریحی سالمندان و پارک ترک اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری برای رشد

سرمایه‌گذاری هدفمند بخش دولتی و خصوصی برای جذب کسب ‌و کارها به سوی شهرها ضروری است. این مهم با ایجاد ساز و کارهای اساسی و با تشویق های مناسب برای جذب سرمایه بخش خصوصی قابل اجراست.

برنامه‌ریزی برای تغییر

رشد هوشمند به معنی برنامه‌ریزی برای آینده است. دنیا مملو از نمونه‌ شهرهایی است که به سرعت و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی خاصی رشد کرده‌اند. نتیجه این عدم برنامه‌ریزی در بهترین حالت هرج و مرج و بی‌نظمی است، اما این وضعیت اغلب مانع توسعه بیشتر است و کیفیت زندگی پایینی را برای شهروندان و البته محیط‌زیست به همراه دارد. بنابراین، مدیران شهری باید آینده‌نگر باشند و برای رشد و تغییرات جمعیتی و اثر آن بر حمل‌ونقل، مدارس، بیمارستان‌ها و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی شهری برنامه‌ریزی کنند. همچنین آنها باید ضمانت کنند که این برنامه‌ها در طول زمان با تغییر نیازهای شهر سازگار خواهند بود. کارآمدترین شهرها چشم‌اندازی منطقه‌ای اتخاذ می‌کنند و فرآیند برنامه‌ریزی جامع و انعطاف‌پذیری ارائه می‌کنند.

چشم‌انداز منطقه‌ای

مدیران شهری خوب به رشد منطقه‌ای فکر می‌کنند، نه فقط رشد شهر خودشان، چون با رشد ‌شهرها بزرگ نیاز به همکاری با شهرداری شهرهای حومه و بخش‌های خدماتی منطقه‌ای به وجود می‌آید. در غیر این صورت، رقابت محلی به کمبود یا مازاد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها منجر می‌شود، چون این نگرانی وجود دارد که چه کسی برای چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند و چه کسی از آن نفع می‌برد و در نتیجه بر سر نقش‌ها و مسوولیت‌ها بی‌نظمی ایجاد می‌شود. بنابراین مدیریت شهر دهدشت باید از پتانسیل شهر های کوچک حوزه نفوذ خود نهایت استفاده را ببرد.

انعطاف‌پذیر ماندن

شهرها به‌طور فزاینده‌ای از طرح‌های شهری انعطاف‌پذیری استفاده می‌کنند که مثل چارچوبی برای جا دادن پروژه‌های پیشنهادی در سطح محلی عمل می‌کند. این طرح‌ها به مجموعه اصول راهنمایی وابسته‌اند که به تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های پیشنهادی جدید کمک می‌کنند. در نتیجه، این طرح‌ها با تغییر نیاز شهرها ایجاد می‌شوند و تضمین می‌کنند که شهر مسیر رشد را به سوی اهداف بلندمدت ادامه می‌دهد.

این نوع انعطاف‌پذیری نیازمند مهارت زیادی است و شهرهایی که در برنامه‌ریزی شهری سرآمد هستند، بخش‌های منظم متعددی برای این برنامه‌ریزی‌ها دارند. دپارتمان برنامه‌ریزی شهری دهدشت باید این شیوه انعطاف‌پذیر را در دستور کار خود قرار دهد دارد.

ایجاد زیرساخت‌های سبز

رشد پایدار به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی بستگی دارد که انتشار کربن، تولید زباله و مصرف آب را کاهش می‌دهند. در واقع روشی که در ساخت و بازسازی شهرهایمان به‌کار می‌گیریم، میزان پایداری بوم‌شناختی آنها را در دهه‌های آینده تعیین می‌کند.

توسعه زیرساخت‌های موجود، ساخت فضاهای سبز و استفاده بهینه از منابع زمینی همگی به این کار کمک می‌کنند.

فرصت‌سازی برای همه

پیشنهاد ارزشی یک شهر بزرگ فقط به تشویق کسب‌وکارها محدود نمی‌شود، بلکه فرصت‌‌هایی را برای کلیه ساکنان شهر با هدف کاهش نابرابری و حفاظت از آسیب‌ها ایجاد می‌کند. به گفته توماس منینو، شهردار وقت شهر بوستون، «شغل من این است که تضمین کنم همه شهروندان بوستون فرصت‌هایی برابر دارند. بیش از ۵۰ درصد جمعیت این شهر را اقلیت‌های مختلف تشکیل می‌دهند و ما باید به همه یکسان نگاه کنیم. این یکسان نگاه کردن شامل تحصیلات مناسب، مدارس خوب و خدمات درست می‌شود.».

با این تفکر می توان در جهت از بین بردن نابرابرهای اجتماعی و اقتصادی موجود شهر دهدشت کام برداشته شود.

از جمله مهمترین برنامه های دیگر:

احقاق حقوق بانوان

اصلاح ورودی های شهر

تلاش برای تاسیس شرکت های تعاونی جهت اشتغال زایی جوانان

شرکت دادن مردم در تصمیم های شورا (مشارکت)

ایجاد اتاق اقتصاد شهری

تشکیل جلسه های هم اندیشی با متخصصان شهری و مسئولین

حمایت از کارگاه های تولیدی زود بازده

حمایت مادی و معنوی از نخبگان

احداث درمانگاه تخصصی

رفع مشکل مسکن جوانان

تهیه گزارش از سید مصطفی گنجی