آخرین اخبار

17. ارديبهشت 1395 - 12:30   |   کد مطلب: 5260
یادداشت/حجت الاسلام اندرزیان
دیوانه کیست؟
بر اساس داوری و قضاوت اکثری مردم انسان دیوانه کسی است که مشاعر اداراکی به ویژه عقل را از دست داده است در حالیکه در معارف دینی ما همچو افرادی به عنوان مریض وآسیب دیده یاد شده اند نه دیوانه.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، بر اساس داوری و قضاوت اکثری مردم انسان دیوانه کسی است که مشاعر اداراکی به ویژه عقل را از دست داده است در حالیکه در معارف دینی ما همچو افرادی به عنوان مریض وآسیب دیده یاد شده اند نه دیوانه. بنا به ضرورتی که احساس می کنیم دیوانه از دیدگاه اسلام به طور مختصر تعریف می شود باشد که متذکر شویم.

 

1-آنکه دنیا بخرد و آخرت بفروشد: دنیا در مقابل آخرت متاع قلیلی است که جز به عنوان آماده نمودن سفر و مقدمه آخرت نباید به او دلبستگی پیدا کرد.عمر طولانی در دنیا در مقابل زندگی ابدی اخروی لحظه ای نیز به شمار نمی آید،همانکه یک روزش پنجاه هزار سال اینجا است(فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه- معارج آیه4). روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بردیوانه ای گذشت  فرمود اینجا چه خبر است گفتند آدم دیوانه ای است. فرمود: دیوانه نیست او آسیب دیده است. دیوانه واقعی کسی است که دنیا رابر آخرت ترجیح دهد(یعنی آخرتش را بفروشد و دنیا را بخرد)

 

لازم است نگاه عبرت آموز به این دنیا و اهلش داشته باشیم که ما چه اندازه به یاد خدا و آخرت هستیم وچه اندازه در صدد آماده نمودن توشه ی آخرت می باشیم وچه قدر تلاش وکوششها وتجارت و داد و ستد های ما بی ثمر و بی فایده می باشند؟

 

2- کسی که عزّت بدهد و ذلّت بخرد: براساس مبانی دینی و تجربه ی تاریخی،افرادی که عزّت و شرف خود را با پذیرش ذلّت معاوضه نموده اند،برای رسیدن به جاه و مقام و یا پول و ثروت بوده است.عرصه ی کربلا یک نمونه از صف آرایی اهل عزّت (با آن تعداد کم)در مقابل اهل ذلّت (با آن تعداد زیاد)است. اگر عزّت از آن انسان های عاقل و فرزانه و با شرف و با اصالت ومعتقد به خدا و آخرت است.که (لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنین  منافقون 8) ذلّت نیز از آن انسان های دیوانه و بی خرد و سفیه می باشد.

 

3- آنکه تلاش بیهوده نماید: از بعضی از آیات قرآن استفاده می شود که عده ای عمر و جوانی و همه ی سرمایه های خود را در جهت خوش خدمتی و رضایت شیطانهای انسانی و جنّی صرف نموده و دست خالی از توشه ی خوب و دست پر از گناه و غفلت و ... دنیا را ترک نموده اند. بر همین اساس وا حسرتا و واویلای آنها بلند است (یا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فی‏ جَنْبِ اللَّه‏  زمر56)و در خواست رجوع به دنیا دارند درحالی که دنیا نسبت به برزخ همانند رحم مادر نسبت به دنیا است و هیچ آدم عاقل و فرهیخته ای طلب برگشت به رحم مادر را نمی کند بنابراین افرادی که سعی و تلاش بیهوده می کنند دیوانه هایی بیش نیستند.

 

4-آن کس که مقصد و مقصودشان آشپز خانه تا توالت است:افرادی که روحی گیاهی دارند و سبک زندگی خود را بر همین اساس بنیان می گذارند مبداء تا مقصد آنها برای بیش از 50 تا 100 متر نیست .نه خداوند و نه زندگی ابدی هیچ کدام مورد نظر و برنامه ریزیشان  نیست .حضرت استاد جوادی آملی در تفسیر این فراز از خطبه ی سوم نهج البلاغه در مورد جناب عثمان ( الی ان قام ثالث القوم نافجاً حضنیه بین نثیله و معتلفه) تا آن که سوی به خلافت رسید ،دو پهلویش از پر خوری باد کرده  همواره بین آشپزخانه و دستشویی سرگردان بود ،می فرماید که اینگونه از افراد نهایت همت وتلاشی که می کنند برای رسیدن به زندگی گیاهی است که هیچ بهره ای از آخرت ندارند . این قضیه تنها مخصوص جناب عثمان نبود بلکه اکثری مردم به لقای حق و آخرت باور ندارند و تمام تلاش خود را مصروف شکم و شهوت می نمایند .کدام آدم عاقل و با بصیرت است که همچو داد و ستدی می نماید مگر انسان های دیوانه و عاری از عقلانیت .

 

5- آنکه برای رسیدن به جاه و مقام از همه ی هستی می گذرند: افرادی که شهوت مقام در بخش انگیزه و وهم و خیال در بخش اندیشه بر عقل انها حاکم شده باشد برای رسیدن به عزت و مقام دنیوی از حیث مادی و معنوی دیوانه وار هرچه دارند می دهند از هزینه های میلیاردی تا آلودگی به گناهانی همانند غیبت ، تهمت ، حسادت و... بنابراین انسانهای عاقل می دانند که در مقابل هزینه های مادی باید پاسخ بدهند چون ( المال مال الله ) و در مقابل از دست دادن ثروت های معنوی که به خاطر آلوده شدن به گناه حبط و از بین رفته اند نیز باید جوابگو باشند و هیچ آدم عاقلی همچو معامله ی خسران آوری را ندارد مگر دیوانه ی غافل.

 

6-آن کس که بی راهه رود: از آنجایی که انسان مسافر برای رسیدن به مقصد و مقصود نیاز به راه در کنار مرکب و توشه دارد و تنها راه همان صراط مستقیم یعنی قرآن و عترت علیهم السلام است (وَ أَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوه‏ انعام 53) افرادی که با سبقت و سرعت فراوان از غیر اتوبان مستقیم استفاده و و بی راهه را انتخاب نموده اند به طور حتم و قطع سقوط خواهند کرد و به هلاکت می رسند . دیوانه هایی که امروز در سطح منطقه آتش جهالت و بی خردی خویش را با آتش گلوله هماهنگ و آرامش و آسایش را از مردم سلب نموده اند اخلاف آن اسلافی هستند که از راه نورانی و مستقیم ولایت و امامت جدا شدند و منشا این همه آتش افروزی و جنایت گردیده اند .بنابراین آنهایی که  معارف قرآن و عترت را پشت سر انداخته اند و نادیده می گیرند (فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِم‏- آل عمران 187 ) ود ل در هوای دشمنان خدا داشته مراقب باشند که این از سیره و سنت دیوانه ها ست که به جای راه چاه را و به جای نور ظلمت را و به جای حق باطل را و...انتخاب می کنند .

 

7-آنکه مشیّ وسیره اش غرورو تکبر است:افرادی که ازعقل وخرد خالی وسعی می کنند با اسباب وابزاری همانند ثروت،قدرت،مدرک،زیبایی و...خودرا برتر وبهتر از دیگران بدانند وغرور وتکبر را پیشه ی خود سازند،از جمله دیوانه هایی هستند که به تعبیر امام علی علیه السلام بزرگترین گناه،نکوهیده ترین عیبها وزینت وزیور ابلیس را به همراه دارند.(غررالحکم) آن کسانی که وقتی به منصب ومقامی اعتباری می رسند گمان می کنند ازدیگران برترند،که نه سلام می کنند ونه جواب سلامی را می دهند،نه فقرا را می پذیرند ونه از ارتباط با آنها خوششان می آید...دیوانه حقیقی اند.رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:دیوانه حقیقی کسی است که با تکبر وغرور راه می رود،متکبرانه به دو طرف خود نگاه می کند وپهلوهایش را با شانه هایش حرکت می دهد،نافرمانی خدا می کند وبا این حال بهشت را آرزو می کند،کسی ازشرّ اوایمن نیست وبه خیرش امیدی نمی رود.(میزان الحکمه ج 2)

 

8-آنکه جوانی اش درغیر طاعت خدا صرف شود:یکی ازبهترین نعمتهایی که خداوند به انسانها ارزانی داشته است،مسئله ی جوانی وآمادگی برای رسیدن به لقای حق است.باتغییر در سبک زندگی،گسترش بی مهار فضای مجازی،غفلت از سرمایه ی بی بدیل عمر وجوانی،عدم نظارت بعضی از خانواده ها،عدم تربیت صحیح و... موجب شده تا بعضی از جوانان عمر خویش را درگناه ومعصیت،بزهکاری،اعتیاد،اباحی گری و...صرف کنند که این نوعی از دیوانگی است.

 

پیامبرصلی الله علیه وآله با اصحاب خود بود که مردی به آنان برخورد،یکی از اصحاب گفت این مرد دیوانه است حضرت فرمود:نه او آسیب دیده است،دیوانه آن مرد یا زنی است که جوانی اش را درراهی جز طاعت خدا صرف کرده باشد.(معانی الاخبار)

 

والعاقبه للمتّقین

حجت الاسلام امرالله اندرزیان/ عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک