آخرین اخبار

2. آذر 1394 - 15:55   |   کد مطلب: 3952
اگر دقت کنیم ارادت به سیدالشهدا ‌علیه‌السلام تنها مختص شیعیان نیست، وبه تعبیر آقای حسن رحیم پور ازغدی عضوشورای انقلاب فرهنگی “در پیاده روی اربعین شاهد پلورالیزم حسینی همرا ه با تسامح و برادری هستیم” یعنی عشق به ساحت حضرت حسین(ع)بین المللی است.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، به نقل از پاتوق وبلاگ نویسان شهرستان کهگیلویه سید فرزاد نجات نیا در یادداشت ارسالی به پاتوق وبلاگ نویسان کهگیلویه به اسرار اجنماعی،سیاسی، و معنوی پیاده روی اربعین حسینی پرداخته است.

 

این یادداشت را در زیر بخوانید:

 

شبیه پیاده روی اربعین در هیچ مکتبی وجود ندارد. اگر یک میلیون از این جمعیت بیست و چند میلیونی خود جوش بسمت و اتیکان راه می افتاد امپراطوری رسانه ای غرب چگونه پوشش می داد!!

 

تجلی صفا و یکرنگی هشت سال دفاع مقدس در پیاده روی اربعین مشهود است. التماس معکوس در آن موج میزند، در دنیای که سود اصالت دارد و درآن گدایی میکنند چیزی بدست بیاورند، می بینیم عشایرعراق در این مسیر تمام دارایی خود راجمع میکنند و با الحاح و التماس زائر ابی عبدالله (ع)را پذیرایی می کنند. و میگویند “خدمه الزوار الحسین شرف لنا” و در طول این مسیر بین الحرمین بزرگ یعنی حرمین نجف و کربلا نوای حاج باسم کربلایی طنین انداز است (هله بکم یازواری هله بکم…یعنی خوش آمدید ای زوار خوش آمدید…)

 

در اربعین سال گذشته کربلا با جمعی از دوستان در حی معلمین(محله معلمین)  منزل دکترمحمد، علی پزشک متخصص عراقی مهمان بودیم چند ویژگی در او جلب توجه میکرد، اول اینکه مقلد حضرت آقا، و ارادت وصف ناپذیر او به مقام معظم رهبری به گونه ای بود که عکس معظم له رو در دالان خانه و اتاقها نصب کرده و میگفت تمام مصالح این منزل تا دکواسیون و حتی نخود غذای منزل را از جنس ایرانی تهیه کرده ام و می کنم. تا کشور ولایت فقیه تقویت شود و تاکید میکرد اربعین هرسال مهمان من هستید و جایی قول ندهید خونه بزرگتر میسازم. با اینکه روضه فارسی خوانده میشد حال عجیبی داشت. (به تعبیر استاد هدایت خواه روحیه پنجاه و هفتی دارد). واصرار براین داشت که سالهای بعد اسکان شما در منزل ماست، واربعین پر است از این خاطرات. وخوشبین ترین افراد دهه شصت فکر نمی کردند چنین اخوت و برادری شکل بگیرد و ما با پای برهنه و قدم زنان تسبیح بیاندازیم و کربلا را فتح کنیم و حس بسیار دل انگیز و غرور آفرینی به انسان دست میداد که قدرت نرم انقلاب اسلامی این گونه قلوب را تسخیر کرده است.

 

درکنگره عظیم تمدن ساز اربعین حسینی دهها هزار نفر ازسراسر عالم و کشورهای اروپایی و شیعیان و اهل سنت محب اهل البیت…حضور پیدا می کنند. همچون شریانی از چهار سوی کربلا بسمت  قلب تپنده عالم درحال حرکتند. گویی ازآن سو انرژی مثبت و روح آزادگی، مقاومت، ایثار وشهادت طلبی… پمپاژ می شود به تک تک سلولهای نظام عالم. وهنوز ندای هل من ناصر و کیست مرا یاری کند طنین انداز است وکربلا همچنان جاریست……. که مرگ با عزت زعیش در مذلت بهتر است.

 

همدلی در حد اعلاء موج میزند، سال قبل با جوانی لبنانی -از رزمندگان در سوریه- در باب القبله هم صحبت شدیم. (با ایماء، اشاره و تصاویرگوشی همراه) از رشادت های حزب الله لبنان در سوریه می گفت و اینکه تاکنون دویست شهید داده ایم. در پیاده روی سه سال پیش جوان ۱۷ساله بصری بنام مصطفی که یازده روز قبل ما از بصره پیاده راه افتاده بود ودر بین راه مجذوب شیوه عزاداری زوار هم استانی شده واز نجف تا کربلا با ما همراه شد،گاهی دوستان به شوخی می گفتند نکنه مصطفی اومده عملیات انتحاری انجام بده و ما را به فیض شهادت نائل کنه!!

 

سال نود و یک پانزده زائر بودیم سال بعد آن صد و پنجاه و سال نود و سه، دویست وچهل و انشاءالله با حمایت معنوی نماینده محترم ولی فقیه در استان و همت همه عزیزان علی الخصوص علمدار جبهه فرهنگی استان امسال ۷۰۰ نفر زائر داریم. (فقط کاروان جبهه فرهنگی )

 

اربعین سال گذشته توفیق مصاحبت با شیخ کاظم امری پسر ارشد مرحوم شیخ امری یکی از رهبر شیعیان عربستان را پیدا کردیم، با جمعی از شیعیان مدینه، احصاء و قطیف در صحن اباعبدلله (ع) بودند. این دومین باری بود او را از نزدیک دیدم و راجع به واقعه ای در تاریخ مدینه سوالی پرسیدم. ویک بار دیگر تابستان سال ۸۸ در زیارت دوره درمسجد شیعیان مدینه. خاطره آنجا برایم تداعی شد زمانی که در مسجد شیعیان برای استماع صحبتهای شیخ امری و حضور در مضیف کریم اهل بیت به دعوت یکی از دوستان بسیج اساتید رفته بودم. ((برنامه ای هست در مسجد شیعیان مدینه که اول مهمانان یک حزب قرآن میخوانند بعد دورکعت نماز برای امام حسن(ع) که به اعتقادشان هرکه در مدینه چنین کند حاجات او را امام مجتبی برآورده میکند و سپس سفره مفصلی که مشهور است به مضیف کریم اهل بیت پهن، و همه از سر این سفره متنعم میشوند )). خاطره به این شرح است که قرار بود آن روز شیخ امری برای اساتید دانشگاهها [تابستان سال ۸۸ اساتید نمونه کشوری از طریق بسیج اساتید به حج مشرف شده بودند.] ایراد سخن کند. متاسفانه بجهت کسالت و کهولت سن نتوانستند حضور پیدا کنند! شیخ کاظم از طرف ایشان پیامی تکان دهنده را با طمانینه، فارسی شمرده شمرده با لهجه عربی ابلاغ کرد “پدر به شما اساتید محترم سلام رساندند. و گفتند بدانید تنها کشوری که پرچم اهل بیت بالاست کشور ایران است، این روزها خبرهای بدی از اغتشاشات میرسد!! کشور ایران مورد توجه امام زمان(عج) است وبدانید شیخ امری نود سال است باچنگ ودندان شیعه را در این شرایط سخت بین وهابیت حفظ کرده است اگرقیامت اهل بیت ازشما بگذرند امری ازحق خود گذشت نخواهد کرد…

 

در ادامه به سخن رهبر معظم انقلاب که قبل از شکل گیری این حرکت در این سطح بین المللی درباره‌ی جایگاه ویژه‌ی زیارت اربعین در اوج‌گیری بزرگداشت نهضت حسینی فرموده‌اند، اشاره میکنیم «شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه انصاری را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.» این جاذبه سال‌ها است که در قالب برگزاری تجمع میلیونی و پیاده‌روی زائران حسینی از نجف تا کربلا تجسم پیدا کرده است. حضور جابر انصاری وحرکت از مدینه تا کربلا با وجود کهولت سن و نابینایی همراه با عطیه کوفی نمونۀ برجسته‌ای از اولین بارقه‌های جاذبۀ مغناطیس حماسۀ حسینی است. ذکر این نکته از سوی رهبر معظم انقلاب نشان‌دهندۀ نگاه عمیق ایشان به تاریخ اسلام و جامعۀ اسلامی است که سال‌ها قبل از اینکه این مراسم باشکوه برگزار شود، با تعبیر مغناطیس حماسۀ حسینی، از اربعین با عظمت یاد می‌فرمودند. ایشان از ابتدای راه افتادن این جریان پیاده‌روی اربعین هم عنایت خاصی به آن داشتند.

 

اگر دقت کنیم ارادت به سیدالشهدا ‌علیه‌السلام تنها مختص شیعیان نیست، وبه تعبیر آقای حسن رحیم پور ازغدی عضوشورای انقلاب فرهنگی “در پیاده روی اربعین شاهد پلورالیزم حسینی همرا ه با تسامح و برادری هستیم” یعنی عشق به ساحت حضرت حسین(ع)بین المللی است.

 

خلق الله از اقصی نقاط عالم می آیند. این حرکت  سیاسی – اجتماعی در طول این سالها بایکوت شده بود که مجدد بعد سرنگونی رژیم بعث، فصل دیگری ازآن در سطح گسترده وحیرت انگیزی به منصه ظهور رسیده است. و اکنون این ارمغان شکل گیری تمدن جدیدیست که غایت آن تحقق دکترین مهدویت است. کنگره عظیم پیاده روی در میان میلیونها عاشق که با فتخار میگویند-(مشیا بالاقدام)- “لو قطعوا ارجلنا والیدین – ناتیک زحفا سیدی یاحسین(ع)” یعنی اگر پاها ودستهای مارا قطع کنند باسینه خیز خود را روی زمین می کشیم و بسمت تو می آییم و به تو لبیک میگوییم. در کلام امام صادق(ع)چنان برپیاده روی تاکید شده که انگار هیچ عملی پرثواب تر از آن نیست. لذا مهمترین شاخصه  این حرکت، ارتباط آن با مهدویت است و ایجاد شناخت بیش ازپیش مردم عالم به امام حسین(ع) جد امام زمان(عج)… راهپیمایی اربعین حسینی یک تعزیه میلیونی که همه در آن هم تعزیه می خوانند و هم تماشاگرند! هم روضه خوانند و هم مستمع! مسیر پیاده روی اربعین، یک روضه طولانی سه روزه هست. اربعین این شناخت بیشتر نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) رو ایجاد میکند.

 

گویی پدر امام زمان دربین فروع، واقعیتی راز گونه وشگفت بنام تکامل را مستور کرده است. اول اینکه وقتی حضرت ولی زعصر در کنار رکن حجر و خانه خدا قرار می گیرد و میفرماید: »یا اهل العالم انا جدی الحسین قتلوه عطشانا«ای اهل عالم! من فرزند همان کسی هستم که با لب تشنه بشهادت رسید. ذهن ها نسبت به حضرت ایشان آمادگی قبلی دارند . دوم خونخواهی از مظلوم و اینکه جهانیان به ظلم پی میبرند و روحیه خونخواهی نهادینه میشود. سوم، زمینه سازی همدلی و جریان سازی بین المللی (پیوند همه ملتها) که ازجای جای دنیا حضور پیدا می کنند، ایجاد می شود.

 

این زمینه سازی نیاز به یک حرکت کاروانی منسجم دارد. در این کنگره عظیم فضایی ایجاد میشود که ارزشهای مادی برداشته شده، ملاکهای دینی و ارزشهای اسلامی بعنوان یک الگوی کوچکی از حکومت امام زمان(عج) در این فضا دلها را مشتاق میکند. این کاروان از سال شصت و یک هجری یعنی۱۳۷۶ سال است راه افتاده، و یاری میطلبد. این نگاه تکامل یافته اربعینی ((استاد هدایت خواه مباحثی را در باب منازل اربعین سلسله وار در طول مسیر بیان میکرد و هنوز ادامه دارد…)) منازلی دارد از جمله (معرفت، طهارت و توبه، محبت وبصیرت و…) که سیرو سلوک معنوی است و ایجاد آمادگی می کند و زمینه سازی برای یک اتفاق بزرگتراست. این معجزه امام حسین(ع) است و در روایات می خوانیم حضرت حجت(عج) که می آیند پرچم امام حسین(ع) را بالا می برند. “یالثارات الحسین”

 

                    *ما میرویم اوست هوالباقی ، السلام     عالم بناام آل حسین است، والسلام*

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک