آخرین اخبار

12. شهريور 1401 - 11:13   |   کد مطلب: 10830
دقایقی پیش چهره شاخص سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در بیمارستان پیوند اعضا ابو علی سینا شیراز درگذشت.

متاسفانه دقایقی پیش استاد سید قادر لاهوتی چهره شاخص سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در بیمارستان پیوند اعضا ابو علی سینا شیراز به علت بیماری درگذشت.

 

جزییات مراسم فرهنگی فرهيخته از همین رسانه متعاقبا اعلام خواهد شد.

نگاهی به زندگی استاد سید قادر لاهوتی:

سید قادر لاهوتی در سال ۱۳۳۴ه.ش. در بخش مرکزی کهگیلویه متولد شد.پدر بزرگوارشان مرحوم حاج سید غریب ، مردی بنام و نام آشنای طوایف مختلف ، از افراد نیک نام و بلند آوازۀ دیار کهگیلویه و شخصیتی متدین ،روشن بین ، مصلح ، حق طلب و مردم گرا بودو مادرش دختر یکی از بزرگان ایل بویراحمد از تبار تامرادی بود.

 

وی دوران تحصیلات ابتدایی را در راک و دوران متوسطه را در بهبهان با رتبۀ ممتاز به اتمام رسانید و در ادامه با استفاده از بورسیۀ نخست وزیری ، با توجه به بالا بودن معدل و سهمیۀ مناطق محروم راهی دانشگاه اصفهان در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی موفق به اخذ درجۀ لیسانس گردیدند و در سال ۱۳۵۸ یک سال بعد از انقلاب به استخدام آموزش و پرورش در آمدند و تحصیلات کارشناسی ارشد خویش را در دانشگاه شهید چمران اهواز در همان رشته به پایان رساند و از پیشگامان اخذ مدرک ارشد در کهگیلویه شدند. و بعد از سالها معلمی با جان و دل در مقاطع تحصیلی مختلف ، منشأ خیر و برکت وافر و تربیت و ترغیب سایرین به علم و دانش تحصیلات در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد بوشهر را سپری نمودند.و سال های زيادي به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد گچساران و همکاری با دانشگاه های پیام نور و آزاد شهرستانهای همجوار در تربیت نسلی روشنگر ،آگاه ،صاحب درک و احساس مسؤلیت همّت می گمارید.

هرگاه مدحی از کسی میشنوند زود به خدا پناه میبرد.و عبارت «پناه بر خدا» ورد زبانشان است.از تعارف و دروغ به شدت متنفر و گریزان و در مقابل رب قهار لرزان و امیدوار است. در میان خوف و رجا گام برمیدارد.

با همۀ حرص و ولعی که به کتب و کتابخوانی و خرید کتاب دارد کمتر به حطام دنیوی می اندیشد و به حد کفاف قانع و خرسندند.

، سیّد قادر لاهوتی را میتوان یکی از با سابقه ترین و خوش نام ترین چهره های سیاسی و فعال فکری و فرهنگی دهه های اخیر کهگیلویه و استان کهگیلویه و بویر احمد دانست.

 

وی در دوران فترت بین انقلاب اسلامی در متن مسایل سیاسی جامع بوده و در همراهی و همگامی با انقلاب اسلامی مشارکت فعال داشته و به ندای خمینی کبیر (ره) بنیان گذار انقلاب دو شادوش سایر مردم لبّیک گفته و در مبارزات شرکت نموده تا آنجا که در بحبوحة انقلاب یک ترم از ادامه تحصیل محروم گردیدند.

بعد از انقلاب با شناخت جریانهای فکری در سطح کلان،به اندیشۀ فکری سیاسی که به جناح چپ ( خط امام)مشهور بود گرایش داشتند و در سطح شهر ستانهای گچساران و کهگیلویه که یک حوزۀ انتخابی محسوب می شدند یکی از یاران مؤثر و با ثبات آقای بهرام تاجگردون بود که از دهۀ شصت رهبری جریان فکری جناح چپ را بر عهده داشت.به جرأت می توان گفت وی اوّلین کسی بود که تفکر و اندیشۀ سیاسی را با حمایت از تاجگردون در انتخابات مجلس شورای اسلامی جایگزین تعصبات قومی و قبیله ای در کهگلویه نمودند، علی رغم اینکه رقیب تاج گردون هم طایفه ای وی محسوب میشدولی تفکرو تعقل را بر تعصب و طایفه گرایی ترجیح دادند که همین رفتار از جانب او موجب تحمیل هزینه ها و فشارهای زیادی بر ایشان گردید.با وجود بی مهری ها و تلخ کامی هایی که از جانب رقیب و رفیق متحمل شدند نهالی کاشته شد که امروزه شکل گیری جریان اندیشۀ فکری بدون نام ایشان در منطقه مبهم و مغشوش می نماید.

در دهۀ هفتاد در محوریت جریان اصلاحات قرار گرفتند . دو دوره د ر سالهای ۱۳۷۸و ۱۳۸۲کاندیدای جریان اصلاحات برای ورود به مجلس شورای اسلامی در کهگیلویه بودند ولی به علت انشقاق در جریان اصلاح طلبی و پر رنگ شدن تعصبات قومی و طایفه گرایی از راه یافتن به مجلس باز ماند و در سال ۱۳۸۶ که شرایط راهیابی ایشان به مجلس بسیار هموار شده بود و با استقبال کم نظیری از طرف مردم حوزۀ انتخابیه مواجه بود ،این بار تیغ رد صلاحیت ایشان را از شرکت در انتخابات منع کرد. وی باز دست از فعالیت نکشید و با اطلاعیه ای ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق های رأی ر قیبان و منع کنندگان را به خدای دیر گیر اما سخت گیر واگذار کردند.

مسئولیت های اجرایی:

 

۱ – معاونت ادارۀ آموزش و پرورش کهگیلویه

۲- فرماندار شهرستان گچساران 

۳ – ریاست دانشگاه پیام نور دهدشت

۴- عضویت در شورای آموزش و پرورش استان

 

وی در طول دوران تصدی مسئولیت های اجرایی توانست با فعالیت های چشمگیر فرهنگی، اجتماعی وسیاسی تحرک و سامان تازه ای درحیطۀ مدیریتی خود بوجود آورد.پیگیری های جدی و مستمر امور از جمله ویژگیهای مدیریتی وی است که تا حصول به نتیجه تلاش های بی شائبه ای انجام می دهند.ازجمله در تأسیس دانشگاه پیام نور دهدشت از هیچ کوششی دریغ نورزیده اند تا بالآخره منجر به افتتاح اولین دانشگاه در کهگلویه شدند که از همه چیز خود برای تأسیس آن مایه گذاشتند

فرماندار شدن سید قادر لاهوتی:

 

پس از دوره ی فرمانداری بهادر رمضان زاده و در دوره ی دوم دولت اکبرهاشمی رفسنجانی و اواخر سالهای رهبری بنیان گذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و در آوان دوران جانشینی رهبر معظم و مدظله العالی امام خامنه ای –سکان فرمانداری شهرستان گچساران را به دست گرفت.

در پایان اولین سال خدمت وی به مردم ، همزمان با شروع انتخابات دوره پنجم ریاست جمهوری و همزمان با پیروزی و اولین دوره ی ریاست جمهوری اکبرهاشمی رفسنجانی در کشور بود.فرماندار گچساران در کنار عوامل فرمانداری –بخشدار مرکزی آقای مکی پور – آقای برقک بخشدار باشت –گروههای متفاوت سیاسی و مردم ، سعی در برگزاری یک انتخابات سالم وبدون حاشیه داشتند

سیدقادر لاهوتی مسئولیت ستادهای انتخاباتی شهرستان گچساران وباشت وروستا های اطراف را عهده دار بود.

 

انتخابات دوره ی چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بعد از سه ماهه اول دوران فرمانداری وی رخ داد .بااینکه وی از حامیان حاج بهرام تاجگردون بود ، اما رعایت تعامل بین طرفداران سه کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در شهرستان یعنی حاج علی محمد بزرگواری-حاج محمد موحد-وحاج بهرام تاجگردون-از سختترین روزهای کاری وی در سطح شهرستان گچساران بود.

فرماندار گچساران در عین صداقت و وجدان کاری در جلب اعتماد مردم برای انجام انتخاباتی سالم بسیار سخت کوش وموفق بود،به گونه ای که هر سه کاندیدای مجلس شورای اسلامی در گچساران با فراغ خیال سکان نظارت بر انتخابات را به وی سپردند..

در انتخابات دوره ی چهارم حاج محمد موحد پیروز میدان وراهی ساختمان مجلس در نزدیک میدان حر شد.

مشاغل بعد از فرمانداری :

 

۱-نماینده ی آموزش عالی شورای آموزش وپرورش باابلاغ وزیر وقت آقای مظفر به مدت ۸ سال

۲-عضو علی البدل مطبوعات استان از سال ۱۳۷۶ به بعد

۳-از سال ۱۳۸۱ مقدمات راه اندازی دانشگاه پیام نوردهدشت وراه اندازی و ریاست آن تا ۱۳۸۶

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک