آخرین اخبار

26. خرداد 1401 - 8:30   |   کد مطلب: 10656
معرفی کتاب؛
«آتش‌های بی‌امان»
کتاب «آتش‌های بی‌امان»، روایتگر تاریخ شفاهی «گودرز قلی‌پور» از رزمندگان دوران دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 کتاب «آتش‌های بی‌امان»، روایتگر تاریخ شفاهی «گودرز قلی‌پور» از رزمندگان دوران دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال 1400 توسط انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ و به بازار نشر عرضه شد.

 

این کتاب در هفت فصل و 288 صفحه توسط «سید حسین یادگارنژاد» تدوین شده و در 500 جلد با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است.

 

برشی از متن کتاب:

 

«نیروهای جان بر کف تیپ 48 فتح، طی 24 ساعت مقاومت جانانه و در نهایتِ رشادت و دلیرمردی در پد خندق، مقابل چندین تیپ و لشکر دشمن ایستادگی کردند. اگر آنها پد خندق را رها می‌کردند، که البته می‌توانستند این کار را انجام داده و جان خویش را نجات دهند، یقیناً شهر اهواز هم سقوط می‌کرد.

 

گردانی که در دژ قرار داشت، گردان یا رسول بود که به جایگزینی گردان امام حسین (ع)، پد خندق را تحویل گرفته بود. در این عملیات، 127 نفر از رزمندگان ما طی دو روز به شهادت رسیدند. آنها تا آخرین قطره‌ی خون و آخرین گللوله در برابر دشمن مقاومت کردند. تعداد 87 نفر دیگر نیز اسیر شدند. تعدادی از این اسرا به شدت زخمی شده بودند.

 

مقاومت بچه‌های استان ما باعث شد تا جلوی پیشرفت نیروهای عراقی که با پشتیبانی 36 کشور دنیا، قصد فتح اهواز را داشتند، گرفته شده و متحمل خسارات زیادی نیز بشود. ما در مقر تیپ به صورت آماده‌باش منتظر بودیم تا وارد عمل شویم، اما تدبیر فرماندهی این بود که کلیه‌ی یگان‌ها عقب‌نشینی کنند. چرا که کاری نمی‌توانستیم انجام بدهیم و فرصت‌ها از دست رفته بود. به همین خاطر در مقر تیپ ماندیم.

 

پد خندق در تاریخ 4 تیر 1367 سقوط کرد و بچه‌های استان ما توان و فداکاری خود را به نمایش گذاشتند. اما خسارات جانی و مالی زیادی به تیپ وارد شده بود و بچه‌ها در وضعیت روحی بدی قرار گرفتند. تعداد بالای شهدا و اسرا و مجروحین، باعث تضعیف روحیه‌ی رزمندگان استان شده بود. خانواده‌های زیادی عزادار بودند و از سرنوشت فرزندان یا همسران خود بی‌اطلاع بودند.»

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک