آخرین اخبار

31. خرداد 1398 - 10:01   |   کد مطلب: 9014
حسین پناهی بازیگری را با مجموعه محله بهشت آغاز کرد و در همین مدت نیز در چند نمایش تلویزیونی که با استفاده از نمایشنامه های او ساخته شده بودند بازی کرد.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ حسین پناهی در ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه واقع در حوالی شهر سوق از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد زاده شد. پس از اتمام تحصیل در بهبهان برای تحصیل علوم دینی به شهر قم رفت و در حجره ایی در مدرسهٔ علوم دینی آیت‌الله گلپایگانی در قم ساکن و مشغول به تحصیل شد.

وی علی رغم فشارهای اطرافیان نتوانست درکسوت روحانیت بماند.حسین بعد از آن به تهران رفت و در مدرسهٔ هنری آناهیتا چهار سال درس خواند و دوره بازیگری و نمایشنامه ‌نویسی را گذراند.

 

حسین پناهی بازیگری را با مجموعه محله بهشت آغاز کرد و در همین مدت نیز در چند نمایش تلویزیونی که با استفاده از نمایشنامه های او ساخته شده بودند بازی کرد که بعد از چند سال پخش شدند. با پخش نمایش " دو مرغابی در مه "از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش‌های تلویزیونی دیگرش طرف توجه مخاطبان قرار گرفت.

 

نمایش‌های دو مرغابی در مه و یک گل و بهار که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، بنا به درخواست مردم به دفعات از تلویزیون پخش شد. در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، او یکی از نوآورترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود.

وی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی درگذشت و در قبرستان شهر سوق (واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد) به وصیت خود ایشان به خاطر اینکه مادرش در آنجا دفن شده‌است به خاک سپرده شد. علت مرگ به گزارش پزشک قانونی سکته قلبی بوده‌است.

 

حسین پناهی در 20 فیلم سینمایی و 42 اثر تلویزیونی وتله تله‌ تئاتر بازی و کارگردانی  کرده که از مهمترین فیلم های سینمایی وی می توان به روز واقعه و مریم مقدس اشاره و از معروف ترین سریال های تلویزیونی می توان به روزگار قریب، روزی روزگاری و آژانس دوستی نام برد.

آثار سینمایی:

گذرگاه گال، تیرباران، هی جو، نار و نی ،در مسیر تندباد ،ارثیه ،راز کوکب ،مهاجران ،چاووش ،سایه خیال، اوینار،هنرپیشه ،مرد ناتمام ،روز واقعه ،آرزوی بزرگ ،قصه‌های کیش (اپیزود اول، کشتی یونانی) ،بلوغ ،مریم مقدس ،بابا عزیز

 

 

کتاب ها:

نامه‌هایی به آنا

به وقت گرینویچ

افلاطون کنار بخاری

سالهاست که مرده‌ام

ستاره‌ها

کابوسهای روسی

نمی‌دانم‌ها

من و نازی

من و نازی

جهان زیر سیگاری من است

نوید یک روزبلند نورانی

نامه‌هایی به آنا ۲

خروسها و ساعتها

دو مرغابی در مه

راه با رفیق

چیزی شبیه زندگی

بی بی یون

سرودی برای مادران

علاوه بر اینها سه اثر با شعر و صدای حسین پناهی نیز منتشر شده‌است.

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک