آخرین اخبار

29. خرداد 1398 - 19:06   |   کد مطلب: 9011
ین بنای تاریخی که ساخت آن به دوره ساسانیان بر میگردد سال ها توسط تغییرات آب و‌هوایی و آسیب های جوی قرار گرفته اما هنوز پابرجا مانده تا سندی به بزرگی یک شهر برای نشان دادن تاریخ و قدمت کهگیلویه بزرگ باشد.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ قدمت هر شهر و‌دیاری را تا حدودی می توان از بناها و ساختمان ها آن شهر تشخیص داد. در برخی از شهرها و‌روستاها بناهای تاریخی و مقبره امامزادگانی وجود دارد که خود نشان از وجود آن شهر و‌روستا در سال های بسیار دور دارد.

شهر دهدشت نیز که  به هفت گنبد وبلادشاپور نیز معروف است یکی از شهرهای ایران است که در استان کهگیلویه و‌بویر احمد واقع شده و طبق تاریخ دارای قدمت دیرینه است. یکی از گواهان این ادعا شهر تاریخی دهدشت است که به بلادشاپور معروف است.

این بنای تاریخی که ساخت آن به دوره ساسانیان بر میگردد سال ها توسط تغییرات آب و‌هوایی و آسیب های جوی قرار گرفته اما هنوز پابرجا مانده تا سندی به بزرگی یک شهر برای نشان دادن تاریخ و قدمت کهگیلویه بزرگ باشد.

این بنای تاریخی در تلاطم و تغییرات جوی استقامت کرده و تا حدود زیادی اصالت خود را حفظ کرده است اما متاسفانه در برابر حملات انسانی نتوانسته مقاومت کند و تا حدود زیادی کمر خم کرده است. کنده کاری های غیر مجاز که سال ها  غارتگر تاریخ مردم بود یکی از عواملی بود که باعث تخریب برخی از بناهای این شهرباستانی شد.

مشکلات و آسیب های دیگری نیز گریبان گیر این بافت تاریخی است که مردم دهدشت در گفت و گو با کهگیلویه آن ها را عنوان کرده اند.

 

یکی از شهروندان دهدشتی گفت : بلادشاپور از قدمت زیادی برخوردار است و به همین خاطر برخی از بناهای آن بر اثر عوامل انسانی و یا آب و هوا تخریب شده اند که نیاز است تا مسئولین توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشند و آن را مرمت کنند.

 

وی گفت : متاسفانه در استان ما اهمیت چندانی به این گونه آثار باستانی داده نمی شود و همین امر موجب پس رفت ماست.با توجه ویژه به اینگونه بناها می توان زمینه های ورود گردشگران به استان و شهرستان را فراهم کرد و ورود آن ها علاوه بر شناخت بیشتر شهرستان می تواند تاثیر مثبت اقتصادی بر شهرستان در بخش گردشگری نیز داشته باشد.

 

 

یکی از جوانان دهدشتی گفت : متاسفانه بسیاری از نوجوانان و جوانان به خاطر ورود معتادین به بافت قدیم دهدشت از ورود بعگه این شهر ابا دارند.

 

وی گفت : اخیرا نیز بخشی از کاروانسرای بافت قدیم فروریخته و آتش سوزی هایی نیز در این بافت تاریخی صورت گرفته که نشان از بی توجهی و کم توهی مسئولین امر دارد. همچنین به دلیل نبود دیوار مناسب اطراف این بافت قدیمی ،برخی از افراد اقدام به خط کشی و نوشتن بر روی این بافت های تاریخی می کنند که جای تاسف دارد.

 

در ادامه مستند گفت و گو با برخی از مردم دهدشت آمده است؛

 

http://s3.picofile.com/file/8364114118/360_30_0_57_Jun192019.mp4.html

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک