آخرین اخبار

12. خرداد 1398 - 12:12   |   کد مطلب: 8971
جاده سوق – دهدشت یکی از جاده های برون شهری کهگیلویه است که همه روزه تردد زیادی در این جاده صورت میگیرد.نکته قابل توجه اینجاست که بخشی از این جاده که قدمت آسفالت آن به 6 ماه هم نمیرسد به طور فاجعه باری از بین رفته و چاله چوله های زیادی در این جاده بوجود آمده است.

 به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ بارها مشاهده کرده اید که آسفالت خیابان ها دچار فرورفتگی یا شکستگی شده است، چاله چوله در آن بوجود آمده  یا حتی تکه ای آسفالت از سطح زمین کنده شده و دست اندازهای بدی در راه تردد خودروها ایجاد کرده که اگر این دست اندازها را در مقیاس جاده ها و سرعت بالای خودروها در نظر بگیریم، منشا برخی سوانح رانندگی خواهد بود.

 

جالب است که بی کیفیتی آسفالت ها، مختص خیابان ها یا جاده های قدیمی نیست بلکه اتفاقا مسیرهای شهری یا برون شهری که بتازگی روکش آسفالت شده اند، دچار همین نقیصه هستند، به طوری که برایتان پیش آمده هنگام عبور از خیابانی که تازگی آسفالت شده، می بینید دانه های آسفالت به لاستیک خودرویتان چسبیده و براحتی از سطح زمین جدا می شود. برهم خوردن نظم و یکپارچگی آسفالت خیابان یا جاده بلافاصله پس از انجام عملیات روکش نیز به صحنه ای طبیعی و آشنا برای بسیاری از ما تبدیل شده است.

 

جاده سوق – دهدشت یکی از جاده های برون شهری کهگیلویه است که همه روزه تردد زیادی در این جاده صورت میگیرد.نکته قابل توجه اینجاست که بخشی از این جاده که قدمت آسفالت آن به 6 ماه هم نمیرسد به طور فاجعه باری از بین رفته و چاله چوله های زیادی در این جاده بوجود آمده است.

 

 

یکی از شهروندان دهدشتی در مصاحبه با کهگیلویه گفت: برخورد با یکی از ناهمواری ها و دست اندازهای بوجود آمده در جاده موجب شده تا سینی اتومبیل وی بعد از برخورد با آن دچار عیب و نقص شود که هزینه زیادی را برای او به همراه داشته است.

 

 

به راستی علت این مسائل چیست؟ چرا کیفیت آسفالت و روکش آن در خیابان ها و جاده های تا این اندازه نازل است؟ مشکل از کجاست؟ آیا آسفالت تولیدی کشور کیفیت ندارد؟ آیا پیمانکاران دقت لازم را در روکش کردن به کار نمی بندند و دلسوزی لازم را در این باره ندارند؟ آیا زیرسازی خیابان ها و جاده های کشور نامناسب است؟ آیا نکات فنی لازم برای آسفالت کردن رعایت نمی شود؟

 

برخی کارشناسان معتقدند، نظام ناسالم مالی و مقرراتی پیمانکاری، باعث کاهش کیفیت آسفالت تولیدی و روکش های آسفالت در خیابان ها وجاده ها می شود و این مساله در بخش های مختلف، خود را نشان می دهد.

 

پیمانکاران معتقدند، بودجه و هزینه در نظر گرفته شده برای انجام یک پروژه روکش آسفالت در قالب مناقصه واقعی نیست و بسیاری از پیمانکاران چون می خواهند حتما کار را بگیرند و برنده مناقصه باشند، مجبورند به شرایط غیرواقعی تعیین شده تن بدهند تا شرکتشان کاری برای انجام دادن داشته باشد.

 

نکات فنی تعیین کننده درکیفیت تولید آسفالت و روکش کردن باعث می شود، کیفیت آسفالت تولیدی و مصرفی کاهش یابد. به عنوان مثال برخی پیمانکاران بر این عقیده هستند که اختصاص نیافتن بودجه در فصل مناسب آسفالت ریزی ـ فصول گرم سال ـ باعث می شود بر اثر سرما، آسفالت چسبندگی لازم را نداشته باشد. همچنین چون آب قاتل آسفالت نیمه آماده و ریخته نشده است، عملیات آسفالت ریزی به هر قیمت زیر بارش باران یا برف باعث می شود عمر مفید آسفالت استفاده شده در خیابان ها و جاده ها به کمتر از 20 ماه کاهش یابد.

 

 

 

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک