به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در راس هیئتی اقتصادی و سیاسی امروز وارد تهران شد؛ وی قرار است در نشست اقتصادی مشترک ایران و عراق که امروز برگزار می‌شود، شرکت کند و تفاهم نامه‌ای هم در این خصوص میان دو کشور امضا‌ء شود؛ گفتنی است که سفر عبدالمهدی به ایران در راستای سفر اخیر روحانی رییس جمهور به عراق صورت گرفته است.

شواهد و قراین نشان می‌دهد که عراقی‌ها از دیرباز خواهان گسترش روابط اقتصادی و سیاسی میان تهران و بغداد هستند، اما فشارهای کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه‌ای همواره بر روی طرف عراقی بالا بوده و سعی می‌کنند تا ایران و عراق را از هم جدا کنند؛ به طور خاص، آمریکایی‌‌ها به دنبال کاهش روابط میان ایران و عراق هستند تا بتوانند از این طریق، فشارهای اقتصادی را بر ایران افزایش دهند؛ همچنین برنامه‌شان این بود که عربستان نقش ایران را در عراق ایفا کند و به همین دلیل به دنبال افزایش روابط ریاض و بغداد هستند.

در این راستا هفته گذشته و قبل از سفر عادل عبدالمهدی به تهران، هیئت اقتصادی عربستان به عراق سفر کرد که در جریان این سفر، قراردادهای اقتصادی مهمی از جمله احداث شهرک ورزشی در هر نقطه‌ای که دولت عراق بخواهد، به عنوان هدیه‌ای از سوی پادشاه عربستان به عراق و همچنین تامین برق مورد نیاز عراق امضا شد.

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که سعودی‌ها تلاش‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری را برای نزدیک شدن به بغداد آغاز کرده‌اند تا از این طریق بخواهند مانع نفوذ ایران در عراق شوند و برخی نیز بر این باورند که عربستان سعودی تحت فشار آمریکا به دنبال گسترش رابطه با بغداد است، اما واقعیت این است که عربستان هم با آمریکا دچار اختلاف شده و شاید به نوعی هم از عراق بخواهد تا بین ریاض و تهران میانجیگری کند.

پیش‌تر نخست وزیر عراق موضع خود در قبال تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا را صراحتاً و به صورت شفاف اعلام کرده بود. وی در این خصوص تاکید کرده بود: «عراق بخشی از تحریم‌های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا نیست».

بنابراین گزارش و با توجه به رفت و آمدهای اخیر یبن مقامات عالی رتبه دو کشور ایران و عراق، می‌توان گفت روابط دو کشور همسایه وارد فاز جدیدی از همکاری‌های سیاسی و اقتصادی شده و این موضوع بر افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی دو کشور نیز تاثیر مثبت گذاشته است.

*سفر عادل عبدالمهدی حاوی چه پیامی است؟

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به تهران اظهار داشت: سفر نخست وزیر عراق به تهران در چارچوب اجرایی کردن توافقات به عمل آمده و همچنین در جریان سفر سال گذشته روحانی رییس جمهور کشورمان به بغداد قابل تجزیه و تحلیل است.

وی افزود: در سفر ماه گذشته آقای روحانی به عراق نیز توافقات خوبی بین دو کشور حاصل شد، چنانکه می‌توان از این سفرها به عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور که به نفع دو ملت ایران و عراق است، یاد کرد.

هانی زاده تصریح کرد: سفر روحانی به عراق موفق بود و توافقاتی با این کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و لایروبی رودخانه اروند، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک صورت گرفت که سفر نخست وزیر عراق به تهران نیز در راستای همین توافقات قبلی است؛ همچنین در جریان این سفر دو کشور بر اجرای معاهده مرزی ۱۹۷۵، تاکید شد و توافق کردند هزینه‌ی روادید برای شهروندان دو کشور حذف شود که این موضوع اکنون اجرایی شده و این اقدام به نفع مردم دو کشور است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی به سفر هیات سعودی به عراق اشاره کرد و گفت: سفر هیئت سعودی به عراق و دیدار با عادل عبدالمهدی نشان از تحرکات جدیدی در منطقه است و شاید هم بتوان گفت که تنش‌ها در منطقه در حال کاهش است؛ زیرا آمریکایی‌ها درست است که با عربستان رابطه خوبی دارند و هم‌پیمان منطقه‌ای آنها به حساب می‌آیند، اما ترامپ اعلام کرد که ارسال سلاح به عربستان سعودی را قطع خواهد کرد و عربستان هم تهدید کرد که در مقابل از فروش نفت به دلار خودداری خواهد کرد، لذا شاید بتوان گفت که این اقدامات عربستان به دلیل تغییر رفتارش در منطقه است.

هانی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر عراق همواره سعی کرده است تا روابط میان کشورها را برقرار کند، لذا به نظر می‌رسد که عادل عبدالمهدی تلاش می‌کند بین ایران و عربستان بدون واسطه نقش ایفا کند؛ چراکه در حال حاضر روابط خوب ایران و عراق می‌تواند الگویی مناسب از روابط برای دیگر کشورهای منطقه باشد و عراق نیز به دنبال همین موضوع است.

وی تاکید کرد: شاید بتوان گفت که یکی دیگر از پیام مهم سفر عبدالمهدی به تهران این است که بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اهمیتی نمی‌دهد و با وجود تهدیدات علنی و غیرعلنی ایالات متحده همچنان در مسیر افزایش روابط خود با تهران در زمینه‌های مختلف گام برمی دارد.

این کارشناس مسایل بین المللی تاکید کرد: سفر نخست وزیر عراق به تهران تاثیر زیادی در گسترش روابط تهران و بغداد خواهد داشت که قراردادهای مهمی هم در روابط میان این دو کشور منعقد خواهد شد، قراردادهای سیاسی، اقتصادی و همچنی عملیاتی کردن نهایی لغو روادید میان اتباع ایران و عراقی از دستاوردهای مهم این سفر است.

هانی‌زاده تاکید کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه آیا می‌توان گفت که یکی از اهداف سفر عادل عبدالمهدی، میانجیگری بین ایران و عربستان است؛ چراکه عربستان بعد از قتل خاشقچی به شدت در انزوا قرار گرفت و در حال حاضر نیز سعی می‌کند تا رفتار خودش را تغییر دهد؛ لذا باید صبر کرد و منتظر ماند و دید که در این سفر چه اتفاقاتی رخ می‌دهد چراکه می‌تواند تمام تحولات منطقه را تحت شعاع قرار دهد و ایجاد امنیت، صلح و توسعه در عراق به ایجاد منطقه‌ای امن در خاورمیانه کمک می‌کند.

 

انتهای پیام/