آخرین اخبار

13. فروردين 1398 - 23:22   |   کد مطلب: 8904
با توجه به نامگذاری سال 98 به عنوان " رونق تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب خبرنگار کهگیلویه درهمین زمینه مصاحبه مفصلی را با کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه های استان کهگیلویه و بویر احمد ترتیب داده که در ادامه آمده است؛

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ با توجه به نامگذاری سال 98 به عنوان " رونق تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب خبرنگار کهگیلویه درهمین زمینه مصاحبه مفصلی را با کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه های استان کهگیلویه و بویر احمد ترتیب داده که در ادامه آمده است؛

 

کهگیلویه: فرهنگ پیشرفت اقتصادی بر رونق تولید چه تاثیری دارد:

مهرجو: امروزه نقش تولید و کسب و کار جایگاه ویژه ای در اداره امور کشور پیدا کرده است به طوری که روزانه قسمت قابل توجهی از اخبار کشور و دنیا به جریان های اقتصادی اختصاص داده شده است. اما طراحی یک سیستم پیشرفته اقتصادی بدون توجه به زیرساخت های انسانی و خصوصی به خصوص درکشور ایران که هر گونه تحولی باید با توجه به فرهنگ غنی اسلام صورت گیرد از ضروریات یک برنامه‌ریزی اصولی است. با توجه به اینکه سیستم سرمایه داری پس از شکست مکتب های سوسیالیست و کمونیست بدون توجه به ضابطه های فرهنگی در حال سقوط هستند لذا باید به طور دقیق و جدی برای پیشرفت فرهنگی اقتصادی بر محوریت رونق تولید بر طراحی نظام اقتصادی همراه با فرهنگ خودی متکی باشیم.

 

 

کهگیلویه: تاثیر رانت و رانت خواری بر عدم پیشرفت اقتصادی چیست:

مهرجو: چون بحث رونق تولید است فرض می کنیم دو گروه در کشور وجود دارد یکی تولید کنندگان و دوم رانت ‌خواران و صیادان. گروه دوم مترصد آن اند که به طور قانونی و غیرقانونی تولیدکنندگان را از آن خود نمایند و تولیدکنندگان را از مسیر تولیدی خود خارج نمایند. اما رانت و رانت خواری تاثیر منفی بر رفاه و رشد اقتصادی جامعه دارد چون انحراف از مسیر صحیح و قانونی است. هرچه در جامعه توزیع درآمد و ثروت به صورت غیر عادلانه باشد جامعه با مشکلات بیشتری روبرو می شود زیرا توزیع ناعادلانه مانع رشد و توسعه اقتصادی می‌شود چون  رانت خواری همان توزیع ناعادلانه و غیرقانونی درآمد و ثروت کشور است لذا رانت و رانت خواری دشمن اقتصاد سالم و تولیدات است و تاثیر منفی بر رشد و پیشرفت اقتصادی دارد.

 

 

کهگیلویه: آیا رونق تولید در رفع بیکاری تاثیری می گذارد؟

مهرجو: همان طوری که در تحلیل کلی رونق تولید گفته شد، رونق تولید زمینه فرآیند بهبود کسب و کار را فراهم می آورد لذا رونق تولید تاثیر مستقیم و مثبت بر کاهش بیکاری دارد زیرا یکی از دغدغه‌های رهبری و مسئولین ایجاد اشتغال می باشد که این امر با رونق تولید بهبود می‌یابد. با تولید و رفع موانع تولید و تند تر نمودن سرعت تولید زمینه اشتغال بیشتر فراهم می‌شود که این امر ضمن اشتغال‌زایی مستقیم تاثیر مثبت بر رفع بیکاری دارد.

 

مهرجو: علم اقتصاد در مقایسه با علوم دیگر علم نوپای محسوب می شود این علم پس از نگارش کتاب ثروت ملل توسط آدام اسمیت پدر علم اقتصاد به صورت یک علم مدون پا به عرصه علوم دانشگاهی گذاشت یکی از مسائل بسیار مهم در بازار که مورد تاکید اقتصاددانان در مملکت های مختلف اقتصادی بود و هست تعادل در بازار است. یعنی جایی عرضه ( تولید)برابر با تقاضا باشد یا به عبارت دیگر به میزانی که تولید و عرضه می شود برای تمام کالاها تقاضا وجود داشته باشد و اگر عدم تعادل در بازار وجود داشته باشد، شرایط بازار آزاد باید به گونه ای تنظیم گردد تا این عدم تعادل مجدد به تعادل تبدیل شود.

 

اما درشرایط فعلی کشور ایران عرضه (تولید) کمتر از تقاضا است و مازاد تقاضا در بازار وجود دارد چون در بازار تقاضا وجود دارد روز به روز قیمت کالاهای تولیدی زیاد می شوند و تورم از شکل عادی به شکل گسترده و حتی حاد یا شدید تبدیل می شود که این شرایط در کشور ما به وقوع پیوست . برای حل این بحران اقتصادی که ناشی از مازاد تقاضا یا کمبود تولید و عرضه است، باید فکر اساسی نمود و بازار را از این عدم تعادل خارج نماید. بر همین اساس برای رفع موانع تولید و تند نمودن چرخه تولید برای حمایت از مردم و تقاضا کنندگان شعار امسال بر اساس راهبرد هوشمندانه رهبر انقلاب برای کمک به تولیدکنندگان داخلی و شکستن قدرت واهی تحریم ها به عنوان رونق تولید انتخاب شد. این شعار برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بخش خصوصی و رفع موانع تولید بخش خصوصی برای سرعت بخشیدن بیشتر به تولید و عرضه به بازار است.   اما نکته مهم اینجاست که برای عملی شدن این شعار باید مسئولین اجرایی زیرساخت‌های کشور از جمله سیستم مالیاتی، بانکی و سیستم تامین اجتماعی را اصلاح کنند و اینکه ابتدا در تداوم رونق تولید می توان فرایند کسب و کار را در بازار تنظیم نمود که به  اشتغال کمک فراوانی خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک