آخرین اخبار

2. آبان 1397 - 17:56   |   کد مطلب: 8693
رئیس اداره ارشاد کهگیلویه ضمن گلایه از عدم حضور شهردار دهدشت در جلسه گفت: با توجه به اینکه طرح های ارسالی باید حتما با امضاء شهردار و رئیس اداره ارشاد باشد لازم بود که شهردار دهدشت در این جلسه حضور پیدا می کرد و یا حداقل یک نفر را به عنوان جایگزین معرفی می کرد.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛پایتخت کتاب ایران عنوانی است که هر ساله به یک شهر شرکت کننده بر اساس نظر هیئت داوران که بهترین برنامه را برای ترویج کتابخوانی ارائه کرده باشند اعطا می شود.

 

معاون فرماندار کهگیلویه گفت: این طرح با مشارکت برخی از نهاد های دولتی و غیر دولتی از جمله کمیسیون ملی یونسکو،سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،سازمان اسناد،کتابخانه ملی ایران،نهاد کتابخانه عمومی کشور،تشکل های نشر ودیگر نهاد ها و سازمان های فعال و علاقه مند در این زمینه اجرا می شود. شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر از مقامات عالی رتبه کشوری، مجموعه ای از تسهیلات و اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت می کند.

 

خنجری بیان کرد: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح  انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه ها و پیشنهادهای نو، ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می کند.

وی افزود: سال گذشته در این زمینه یک جلسه برگزار شد که منتج به نتیجه مطلوب نشد و در واقع ما نخواستیم، چرا که اگر سازمان های مختلف که برخی از اعتبارات را صادر می کنیم، قسمتی را به بحث کتاب و کتاب خوانی اختصاص می دادیم الان شرایط کتابخوانی در شهرستان اینگونه نبود، اگر ما گامی برنداریم از توده مردم هم انتظاری نمی رود،بنابراین ابتدا ما باید در این زمینه گام برداریم تا جوانان و نوجوانان به کتاب و کتاب خوانی روی بیاورند.

 

خنجری تصریح کرد: در هر جامعه ای اگر سرانه مطالعه بالا باشد یقینا فرهنگ نیز توسعه پیدا کرده و پیشرفت خواهد کرد، مدیران ما هم باید به مطالعه بپردازند و چون مدیران بر روی جامعه هدف خود تاثیرگذاری فراوان دارند،موجب پیشرفت و ترقی جامعه خواهند شد.

 

معاون فرماندار گفت: هدف ما بالا بردن سرانه مطالعه است و در این زمینه بخشداران، شهرداران و دهیاران با زمینه سازی و فراهم کردن امکانات و برای مردم میتوانند به آن ها کمک کرده و گام های استواری در این زمینه برداشته می شود.

 

در ادامه این نشست رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دهدشت گفت: در سال گذشته طرح هایی به دبیرخانه عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران ارسال شد.

 

ایرج کاظمی در ابتدای سخنان خود از عدم حضور شهردار دهدشت در این جلسه گلایه کرد و گفت: با توجه به اینکه طرح های ارسالی باید حتما با امضاء شهردار و رئیس اداره ارشاد باشد لازم بود که شهردار دهدشت در این جلسه حضور پیدا می کرد و در صورت عدم حضور در منطقه حداقل نماینده ای از طرف وی می توانست در جلسه حضور داشته باشد.

 

وی افزود: فعالیت هایی که در زمینه کتاب و کتابخوانی در سال گذشته در دهدشت صورت گرفت قابل توجه بودند که از جمله آنها باجه کتاب یا همان دیوار مهربانی کتاب بود که توسط یک تشکل مردم نهاد در مجاورت بانک ملی دهدشت نصب شده بود که در نهایت به علت عدم حمایت مسئولین و جدی نگرفتن آن توسط عده ای ناشناس به سرقت رفت.

کاظمی ادامه داد: از دیگر فعالیت های شهر دهدشت در این زمینه فعالیت های خودجوش طلبه جوان، اسماعیل آذری بود که هم اکنون نیز ادامه دارد، فعالیت های حجت الاسلام آذری به این صورت بود که در روستا های دور افتاده علاوه برتهیه کتاب های قصه و اهداء آنان به کودکان، به قصه گویی برای آنان می پرداخت که با استقبال بی نظیری همراه بود و فیلم مستند فعالیت های آذری در شبکه های سیما نیز پخش شد.

 

وی بیان کرد: همچنین انجمن های اهل قلم، جلسات کتاب خوانی که در فرهنگ سرای دهدشت برگزار شد از جمله فعالیت های دیگرشهرستان در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی هستند.

 

 

 

کاظمی در پایان گفت: شهرها و روستاها طرح ها و ایده های خود را درزمینه کتاب و کتاب خوانی تا 15 آذر ماه 97 به دبیرخانه پایتخت کتاب ایران در اداره ارشاد اسلامی کهگیلویه ارسال کنند، همچنین طرح هایی که به عنوان طرح برتر انتخاب شوند حداقل تا سقف 100 میلیون کمک مالی و علاوه برآن کمک های غیر نقدی مثل تحویل کتاب صورت می گیرد.

 

در انتهای جلسه یکی از اعضاء انجمن های مردم نهاد گلایه ای داشت و گفت: این گونه فراخوان ها باید به دست فعالین در زمینه های مشخص شده برسد اما فقط بین مسئولین اطلاع رسانی می شود و نتیجه مطلوبی هم در برندارد،  همچنین برخی از ادارات شهرستان بر سر راه انجمن های مردم نهاد سنگ اندازی کرده و سرعت پیشرفت اینگونه فعالیت ها مخصوصا در زمینه کتابخوانی را با نامه نگاری ها و کاغذ بازی می گیرند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک