آخرین اخبار

28. دى 1396 - 16:32   |   کد مطلب: 8671
اثارباستانی بلادشاپور یاهمان شهر قدیم دهدشت که متعلق به دوران ساسانی می باشد اکنون به مکانی امن برای استعمال مواد مخدر تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ بافت تاریخی بلادشاپور که براساس دست نوشته های تاریخی به دستور اردشیر بابکان وبه یاد فرزندش "شاپور" به"بلادشاپور" نام گرفت، درضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت 40 هکتار قرارگرفته است.

این اثرباستانی که حدود 2000 خانه، مسجد، حمام وکاروانسرا داشت که بسیاری ازاین آثار هنوز برجای مانده است که متاسفانه امروزه به پاتوق سرای معتادان ومحلی برای چرای دام ها تبدیل شده است.

متاسفانه در سال های اخیر شاهد موضع دردناکی هستیم که نه تنها چهره زیبای این مکان تاریخی_فرهنگی را مخدوش ساخته بلکه موجب آزرده خاطرشدن گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی وناامنی منطقه شده است.

اتاق ها ومحوطه زیبای کاروانسرا، حمام های سنتی شکل و پشت بام های ایوانی منحصربه فرد این معماری اسلامی زیبا که می توانست برای گردشگران و توریست ها جالب توجه باشد وضمن بازدید دراین مکان دلنشین به استراحت نیز بپردازند باسهل انگاری مسئولان امروزه به پناهگاه های امنی جهت تجمع مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل شده است که گاهی با مصرف بیش ازحد مواد افیونی ازحالت عادی خارج وصحنه های نگران کننده ای به وجود می آورند.

درتهیه این گزارش با همسایگان این بنای تاریخی به گفتگو پرداختیم که برخی از آنان از کمرنگ بودن نظارت مسئولان اداره میراث فرهنگی شهرستان و نیروی انتظامی گلایه مند بودن.

یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود گفت:: به دلیل عدم حصارکشی منطقه روزانه شاهد مراجعه دسته جمعی جوانان ونوجوانانی هستیم که برای استعمال مواد مخدر به این امکان ورود پیدا کرده ودر صورت خالی شدن منطقه از سکنه به دفعات شاهد سرقت اموال خود بوده ایم.

فرددیگری که خود را چرامین نامید گفت: متاسفانه به دلیل نبودن نیروی محافظتی و باز بودن محوطه تاریخی شاهد پدیده چرام دام ها وحضور جوانان معتاد به این مکان هستیم وبا توجه به اینکه اداره میراث فرهنگی خانه های نزدیک به این آثار را قیمت گذاری نموده خبری از خرید منازلمان نیست تا ازدست این پدیده شوم خلاص شویم.

درپایان این گزارش امیدواریم که مسئولان توجه بیشتری به این مکان تاریخی که سندی برای بیان تاریخ، هویت وفرهنگ این قوم با اصالت است داشته باشند.

انتهای پیام/ ع ح

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک