آخرین اخبار

20. آبان 1396 - 3:04   |   کد مطلب: 8524
چشمه سه هزار ساله آبسردون که یکی از زیبا ترین و پرآب ترین چشمه های دامنه های زاگرس جنوبی در منطقه کوه گل دنا بود به دلیل کم بارشی به طور کامل خشک شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،  به نقل از سفیر دنا، نام دنا را هر که می بیند و یا به گوشش می رسد نا گفته به یاد کوه های زیبا و سرو قامتی می افتد که به  آلپ ایران لقب گرفته اند.

قله ی زیبا در دامن صخره های بی جان و  چند هزار متری زاگرس غربی که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و دل هر رهگذری را می رباید.

از قاش مستان و سقل آسمانی گرفته تا قله های بیژن، حوض و سیچانی همه و همه نشاط و بهار کوهنوردانی است که به این قله ها سری زده اند و از زیبایی های ان سخن ها به میان آورده اند.

اما باید امروز به جد بگوییم دنا دیگر آن نشاط همیشگی را ندارد و افسانه های سی پهلوان فردوسی از بیژن گرفته تا کیخسرو همگی به دلیل کم آبی و خشکسالی در حال نابودی هستند.

 دامنه دنا مأمن چشمه هایی است که همه آنها از دل کوههای دنا فوران کرده اند و یادگاران ایل و نوای کوچ کوچ و نیاکان بوده اند و هر کدام افسانه هایی را در دل خود جای داده انداما امروز افسانه های دنا یکی پس از دیگری رخ بسته اند. 

از چشمه میشی در دامن گردنه بیژن گرفته تا چشمه یشویه که یادگار کیخسرو جهانگشای فردوسی است تا چشمه آبسردون که خنکایش را همه مسافران و گردشگران سرزمین برف وافتاب بیاد دارند.

در کمال ناباوری امروز دیده ایم که چشمه آبسردون که یکی از زیبا ترین و با طراوات ترین چشمه های دامنه های زاگرس جنوبی در منطقه کوه گل دنا بوده رو به خشکی نهاد و این چشمه زیبای چند هزار ساله بعد سالها خشک شده است.

معضلی عجیب که به غیر از دل نگرانی و افسوس چیزی را برای رهگذاران بجا نگذاشته و مسافران و طبیعت گردان را به این فرو برده که چگونه چشمه ای چند هزار ساله خشک شده است.

چشمه آبسردون که در فاصله 5 کیلومتری شهر سی سخت سالها بود که با فوران زیبایش از دل زمین در منطقه کوه گل نمایی زیبا را برای مسافران سرزمین دیار کیخسرو به نمایش گذاشته بود، امروز دیگر آن افسانه ها را نمی نوازد.

برخی از کارشناسان کم بارشی در قله های دنا و قهر آسمان با سرزمین دنا را نشانه ای بر این موضوع می دانند وبرخی دیگر نیز برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی و برخی خشکسالی ماسونی چند دهه اخیر را دلیلی برای خشک شدن این چشمه چند هزار ساله می دانند.

آما آنچیزی که امروز به عیان دیده می شود، خشکسالی های بی سابقه در منطقه دنا است که چشمه چند هزار ساله آبسردون دنا را برای همیشه از چشم مسافران و یکجانشینان سرزمین ها پایین دستی دنا بی نصیب کرده است.

چشمه آبسردون  که از جمله آبهای روان در منطقه دنا را به خود اختصاص می داد با آبهای روان کوه گل و چشمه میشی و چشمه یشویه، رودخانه پل کلو را تشکیل می دهد که با اندوختن این آبها به رودخانه بشار و زمین های پایین دست کشاورزان زیادی در اطراف این رودخانه را نان میداد.

چشمه آبسردون که به قول مردمان شهر برف و آفتاب قدمتی سه هزار ساله دارد و از دل زمین در قله های دنا فوران می کرد، امروز برای همیشه خشک شده و این خشکسالی نمی تواند نوید بخش روزهای خوبی برای دنا باشد.

لازم به ذکر است شهر سی سخت یکی از شهرهای پر آب در جنوب غربی کشور بوده که به آن شهر چشمه های خروشان شهره بوده که در کمال تعجب در چند سال اخیر خشکسالی های پی در پی و خشک شدن چشمه های چند هزار ساله آن باعث دل نگرانی مردم و مسئولان شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک