آخرین اخبار

13. شهريور 1396 - 1:53   |   کد مطلب: 8308
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین افتتاح پویش «کتاب و زندگی» گفت: حرکت‌هایی که برای ترویج فرهنگ انقلابی و مقاومت صورت می‌گیرد اعم از مسابقه «کتاب و زندگی» یا پویش «روشنا» کمک می‌کنند گفتمان انقلاب ادامه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،   خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه پنجمین مسابقه «کتاب و زندگی» با یاد شهید محسن حججی با محوریت رمان «دخیل عشق» اثر مریم بصیری که انتشارات کتاب جمکران آن را منتشر کرده، عصر امروز (یکشنبه 12 شهریور) با حضور چهره‌های فرهنگی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*عدم حمایت ارشاد به معنای غفلت از کار فرهنگی خودجوش نیست

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: پویش «کتاب و زندگی» به همت مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار می‌شود اما دستگاه‌های مختلفی در این طرح مشارکت دارند. از نهاد کتابخانه‌های عمومی تا آستان قدس رضوی و نهادهای مردمی در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: ما توقع داریم دستگاه‌های دولتی نیز در این طرح مشارکت کنند و حتی در بحث‌هایی که با وزارت ارشاد داشته‌ایم خواستیم حمایت کنند اما ترجیح دادند فعلاً حمایتی نکنند که با این حال این دلیل نمی‌شود ما هم ساکت بنشینیم و از کار فرهنگی خودجوش غافل شویم و به تعبیر رهبر انقلاب کار آتش به اختیار نکنیم.

*«کتاب و زندگی» و «روشنا» به گفتمان انقلاب کمک می‌کنند

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به حرکت‌های ترویجی در حوزه کتاب گفت: تمام حرکت‌هایی که برای ترویج فرهنگ انقلابی و مقاومت صورت می‌گیرد اعم از مسابقه «کتاب و زندگی» یا پویش «روشنا» و ... مشعل‌های مختلفی هستند که صرفه‌نظر از گستره شعاع آنها، کمک می‌کنند گفتمان انقلاب ادامه پیدا کند.

وی افزود: امروز هر ایرانی مسلمان دو راه بیشتر ندارد یا انقلابی است و وفادار به انقلاب و آرمان‌های آن است یا انقلابی نیست که البته از تمام حقوق شهروندی برخوردار است اما راهی را انتخاب کرده که سختی کمتری دارد و به تعبیری راه عافیت است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در پایان گفت: این فضاها فضای تداوم انقلاب است. هدف خواندن کتاب‌ها برای هدف بالاتری به نام تداوم انقلاب است. 

*شهید حججی، فعال کتابی که برای دفاع از رازش‌های اسلحه دست گرفت

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در بخشی از این مراسم گفت: خوشحالم که در سومین دوره «کتاب و زندگی» با این مسابقه آشنا شدم. در حالی که سال‌ها خلاء این کار در عرصه آشتی با کتاب وجود داشت.

وی افزود: اتفاق جالبی در این داستان روی می‌دهد و شرایطی را نشان می‌دهد که به آدم گوشزد می‌کند که از چند لحظه دیگر خود خبر ندارد. نمی‌دانم شهید حججی قبل از اسارت به چه فکر می‌کرده و آیا پیش‌بینی آن لحظه را می‌کرده است. این موضوع در کتاب «دخیل عشق» هم دیده می‌شود. من فکر می‌کردم چرا عده‌ای زمان جنگ رفتند و شهید شدند. همیشه برایم سؤال بود تا اینکه در تشییع جنازه شهدای گمنام فهمیدم برای رسیدن به آن جایگاه باید خود را سبک کرد.

زندگانی در پایان گفت: امیدوارم این مسیر با جدیت ادامه پیدا کند و شهید حججی نیز یک فعال کتاب بود که برای دفاع از ارزش‌ها اسلحه دست گرفت.

*امروز که داعش هست باید «هملت» را امروزی کرد

علی سلیمانی از بازیگران تئاتر و تلویزیون با اشاره به نحوه کتابخوان شدن خود گفت: من جایی بزرگ شده‌ام که فاصله‌ام با کتاب بیشتر از فاصله‌ام با مواد مخدر بود و اصلاً کتاب و مسائل فرهنگی مطرح نبود. به همین خاطر در واقع من مطالعه را کشف کردم و اولین کتابی که خواندم رمان «سفر به ماه» اثر ژولور بود که لذت مطالعه را به من چشاند. ای کاش به جای «سفر به ماه» با کتاب یک نویسنده ایرانی مطالعه را کشف کرده بودم.

وی افزود: من بازتاب نسلی هستم که سر از هنر درآورده‌ایم و برای درس خواندن سختی کشیده‌ایم اما باید بگویم «هملت» اثر شکسپیر به چه کار امروز ما می‌آید یا «خشم و هیاهو» اثر فاکنر را باید به امروز آورد که داعش وجود دارد و آنها را باید امروزی کرد.

*هرچه برای من و «دخیل عشق» روی داده لطف امام رضا(ع) بوده است

مریم بصیری نویسنده رمان «دخیل عشق» در این مراسم گفت: هر آنچه برای من و این کتاب اتفاق افتاده لطف امام رضا (ع) بوده است. امیدوارم حضرت کمک حال گردانندگان این پویش باشد.

وی افزود: علاقه‌ای که نوشتن در مورد ائمه داشتم موجب شد این رمان را بنویسم. ایده اصلی این رمان به 15 سال برمی‌گردد که مصاحبه‌ای را دیدم و این ایده در ذهن من شکل گرفت و به این کتاب ختم شد.

بر اساس این گزارش در حاشیه این مراسم که با اجرای «فضه‌سادات حسینی» برگزار شده بود، علی‌محمد مودب از شعرای انقلابی قصیده‌ای در رثای شهید حججی برای حضار قرائت کرد. همچنین در بخش دیگری اکبر قلیچ قطعه‌ای را با یاد شهدا خواند.

در پایان این مراسم از رمان «دخیل عشق» که در پنجمین پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» معرفی شده و انتشارات کتاب جمکران آن را منتشر کرده، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک