آخرین اخبار

12. شهريور 1396 - 23:51   |   کد مطلب: 8303
یک مدرس دانشگاه در برنامه"فنجان خبر" صبح زاگرس:
توسعه علوم جدید تکنولوژی علت اصلی به فراموش سپردن فرهنگ لر
رئیس کارگروه علمی-پژوهشی بسیج فرهنگیان بازشناسی آداب و رسوم فراموش شده استان و احیای مجدد آن را دارای اهمیت بالایی دانست و افزود آداب و رسوم مردم سرزمین چهارفصل ریشه در تاریخ و فرهنگ دیرینه آن ها دارد .

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،   استان کهگیلویه و بویراحمد دارای فرهنگ غنی بومی و محلی می باشد که به مرور زمان و با تغییر سبک زندگی ، این سبک زندگی کم کم جای خود را به زندگی ماشینی داده است ، آداب و رسومی که به تدریج به دست فراموشی سپرده می شود ، به همین دلیل یکی از پژوهشگران در این زمینه گفتگوی مفصلی را با یک محقق در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام دادیم .

وی سید هدایت مقیمی مور دراز ، دبیر آموزش و پرورش، مدرس دانشگاه و رئیس کارگروه علمی-پژوهشی بسیج فرهنگیان که به مدت 5 سال در عرصه های فرهنگی به موازات شغل مقدس معلمی مشغول به فعالیت می باشد .

او خود را به عنوان یکی از افسران جبهه فرهنگی می داند و در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت : در کنار سایر کسانی که دغدغه مسائل جامعه را به خصوص در عرصه فرهنگی  واجتماعی دارند ، تلاش کردیم توانایی های خودمان را در عرصه های علمی ، پژوهشی و تحقیقاتی ارائه دهیم ، ان شاءالله بتوانیم در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و تغییر جامعه ما به خصوص نسل نوجوان و خانواده ها که به آن دچار شده اند ، قدمی برداریم.

مقیمی ادامه داد : بنده به اتفاق جمعی از دوستان و جامعه بسیجیان شهرستان بویراحمد رئیس کانون بسیج آقای درخشان زاده ، فرمانده ناحیه بسیج شهرستان بویراحمد جناب سرهنگ مثنوی به همراه همکارانشان و همراهی اعضای کارگروه علمی – پژوهشی که اینجانب  به عنوان رئیس کارگروه هستم . چند سالی است تلاش داریم در خصوص فعالیت های فرهنگی و اجتماعی که موضوعات روز هم باشند دست به قلم شدیم و قدم هایی رو هم برداشتیم هر چند کوچک اما با وسعت بزرگ و تاثیرگذاری بزرگ .

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود : در سال 95 و سال 96 از طریق فعالیت های تحقیقاتی و آسیب شناسی که از مجموعه فعالیت ها در مجموعه کانون بسیج فرهنگیان شهرستان بویراحمد به این نتیجه رسیدیم در قالب یک فیلم مستند به آداب و رسوم فراموش شده استانمان با رویکرد احیای مجدد ان بپردازیم ، زیرا قوم لر فرهنگی غنی از گذشته به یادگار دارد که متاسفانه با توسعه علوم جدید تکنولوژی های حاکم بر زندگی انسان ها ، این آداب و رسوم را که با پوست و گوشت هر لر زاده ای عجین بوده است به دست فراموشی سپرده شده که گاها کمرنگ شده اما بی رنگ نشده است و به عنوان افسران جبهه فرهنگی به بازشناسی و بازخوانی و بازنگری این آداب و رسوم بپردازیم و در جهت احیای آن ها اقدام کنیم و در زندگی حال و آینده جایگاه خودشان را پیدا کنند و به عنوان یک مساله مهم در زندگی هر کدام از ما ساری و جاری شود .

تلاش ما این است آداب و رسوم گذشتگان خود را احیا کنیم ، چرا که باید به داشته های فرهنگی خودمان افتخار کنیم که با مبانی دینی ما هم سازگاری داشتند و به عنوان فضیلت هایی هستند که با فرهنگی دینی ما تلفیق شده اند و یادگارانی هستند که باید در زندگی نسل حال و آینده ، بیش از گذشته جایگاه خودشان را پیدا کنند .

مقیمی در ادامه به سراغ فیلم مستند " بِلِنگِشت ایل " رفت و در این باره گفت : این فیلم مستند در چند حوزه و طی شش ماه از مهرماه تا اسفند ماه 95 ساخته شد، طرح تحقیقاتی ما بازشناسی آداب و رسوم فراموش شده استان با رویکرد احیای مجدد است و کارشناسان متعدد در حوزه های جامعه شناسی ، روانشناسی ، تاریخ ، علوم دینی و معارف اسلامی آن را نقد و تحلیل کردند، آیت الله ملک حسینی نیز این فیلم را ارزیابی و نقد کرده اند و نظر داده اند .

" بِلِنگِشت ایل " با دعوت از بزرگان و ریش سفیدان شهرستان های بویراحمد و دنا با همکاری بسیج در تالار لاله یاسوج برای 500 نفر و در حسینیه ثارالله با دعوت از 300 نفر از بزرگان در حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی پخش و رونمایی شد .

وی به تشریح این طرح پرداخت و گفت : بازشناسی آداب و رسوم فراموش شده استان واحیای مجدد آن از اهمیت بالایی برخورداد است چرا که آداب و رسوم مردم سرزمین چهارفصل ریشه در تاریخ و فرهنگ دیرینه آن ها دارد .

با توجه به گذشت زمان و تغییرات زمانی و زبانی صورت گرفته در عصر تکنولوژی و فناوری ارتباطات جدید ، گرد فراموشی بر صفحه گسترده برخی از رسوم ارزشمند استان نشانده شده است که زدودن این گرد و غبار پشتوانه همت و پشتکار بالای فرهنگ پژوهان و فرهنگ دوستان و صاحبان قلم این دیار را می طلبد .

این فعال فرهنگی ادامه داد :در استانی زندگی می کنیم که به صورت عشیره ای هستند که با گذشت زمان و توسعه تکنولوژی روابط اجتماعی به عنوان بخشی از مهارت های زندگی قطعا دستخوش تغییرات شده و به طوری که در سایه این تغییرات آداب و رسوم بومی و محلی ما که در قالب یک فرهنگ بومی و یک سرمایه معنوی از آن یاد می کنیم ، متاسفانه به دست فراموشی سپرده می شود  .

بنابراین چند تا از اهداف این طرح را بیان می کنم با این اعتقاد که آداب و رسوخ فراموش شده استان حلقه مفقوده ای در تاریخ زندگی فردی و اجتماعی مردم این استان می باشد و احیای این آداب می تواند مناسبات و ارتباطات اجتماعی موثر در قالب تقویت مهارت های زندگی را فراهم می کند و از طرفی به کاهش فاصله و پر کردن خلأ عاطفی نسل حال و گذشته بیانجامد .

رئیس کارگروه علمی-پژوهشی بسیج فرهنگیان اهداف کلی این طرح که در قالب مستند " بِلِنگِشت ایل " رونمایی شده است را عنوان کرد :

1 - شناسایی آداب و رسوم فراموش شده استان و تلاش برای احیای پررنگ آن ها در بستر زندگی .

2- کاهش فاصله ارتباطی و گسست عاطفی که بین نسل حال و گذشته وجود دارد و خلأ های ارتباطی که بین بچه های امروز و نسل گذشته وجود دارد منتهی به یک سری اختلافات و تفاوت ها می شود .

3- تعمیق باورهای دینی برخاسته از زندگی ایلی و عشیره ای که مبتنی بر شرع مقدس اسلام است . ارزش ها و فضیلت هایی در قوم و تبار خود داریم که با فرهنگ دینی ما سازگاری دارد که این ها را باید با هم پیوند بدهیم .

4- تقویت فرهنگ بومی و محلی چرا که یک فرصت در مقابل تهدید های جنگ نرم دشمن محسوب می شود و به عنوان سربازان جبهه فرهنگی تلاشمان بر این اساس بوده است که به شعار مقام معظم رهبری در سال 95 در حوزه تعلیم و تربیت و اقدام و عمل در عرصه فرهنگی جامه عمل بپوشیم .

5- به کار گیری واژگان اصیل لری در فضای گفتمان و ارتباطات کلامی در کنار زبان فارسی که به حفظ هویت و فرهنگ ما کمک می کند .

6 - تعاون و همکاری یا به عبارتی " ککاگری " به عنوان یک آداب و رسوم که به توسعه روابط اجتماعی و عاطفی ما کمک می کند .

7 - احترام به بزرگتر ها و مشاوره با ریش سفیدان در جهت حل مسائل پیش روی زندگی که هر کدام نقش یک شورای حل اختلاف را دارند .

مقیمی با اشاره به اینکه احتمالا در آینده ای نزدیک در صداوسیما حضور پیدا کنم و به عنوان یک موضوع اجتماعی بحث آداب و رسوم را به تصویر بکشیم .

وی در بخش پایانی صحبت هایش به هزینه حدود پنج میلیون تومانی ساخت این فیلم اشاره کرد و افزود از مسئولان  وکسانی که در حوز فرهنگ فعالیت می کنند درخواست می کنم برای ساخت تولیدات بومی و ترویج فرهنگ استان ، حمایت بیشتری صورت گیرد .

لازم به ذکر است که فیلم " بِلِنگِشت ایل " به زودی در این سایت بارگذاری می شود.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک