آخرین اخبار

19. تير 1396 - 15:32   |   کد مطلب: 8124
معاون اجتماعی وزارت بهداشت در یاسوج عنوان کرد:
حدود 5 میلیون نفر درکشور در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند
معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان این که 5.5 میلیون بیمار دیابتی داریم، افزود: حدود 5میلیون نفر در کشور در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند که با راه‌اندازی سازمان‌های مردم نهاد می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه،اولین همایش مجمع استانی سلامت با حضور معاون اجتماعی وزارت بهداشت و درمان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در سالن دکتر کنعانی دانشکده پزشکی یاسوج برگزار شد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این همایش با بیان اینکه امنیت و سلامت دو مقوله مهم در هر جامعه ای محسوب می شود، گفت: سلامت موضوعی نیست که وزارت بهداشت و درمان به تنهایی، متولی آن باشد بلکه نقش سازمان های دیگر در تامین سلامت ضروری و غیر قابل انکار است.

دکتر محمد هادی ایازی افزود: در حوزه سلامت 75درصد از موضوع سلامت خارج از حوزه دستگاه متولی یعنی وزارت بهداشت است به مانند این که اگر در جاده‌ای حادثه‌ای رخ می‌دهد چندین دلیل وجود دارد.

وی تصریح کرد: در کشور سالانه 28 هزار کشته جاده‌ای داشتیم که اکنون به 16 هزار و 900 نفر رسیده، بنابراین باید اقداماتی در خصوص کاهش تلفات جاده ای داشته زیرا بسیاری از هزینه‌ها نیز در این راستا کاهش داده می‌شود،  لذا همه دستگاه‌های مرتبط باید همکاری داشته باشند.

دکتر محمد هادی ایازی مشارکت مردمی، مشارکت در توسعه زیر ساخت های نظام سلامت، بین بخشی و مسئولیت اجتماعی را از جمله محورهای فعالیت مجمع عالی سلامت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مشارکت نقش بسزایی در سلامت جامعه دارد، تصریح کرد: مشارکت در حوزه سلامت به معنای افزایش فعالیت در سلامت فرد، خانواده و دیگر افراد با رعایت اصول اساسی و استاندارد جهانی است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که 5.5 میلیون بیمار دیابتی داریم، افزود: حدود 5میلیون نفر در کشور در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند که با راه‌اندازی سازمان‌های مردم نهاد می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود.

دکتر ایازی افزود: اکنون 622 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت در حال فعالیت بوده که در تلاش هستیم تعداد این سازمان های مردم نهاد را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مسئله مهم دیگر در حوزه سلامت، مشارکت در توسعه زیر ساخت های نظام سلامت با حضور مردم، دستگاه ها و سازمان های خصوصی و غیر خصوصی است، ادامه داد: مسئله مهم دیگر در حوزه سلامت مشارکت بین بخشی بوده که در سال گذشته مجمع ملی سلامت پایه گذاری شد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: با تشکیل مجمع ملی سلامت، رئیس‌جمهور از استانداران خواست تا مجامع سلامت استانی و شهرستانی را نیز شکل دهند.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک موضوع جدی و اساسی است، اظهار داشت:  تمام دستگاه‌ها نقش در سلامت جامعه دارند و خوشبختانه اکنون بانک‌های مختلف در این حوزه فعال شدند.

دکتر ایازی در پایان با اشاره به اقدامات بانک ها در حوزه سلامت خاطر نشان کرد:  ساخت 5 پایگاه انتقال خون در تهران توسط بانک صنعت و معدن، افتتاح حساب جهت خیرین و کمک 2.5 میلیارد تومانی توسط  بانک قرض‌الحسنه مهر از جمله همکاری بین بخشی بوده که خوشبختانه در اقصی نقاط کشور شاهد همکاری دستگاه‌ها هستیم.

در این همایش 50 فقره وام قرض الحسنه 3 میلیون تومانی توسط بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد و 50 فقره وام قرض الحسنه 2 میلیون تومانی توسط بانک کشاوری استان به بیماران خاص اختصاص داده شد.

مجمع عالی سلامت یکی از برنامه های مغفول مانده بود

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد در این همایش با بیان اینکه مجمع عالی سلامت یکی از برنامه های مغفول مانده بود،گفت: مجمع عالی سلامت به همت رئیس جمهور برای اولین بار در کشور در سال گذشته تشکیل شد که در این زمینه 7 وزارت خانه اصلی حوزه سلامت را همراهی می نمایند.

دکتر اورنگ ایلامی افزود: با طرح مجمع عالی سلامت در برنامه توسعه چهارم، 13 تا 17 درصد، سهم مشارکت وزارت بهداشت بوده در حالی که 7 دستگاه وزارتی دیگر 50درصد سهم  مشارکت را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه دستگاه های مختلفی نقش اساسی در سلامت دارند، تصریح کرد: طبق مطالعات صورت گرفته شده در سبد سلامت، مراقبت های بهداشتی و درمانی حدود 10 تا 25 درصد، عوامل اجتماعی و اقتصادی 50 درصد، عوامل فیزیکی 10 تا 15 درصد و عوامل زیستی نیز 15 تا 20 درصد نقش دارند.

دکتر ایلامی اظهار داشت: مسائل اجتماعی و اقتصادی نقش بسیار مهم و پر رنگ تری در سلامت دارند به طوری که مطالعات نشان می دهد بیش از 50 درصد مولفه های موثر بر سلامت، مسائل اجتماعی و اقتصادی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به نقش مهم امنیت غذایی در سلامت افراد، یادآور شد: کنترل کیفیت محصولات از نظر سموم، کود و مواد مختلف قابل بررسی است که پایین بودن سموم در محصولات نقش مهمی در سلامت جامعه دارد.

بیماری های غیر واگیر 68 درصد عامل مرگ و میر را به خود اختصاص دادند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با بیان اینکه هرساله در دنیا  56میلیون نفر میمیرند، افزود: از این تعداد 38 میلیون  نفر (68 درصد تا 70 درصد) بر اثر بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست می دهند.

دکتر ایلامی در ادامه  بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و تومورها، بیماری های دوران حول تولد،حوادث مربوط به حمل و نقل،حوادث غیره عمدی، بیماری های دستگاه ادراری، بیماری های غدد تغذیه و متابولیسم، بیماری های دستگاه گوارش،بیماری های عفونی و انگلی را  10 عامل اول مرگ و میر در استان عنوان کرد.

بیماری های قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در استان

وی با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی در سال گذشته رتبه اول در مرگ و میر در استان را دارا است، افزود: سرطان ها 12 درصد، بیماری های بدو تولد 8 درصد، حوداث حمل و نقلی 7 درصد مرگ و میر را به خود اختصاص دادند.

دکتر ایلامی  شاخص امید به زندگی را در استان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در استان کهگیلویه وبویراحمد امید به زندگی در مردان بالاتر از 76 سال و زنان 81 سال بوده که نسبت به شاخص کشوری وضعیت مطلوبی را دارا است.

این گزارش حاکی است؛ در پایان این همایش امین اله بابویی؛ سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان بیانیه همایش اولین مجمع سلامت استانی را قرائت نمود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک