آخرین اخبار

15. فروردين 1396 - 0:20   |   کد مطلب: 7779
گزارش دانا از عملکرد فراکسیون امید در سال 95/
دفاع مدعیان شعار "امید، آرامش و رونق اقتصادی" از حقوق‌های نجومی
آنچه در ادامه می خوانید کارنامه یک‌ساله اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید از زمان انتخابات تا پایان سال 95 است، فراکسیونی که نمایندگانش با شعار "امید، آرامش و رونق اقتصادی" پا به عرصه انتخابات گذاشتند و در عمل چیزی جز حاشیه و سیاسی‌کاری از آن‌ها دیده نشد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،اصلاح‌طلبان از همان ابتدا با حاشیه وارد صحنه انتخابات شدند؛ تشکیل "شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان" با وجود مجموعه‌ای به نام " شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان" که سابقه آن به ایام دوم خرداد 76 و دولت اول اصلاحات باز‌می‌گردد، در آستانه انتخابات مجلس دهم و با هدف رتق و فتق امور انتخاباتی موجب اعتراض برخی چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب شد به خصوص این اختلافات زمانی بیشتر شد که در جمع اعضا یا کاندیداهای پیشنهادی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برخی چهره‌های اصولگرا هم دیده می‌شدند.

برخی از احزاب اصلاح‌طلب در همان ایام انتخابات مجلس در راستای حمایت از شورای عالی سیاستگذاری بیانیه‌ای منتشر کردند، بیانیه‌ای که انتظار می‌رفت امضای احزاب اصلاح‌طلب بیشتری را پای خود داشته باشد اما همه احزاب اصلاح‌طلب حاضر به امضا این بیانیه نشدند که از جمله آن‌ها می‌توان حزب کارگزاران، حزب اتحاد ملت و حزب اسلامی کار را نام برد.

اختلاف بزرگ در جریان اصلاح‌طلبی

هر چند بعدها از سوی اصلاح‌طلبان اعلام شد که همه‌ی احزاب بزرگ اصلاح‌طلب در شورای عالی سیاستگذاری نماینده‌ای دارند اما کنش‌های سیاست‌مداران اصلاح‌طلب در ایام منتهی به انتخابات مجلس نشان از اختلافی بزرگ در بین بزرگان اصلاح‌طلبی داشت.

این اختلافات تاجایی پیش‌رفت که در آستانه انتخابات کرباسچی مدعی افشاگری علیه سوابق سیاسی عارف شد؛ کرباسچی مدعی بود که عارف در سال 76 عضو ستاد انتخاباتی ناطق نوری و در این ستاد فعالیت داشته و به همین دلیل هم نمی‌تواند رهبری اصلاح‌طلبان را داشته باشد.

عارف هم در پاسخ به این ادعای کرباسچی سکوت نکرد و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این باره گفت: اولا هرکس هر سندی علیه من دارد باید اسنادش را رو کند.

وی در حالی که همه این افشاگری ها و فضاسازی‌ها علیه خود را دروغ تلقی کرد تأکید کرد: این گونه مسائل و طرح آنها شیطنت بوده و وحدت و انسجام کامل در کل جبهه اصلاحات برقرار است.

بی‌تجربگی نمایندگان فراکسیون "امید" و مشکلاتی که برای اصلاح‌طلبان ایجاد شد

با همه این اختلافات اصلاح‌طلبان توانستند هر 30 کاندیدا خود در تهران را راهی مجلس کنند؛ پیروزی که هر چند در ابتدا برای اصلاح‌طلبان خوشایند بود اما بی‌تجربگی نمایندگان تازه وارد، در بازه‌های زمانی گوناگون کار دست اصلاح‌طلبان و "امید"ی‌ها داد و حواشی مختلفی را برای آن‌ها ایجاد کرد.

توهین پروانه سلحشوری به نمایندگان زن مجلس نهم

اولین حاشیه را اظهارات پروانه سلحشوری پیش از تشکیل مجلس برای لیست امید ایجاد کرد، اظهاراتی که از طرفی با استقبال رسانه‌های اپوزیسیون مواجه شد و از طرفی هم موجب شد تا برخی خواستار عدم تایید اعتبارنامه سلحشوری شوند.

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با یک خبرنگار ایتالیایی با الفاظی توهین‌آمیز نسبت به بانوان نماینده صحبت می‌کند و در پاسخ به سوال این خبرنگار که زن که می‌پرسد بانوان نماینده فعلی چطور فکر می‌کنند می‌گوید:‌ "آنها مثل ما فکر نمی‌کنند و نمایندگان زن مجلس تا الان عملاً ضد زنان بوده‌اند و تنها جنسیت زنانه داشتند. می‌دانید بعضی زنها علیه زنها صحبت می‌کنند و اینها زن نیستند و فقط جنسیت زنانه دارند."

سلحشوری همچنین اظهاراتی درباره کنار رفتن حجاب از سر زنان ایرانی و اختیاری شدن حجاب هم به زبان می‌آورد.

 

 

 

تشکیل فراکسیون امید

راه‌یابی معتدلین و مستقلین به مجلس، پیروزی لیست امید در تهران و حضور حداقلی اصلاح‌طلبان در مجلس، بزرگان اصلاحات را به فکر تشکیل فراکسیونی به نام "امید" متشکل معتدلین، مستقلین و اصلاح‌طلبان انداخت، فراکسیونی که بعدها با تشکیل فراکسیون "اعتدال" میزان زیادی از حامیان خود را هم از دست داد.

خبر تشکیل فراکسیون "امید" برای اولین بار توسط محمد رضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و نفر اول انتخابات مجلس در تهران اعلام شد؛ عارف اظهار امیدواری کرده بود که این فراکسیون فعالیت خود را با حضور 168 نماینده آغاز کند.

بلافاصله پس از اعلام این خبر و همزمان با پایان انتخابات مجلس، زمان وزن‌کشی‌های سیاسی بر پیروزی اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان در مجلس فرا رسید و انتخاب رئیس مجلس می‌توانست وزن واقعی هر کدام از جریان‌های سیاسی داخل مجلس را مشخص کند.

شکست عارف در انتخابات ریاست مجلس و ناکامی "امید"ی‌ها در ریاست کمیسیون‌ها

انتخابات ریاست موقت مجلس برگزار شد و عارف با 103 رای ماخوذه در مقابل 173 رای ماخوذه توسط علی لاریجانی شکست خورد این شکست باعث شد تا عارف دیگر در انتخابات ریاست سالانه مجلس شرکت نکند و لاریجانی با 237 رئیس اجلاسیه سالانه مجلس شورای اسلامی شود.

بی‌تجربگی "امید"ی‌ها نه تنها در انتخابات هیئت رئیسه بلکه در ریاست کمیسیون‌های مجلس هم کار دست اعضای این فراکسیون داد و آن‌ها از بین 13 کمیسیون مجلس تنها ریاست 2 کمیسیون را برعهده گرفتند و عارف هم به عنوان رئیس فراکسیون امید حتی نتوانست ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده گیرد.

توهین‌های بی‌سابقه اصلاح‌طلبان به نمایندگان مجلس

شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست مجلس باعث شده تا رسانه‌های این جریان و برخی از نمایندگان آن‌ها در مجلس، طی توهین‌های بی‌سابقه‌ای نمایندگان مجلس را "سیب زمینی"، "خائن" و "منافق" خطالب کنند.

 

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی که دهم خردادماه سال جاری منتشر شد، با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان درون مجلس به دسته تقسیم می‌شوند در خصوص دسته اول می‌نویسد: "سیب‌زمینی‌ها! این گروه متشکل است از افراد لیست امید و مستقلین مجلس دهم. روزنامه آفتاب یزد در تاریخ 26 اردیبهشت ماه با تیتر سیب زمینی مجلسی به واکاوی این گروه پرداخت و در آن شماره عنوان کرد که یاران لاریجانی به جای توزیع سیب زمینی در میان منتخبان ملت از ابزارهای مالی و ارائه تسهیلاتی چون مسکن و بیمه و سایر وعده های اقتصادی برای اقناع و تطمیع نمایندگان منتخب مردم در همایش « فرایند قانون گذاری؛ الزامات و راهکارها» بهره برده‌اند. ریزش آراء نمایندگان به سبد علی لاریجانی بیانگر آن است که آنها به این دعوت‌ها لبیک گفتند و آراء خود را در سبد علی لاریجانی ریختند."

 

این روزنامه همچنین در سرمقاله همان شماره خود می‌نویسد: "به نظر می رسد در نتایج دیروز هیئت رییسه، اصولگرایان در بهترین حالت ممکن فقط 30 درصد نقش داشتند و70  درصد ماجرا برمی گشت به درون جبهه اصلاحات.قطعا اگر عده ای از اصلاح طلبان خارج از مجلس منافقانه مدام دم نمی زدند که «لاریجانی بر عارف ارجح است» آن نمایندگانی که با بلیط اصلاح طلبی وارد مجلس شده اند فکر خیانت به سرشان نمی زد که عکس خود را با عارف بگیرند و روی برگه رای شان نام لاریجانی را بنویسند."

 

دفاع تمام قد عضو فراکسیون امید از حقوق‌های نجومی

با انتشار فیش‌های حقوقی نجومی برخی از مدیران دولت یازدهم همه نگاه‌ها به مسئولان دولت، مجلس و قوه قضاییه خیره شد تا واکنش و عملکرد آن‌ها را در قبال حقوق‌های نجومی رصد کند، اما در این بین نگاه‌ها به مجلس و به خصوص فراکسیون امید ویژه‌تر بود، چرا که یکی از صاحبان فیش‌های حقوقی نجومی صفدر حسینی، پدر فاطمه حسینی عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس بود.

همه منتظر واکنش فراکسیون امید به عنوان حامیان دولت و فاطمه حسینی به عنوان فرزند یکی از نجومی‌بگیران که اظهارات عجیب فاطمه حسینی پشت تربیون مجلس و دفاع تمام قد از فیش‌ حقوقی پدرش همه را شگفت زده کرد.

 

فاطمه حسینی برخلاف آیین‌نامه مجلس درزمانی که دستور کار مجلس با حضور وزیر ارتباطات بررسی موضوعات مربوط به این وزارت‌انه بود، با گرفتن وقت فاطمه ذوالقدر به‌پای تریبون مجلس رفت و خارج ازدستور جلسه بیانیه‌ای در حمایت از خانواده خود قرائت کرد.

نماینده تهران هنوز بخش اندکی از متن جوابیه‌اش را قرائت کرده بود که علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اولین تذکر را داد "خانم حسینی! در موضوع صحبت کنید"

نماینده تهران که به گفته مطهری اظهاراتش ارتباطی به دستور صحن مجلس نداشت، باز هم به قرائت جوابیه‌اش ادامه داد که همین موضوع مطهری را مجبور به واکنش دوباره کرد "خانم حسینی! شما باید این مطالب را در نطق میان دستور بگویید؛ اکنون باید در حوزه ارتباطات حرف بزنید"

حسینی باز هم ادامه داد که مطهری مجبور به سومین واکنش شد "شما به تذکر ما توجه نمی‌کنید؛ مجبوریم میکروفون شما را قطع کنیم"

میکروفون نماینده تهران قطع و کمی بعد دوباره وصل می‌شود و سیده فاطمه حسینی باز هم ادامه جوابیه‌اش را قرائت می‌کند.

این موضوع موجب انتقاد برخی از نمایندگان شد و آن‌ها با فریادهای «آقای مطهری! در دستور حرف نمی‌زنند»، «مشکلات مردم را ول کردی و از خودت دفاع می‌کنی» انتقاد خود را نسبت به عملکرد فاطمه حسینی نشان دادند.

 

بیتوجهی فراکسیون امید به مشکلات معیشتی مردم

"امید"ی‌ها که با شعار "امید، آرامش و رونق اقتصادی" پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشته بودند با دفاع از حقوق‌های نجومی نشان دادند که توجه چندانی به ماسئل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم ندارد؛ جلسات اضطراری این فراکسیون هم مهر تاییدی بر این ادعا زد که فراکسیون امید بیش از آنکه به فکر مردم و مشکلات آن‌ها باشد به دنبال سیاسی کاری و بازهای سیاسی است.

طی مدت نزدیک به یک سالی که از آغاز مجلس دهم گذشته، فراکسیون امید دو جلسه اضطراری برگزاده کرده است، اولین جلسه پیرامون لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و دومین جلسه هم به علت صدور حکم جلب محود صادقی تشکیل شد و در روزهایی که مردم با مشکلاتی از قبیل بیکاری، رکود و فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، فراکسیون امید دو عضو حقوق‌دان خود را مامور بررسی پرونده آرش صادقی مجرم امنیتی می‌کند و در آخرین اقدام هم "امید"ی‌ها طرح عجیبی را تدوین کردند که به طرح "دو فوریتی" مشهور شد.

طرح دو فوریتی "امید"یها؛ هر کس سوال کند زندانی میشود

بنابراین طرح که حتی به امضای محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید هم رسید، "هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سؤال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌‌گردد. نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و با تحویل به مقامات قضایی نگهداری کنند."

در شماره 2 ماده واحده ذکر شده است: "مسئولان در هر مقام اعم از اداری،‌ اجرایی، نظامی، انتظامی، سیاسی و غیر آن باید امنیت جلسات مذکور را تأمین و از هر اقدامی که موجب اخلال یا توقف و تعطیلی جلسات شود، جلوگیری نمایند و در صورت تعلل حسب مورد به انفصال موقت یا دائم از خدمات دولتی محکوم می‌شوند. قوه قضائیه موظف است بدون تشریفات رسیدگی در کمتر از یک ماه حکم لازم را صادر و اعلام نماید."
همچنین در بند سوم این طرح آمده است: "مجازات بند (1) شامل کسانی که در هر مقام و مسئولیتی باشند و مانع برگزاری جلسات موصوف شوند نیز می‌گردد."

آنچه پیش از این از نظر شما گذشت، کارنامه یک‌ساله اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید از زمان انتخابات تا پایان سال 95 بود، فراکسیونی که نمایندگانش با شعار "امید، آرامش و رونق اقتصادی" پا به عرصه انتخابات گذاشتند و در عمل چیزی جز حاشیه و سیاسی‌کاری از آن‌ها دیده نشد.

امید است که اعضای این فراکسیون در سال 96 مقداری هم به مشکلات معیشتی مردم و رفع فقر، رکود و بیکاری توجه داشته باشند.

 

انتهای پیام/نج

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک