آخرین اخبار

1. دى 1395 - 21:22   |   کد مطلب: 7242
یک مامور سابق سیا و عضو ارشد کنونی یک اندیشکده آمریکایی از دولت و رئیس بعدی سیا خواست که خودشان را برای اتفاقات غیرمنتظره و «حمایت از مخالفان در ایران» آماده کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که روی پرونده‌های مربوط به خاورمیانه کار می‌کرده، در مطلبی با عنوان «سیا در دوران پس از اوباما» درباره احتمال تکرار حوادث مشابه اتفاقات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران ابراز امیدواری کرده است.

«ریول مارک گرشت» که اکنون عضو ارشد اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» است در یادداشتی سراسر ضد ایرانی،‌ ضمن طرح ادعاهایی درباره سیاست داخلی و خارجی ایران، بر لزوم مقابله دولت دونالد ترامپ با ایران تاکید کرده است.

وی ابتدا نوشته است که در گذشته زمانی که سیا یک نفوذی در صنایع ارتباطی شوروی داشت که هرآنچه که این کشور ممکن بود منتشر کند را در اختیار ایالات متحده قرار می‌داد، سیا ارزش تخصیص بودجه را داشت، حتی اگر تنها کارش حفظ این نفوذی پشت خطوط دشمن بود.

او در ویکلی استاندارد نوشت: ‌«اینکه عملکرد سیا در قبال جمهوری اسلامی ایران که قطعا قدیمیترین، قویترین و چالش برانگیزترین هدف این سازمان در خاورمیانه است، تا چه حد خوب بوده، هرگز مورد توجه قرار نگرفته است».

این عضو پیشین سیا درباره این نهاد اطلاعاتی تصریح کرد: «اکنون باید درباره شایستگی و کفایت آژانس (سیا) در قبال ایران توجه بیشتری شود چرا که رژیم ایران در حال پیش بردن اغلب موضوعات مهم و بزرگ خاورمیانه است: برنامه های هسته‌ای و موشک بالستیکی ایران، جنگ فرقه ای که عامل کلیدی در ظهور داعش بود، تشدید تنش و درگیری بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی، کشت و کشتار وحشتناک در سوریه».

در بخشی از این یادداشت آمده است: «پیشتر درباره ضعف و شکست اطلاعات برآمده از شبکه ضعیف سیا داخل ایران صحبت کردم به ویژه درباره برنامه هسته‌ای این کشور. آنچه پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک انجام شده، کار اندکی برای رفع دغدغه واشنگتن انجام داده چرا که این توافق نمی‌تواند تشخیص دهد ایران درصدد انجام تحقیق هسته‌ای در داخل تاسیسات تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برنیاید».

در ادامه مطلب این روزنامه وابسته به طیف تندروها در آمریکا، بار دیگر به آنچه «خود بازرسی» ایران از تاسیسات نظامی پارچین خوانده اشاره و ادعای انجام برخی طرح‌های برنامه نظامی هسته‌ای در این تاسیسات را تکرار شده است.

«ریول مارک گرشت» ادامه داد: «هرچه به زمان انقضای توافق نزدیک شویم، ضعف توافق هسته‌ای آشکارتر خواهد شد. برنامه موشک بالستیکی ایران که توسط برجام مهار و کنترل نشده و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هم نتوانسته آن را مرعوب سازد، همچنان در حال گسترش است و این در حالی است که پول اروپایی به تدریج در حال بازگشتن به ایران است و رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی و رفتار هژمونیک آن در عراق و سوریه در حال پیگیری است. اگر رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم به حفظ توافق (برجام) بگیرد، شاید بازنگری در رویه اطلاعاتی که دولت اوباما برای نظارت بر فعالیت ایران خارج از برجام اعمال کرده را خواهان شود».

وی نوشت: «آیا چنین رویه‌هایی اصلا وجود دارد؟ مایک پمپئو (گزینه پیشنهادی ترامپ برای ریاست سیا) که منتقد شدید توافق هسته‌ای بوده، شاید بخواهد بداند گزارش‌دهی شبکه داخلی سیا در جمهوری اسلامی تا چه حد گسترده و وسیع است. اگر رئیس‌جمهور ترامپ مصمم است از اوباما در خصوص موضوع (توافق) هسته‌ای مطالبات بیشتری داشته باشد، ‌اگر او در نظر دارد تولید و توسعه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای ایران را متوقف کند و با اقدامات شرورانه غیر هسته‌ای ایران مقابله کند، قطعا از داشتن یک سازمان سیا که قادر به ایجاد شبکه‌ای از نفوذی‌ها در داخل جمهوری اسلامی و اراضی تحت کنترل ایران و دوستان ایران در خاورمیانه باشد، منتفع خواهد شد».

عضو پیشین سیا در ادامه نوشته است: «رئیس جدید سیا که از قید و بند حفظ برجام رها باشد، تلاش خواهد کرد تا بداند که آیا سیا نفوذی‌های ارزشمندی داخل این کشور (ایران)، یعنی درون روحانیت، سپاه، بسیج، نظامیان، جامعه اقتصادی، صنایع نفتی و برنامه هسته‌ای دارد یا نه.»

او با اشاره به مواضع پمپئو در مقام رئیس آتی سیا نوشت:‌ «او شاید بخواهد به گزارش‌های اطلاعاتی سیا درباره جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته نگاه کرده و این گزارش‌ها را به منابعشان گره بزند. این کار مفصلی است اما این جزئیات است که شفافیت را به دنبال خواهد آورد. البته این موضوع تنها مختص به ایران نیست بلکه به نحوه عملکرد کل آژانس هم مربوط می‌شود».

گرشت با اشاره به تحولات منطقه خاورمیانه هشدار داده است که «بدون تردید پیروزی‌های ایران در سوریه و عراق سبب غرور» ایران خواهد شد؛‌ موضوعی که شاید سبب تمایل بیشتر تهران برای به چالش کشیدن برجام و رئیس‌جمهور آینده آمریکا هم شود.

عضو سابق سیا به اغتشاشات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ اشاره و ادعا کرد:‌ «به نظر می‌رسد در رابطه با جمهوری اسلامی، ‌اتفاقات غیرمنتظره حداقل یک بار در طی یک دهه حادث شود. مانند ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) شاید یک خشم عمومی دوباره مشتعل شود و میلیون‌ها نفر را در تظاهراتی علنی علیه حکومت استبدادی به خیابان‌ها بکشاند».

وی افزود: «مدیر سیا تحت یک رئیس‌جمهور جدید که نگرانی دغدغه کمتری برای فائق آمدن بر "سوء تفاهم" میان ایالات متحده و ایران داشته باشد، عذاب وجدان کمتری در مورد سابقه همکاری واشنگتن با شاه داشته و از به کارگیری قدرت آمریکا کمتر بیمناک باشد، احتمالا بخواهد (برای چنین روزی) آمادگی داشته باشد.»

او در اینکه ترامپ از «ناراضیان» در ایران یا مناطق دیگر حمایت کند ابراز تردید کرده، اما نوشته است که گاهی در سیاست خارجی اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد، به خصوص در منطقه‌ای چون خاورمیانه.

نویسنده این یادداشت در پایان از پمپئو حمایت کرده و نوشته است که وی به طور کامل با ایران آشنایی داشته و این کشور را دشمنی مهم و مصمم برای آمریکا می‌داند.

انتهای پیام/ق

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک