آخرین اخبار

1. دى 1395 - 11:15   |   کد مطلب: 7234
با گذشت روزها و ماه ها از وعده گشایش اقتصادی آقای روحانی، خبر تعطیلی واحد های بزرگ و کوچک صنعتی کشورمان در شهرهای مختلف استان یکی پس از دیگری به گوش می رسد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ، کهگیلویه، استان کهگیلویه و بویراحمد هر چند استان نوپایی در صنعت که از منابع طبیعی و ظرفیت های بالقوه فراوانی برخوردار است ولی از وجود کارخانه های تولیدی صنعتی و سرمایه گذاری های کلان بی بهره بوده و تاکنون نیز نتوانسته است برای تعداد زیاد دانش آموختگان بیکار خود چاره ای اساسی بیندیشد.

 بروکراسی های اداری دست و پاگیر در کنار کمبود نقدیگی و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نیز مزید بر علت شده تا روند توسعه و سرمایه گذاری در استان محروم اما غنی کهگیلویه و بویراحمد به کندی طی شود و برخی کارخانه ها و مراکز تولیدی که در سالهای اخیر فعالیت خود را آغاز کرده اند نیز با رکود و ورشکستگی مواجه شوند.

صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت های چشمگیرآن قابل توجه نیست و واردات کالاهای مختلف و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات استان نیز برخی کارگاه های تولیدی که توانسته اند برای شماری از بیکاران شغل ایجاد کنند را متوقف و نوعی بی ثباتی را بوجود آورده است.

شهرک صنعتی شماره 3 یاسوج که دارای 40 شرکت خصوصی است امروز دیگر توان بار سنگین تعطیلی ها گسترده را ندارد و طبق شواهد شاید فقط پنج شرکت که عمدتاً شرکت های خدماتی فروش محصولات بیرون از استان هستند در این شهرک فعال باشد و مابقی به دلایلی مانند ورشکستگی ،نداشتن بودجه کافی و یا مصادره شدن از سوی بانک های عامل راکد مانده اند.

شش قفله شدن شهرک های صنعتی یاسوج

 با گذشت آخرین سال از دوران تصدی دولت یازدهم که با شعار قفل های بسته را با کلید تدبیر باز خواهیم کرد، اما هنوز این قفل های زنگ زده در چهار سال اخیر نتوانسته است از تدبیر این کلید بهره مند باشد.

هرچندمسئولان کهگیلویه و بویراحمد درحالی از بازگشت واحدهای تولیدی راکد استان به چرخه تولیدسخن می گویند؛اما در بررسی های خبرنگار ما از این شهرک صنعتی در 10کیلومتری مرکز استان عملا چنین چیزی دیده نمی شود و درب این واحدهای تولیدی همچنان بسته و قفل ها بر انها خودنمایی می کنند.

کلید تدبیر روحانی قفل رکود کارخانه ها را باز نکرد

 امروز در حالی آخرین روزهای تصدی عمر دولت حسن روحانی بر صدارت پاستور می گذرد که ، تعداد واحد های راکد و نیمه فعال این مجموعه به شدت افزایش یافته وخبرها حکایت از تعطیلی 90 تا 95درصدی واحدهای تولیدی این شهرک ها خبر میدهند.

 برخی از تولیدکنندگان در این شرکت های صنعتی از ورود برخی کالاهای وارداتی که در این استان قابلیت تولید دارند گلایه مند هستند و این اقدام را ضربه زدن به تولید داخلی و عاملی برای بیکار شدن جوانان این استان می دانند.

ورود کالاهای وارداتی علاوه بر لطمه زدن به واحدهای تولیدی نوپای کهگیلویه و بویراحمد انگیزه برای سرمایه گذاری را به شدت کاهش می دهد و به مرور زمان تولید کنندگان فعلی در رقابت با واردات شکست می‌خورند.

پسابرجام و دبدبه های غرب

دوران پسا برجام و دبدبه های دولت یازدهم و خنده های ظریف گونه آقای ظریف هم نتوانسته است قفل های زنگ زده واحد های تولیدی استان را باز کند و هر روز که از عمر این دولت می گذرد اقتصاد عاریتی ضربه های مهلک تری بر بدنه تولید استان وارد کرده است.

 تعطیلی 2000 واحد تولیدی صنعتی در کشور

 قائم مقام معاون امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت در سفر به یاسوج گفت: 600 واحد صنعتی تولیدی راکد در دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشت که با فعال شدن این واحدهای تولیدی 15هزار فرصت شغلی ایجاد شد؟!

سید طاهر طاهری در حالی این آمار را اعلام کرد که از تعطیلی دوهزار واحد تولیدی صنعتی در کشور نیز خبرداد و افزود :مدیریت ضعیف و نبود سرمایه در گردش عمده ترین مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی راکد در کشوراست.

تعطیلی بیش از 225 واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد 

هرچند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید 703 واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 32 درصد معادل 225 مورد راکد است اما با مراجعه به شهرک های صنعتی می توان دریافت که بیش از400 واحد تولیدی تعطیل و هیچگونه تولیدی در آنها انجام نمی شود و تنها نام کارگاه تولیدی را با خود یدک می کشند.

 داریوش دیودیده مهمترین دلایل رکود 32 درصدی واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد را شامل تحریم های اقتصادی دشمنان، مسایل مدیریتی، کمبود نقدینگی و محدودیت های بازار اعلام کرد.

 مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز  کمبود نقدینگی ، نرخ بالای سود بانکی ، هزینه بالای حمل و نقل و تامین مواد اولیه را از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در این استان برشمرد که بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی این استان را به تعطیلی و رکود کشانده است.

تعطیلی 50 درصد شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد

 سهراب بنام گفت: 12 شهرک صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 50 درصد آنها غیرفعال و راکد است و وضعیت اشتغال در این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه امسال طرح رونق اقتصادی جزو اولویت‌ها و محورهای اصلی بوده است عنوان کرد: این طرح برای تعیین و تکلیف واحدهای کوچک زیرظرفیت، واحدهای کوچک راکد و طرح‌های در دست اجرای با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد است.

بنام ابراز کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده امسال 304 واحد صنعتی کوچک و متوسط از طریق تامین منابع مالی توسط بانک‌ها و یارانه دولت با بیش از 405 میلیارد تومان تسهیلات تعیین تکلیف و یا به چرخه تولید باز می‌گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این شرکت عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است افزود: مشکلات واحدهای صنعتی در این کارگروه مطرح و برای رفع آنان چاره اندیشی می‌شود که تاکنون نتایج خوبی داشته است.

بنام تصریح کرد: در زمینه استفاده از حمایت‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری، برای تامین وثیقه‌های صاحبان صنایع کوچک از طریق ضمانت نامه بانکی برای تضمین اخذ تسهیلات واحدهای تولیدی اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه حمایت از تولید ادامه داد: در این دولت قانون رفع موانع تولید و ارتقاء نظام مالی کشور مورد توجه ویژه بوده و سعی شده در استان‌های کمتر توسعه یافته موانع تولید برداشته و یا کاهش چشمگیری داشته باشد.

بنام با اشاره به برخی از حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی از صنایع کوچک اظهار داشت: معافیت‌های مالیاتی، کمک به تامین منابع مالی واحدهای صنعتی کوچک در زمینه حمایت از بازار و توسعه بازار صنعتی، کمک به آموزش در واحدهای صنعتی کوچک از جمله خدمات و حمایت‌های بوده که این شرکت به صنایع کوچک اختصاص داده است.

 این درحالی است که سایر صاحبان واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل مشکلات متعدد و حمایت نشدن از سوی مسئولان مجبور به تعطیلی کارخانه های خود و یا اخراج کارگران از واحدهای تولیدی شده اند.

 
انتهای پیام/ر/200

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک