آخرین اخبار

11. اسفند 1393 - 18:51   |   کد مطلب: 684
اساتید برجسته اقتصاد کشور گفت: اگر قرار بود این نامه اجرایی شود خوب پیش از این به نظر رهبری توجه می کردند. این نامه فقط لااقل می تواند به مردم آگاهی بخشی کند و یادآوری می کند که خطر چیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، ابراهیم رزاقی از اساتید برجسته اقتصاد کشور و از امضا کنندگان بیانیه اساتید و پژوهشگران اقتصاد در سالگرد ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره ضرورت و هدف نوشتن چنین نامه ای با پشتوانه امضای 105 تن از اساتید اقتصاد کشور گفت: یکی از مهمترین دلایل نوشتنن چنین نامه ای این است که علائم نابسمانی اقتصادی که دولت به آنها توجه نکرده و نمی کند، بازگو شود.

 

وی در همین رابطه تصریح کرد: ما به طور مداوم درآمد ارزی مان کم می شود و دچار محدودیت هایی می شویم، اقتصاد ما وابسته به نفت است علاوه بر اینکه قیمت نفت بسیار پایین آمده است؛ در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که پول نفتی هم که می فروشیم را به ما نمی دهند و اکنون این مبلغ به 130 میلیارد دلار رسیده است. آمریکایی ها و غربی ها نیز در دوران مذاکره به صورت قطره چکانی و با کلی منت دارند طلب های مان را می دهند.

 

این اساتید اقتصاد ادامه داد: بنابراین اگر این روند ادامه داشته باشد، با توجه به اینکه دولت هیچ اقدامی برای افزایش تولید داخلی و کاهش واردات و هزینه های ارزی انجام نداده است و متأسفانه همین طور کماکان دلار مفت به عده ای می دهد که می خواهند به خارج از کشور بروند و به هرکسی اجازه می دهد که هرچیزی می خواهد وارد کند مثلاً 80 هزار خودرو سواری که جزء کالاهای تجملاتی هستند وارد شده است، اوضاع تغییری نمی‌کند.

 

رزاقی گفت: وقتی ما دوراندیشی می کنیم یک نگرانی شدیدی را احساس می کنیم و آن اینکه اگر این تحریم ها شدید تر شود به دلیل اینکه ما پول نداریم، دچار محدودیت های زیادی می شویم (40 درصد مواد غذایی ما از خارج می آید) پس هیچ لزومی ندارد که ما صبر کنیم تا آن نقطه برسد که یک فاجعه تاریخی برای کشور رخ دهد؛ کما این که در تاریخ ایران هم این اتفاق افتاده است و قبل از کودتای رضاخان چنین وضعی برای کشور پیش آمد؛ دولت اصلا بر صاحبان سرمایه در داخل نظارت نمی کند؛ نقدینگی بخش خصوصی 690 هزار میلیارد تومان است و آنها فقط به دنبال کالای دلالی می روند.

 

وی در ادامه تأکید کرد: یک دلیل بی توجهی صرف به سیاست های ابلاغی هدف اصلی نوشتن این نامه بوده است و اینکه یادآوری کند که هیچ کدام از سیاست های ابلاغی در یک سال گذشته جدی گرفته نشده است و دلیل دیگر هم آن شرایطی است که بیرون از کشور تشخیص داده اند که ما در چه مواردی ضربه پذیریم سپس درصدد ایجاد محدودیت هایی هستند که ضربه پذیری ما را افزایش می دهند و بیش از پیش می خواهند از این ضربه پذیری ما سوءاستفاده کنند؛ اما دولت هیچ اقدامی در این راستا نمی کند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که ضمانت اجرای نکات مطرح شده در نامه از جانب دولت، مجلس و سایر سازمان ها وجود دارد یا خیر اظهار کرد: اگر قرار بود این نامه اجرایی شود خوب پیش از این به نظر رهبری توجه می کردند. این نامه فقط  لااقل می تواند به مردم آگاهی بخشی کند و یادآوری می کند که خطر چیست. ما اقتصاد دانان این نکات را می بینیم ولی دولت و مجلس مان بی توجه هستند. یکی از اختیارات مجلس این است که رئیس جمهور و وزرایی را که خلاف قانون اساسی و خلاف وصیت نامه امام مبنی بر استقلال اقتصادی عمل می کنند را استیضاح کند. اقتصاد مقاومتی به معنی استقلال اقتصادی است، اصل 43 باید اجرا شود و دولت نیز باید ظرفیت هایی را که وجود ندارد ولی برای استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی لازم است را بوجود بیاورد؛ ولی این کارها را دولت نکرده است و مجلس نیز توجه نمی کند.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک